Auteur Topic: blokken reserveren  (gelezen 50709 keer)

Offline brendo

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 17
  • Waardering: 0
blokken reserveren
« Gepost op: 2013-11-17, 18:47:03 »
Dag allemaal,

Hoe kan ik in TC Gold 7.0  meerdere blokken vooruit reserveren in een route(shedule)?
B.V. 2 treinen rijden op 1 enkel spoor van station a naar b. Tussen a en b zitten 6 blokken en op beide stations een inhaal spoor. Op dit moment komen ze elkaar tegen omdat bij vertrek niet bekend is dat er een trein aankomt. Eigenlijk wil ik dat de route in zijn geheel wordt gereserveerd dat wanneer een trein binnenkomt de ander dan pas vertrekt. (Beide treinen pendelen)

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel en ben benieuwd naar jullie reacties.

Groet Bren
« Laatst bewerkt op: 2013-11-17, 18:49:22 door brendo »
Tijdperk lll / lV
Fleischmann, Lenz, Uhlenbrock, Esu, Traincontroller Gold 7.0


GerardWassink

  • Gast
Re: blokken reserveren
« Reactie #1 Gepost op: 2013-11-17, 19:29:03 »
Hi Bren,

De door jou genoemde 6 blokken maak je allemaal aansluitend tot 'critical sections'. Je vindt informatie over critical sections in ยง15.3 van het TC_Gold 8 manual. Een citaat:

"The most usual application of critical sections is to protect opposing trains from dead- locking each other. If the Dispatcher encounters during reservation of the next blocks ahead, that a block is marked as critical section, it will continue reserving further blocks, until a block is reached, that is not marked as a critical section."

Volgens mij was dat in versie 7 ook al mogelijk.

Succes,

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: blokken reserveren
« Reactie #2 Gepost op: 2013-11-17, 20:04:59 »
Hoeveel blokken dat TC vooruit moet kijken kun je instellen, standaard is de instelling 2 blokken maarcdat kun je wijzigen.


Gr piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: blokken reserveren
« Reactie #3 Gepost op: 2013-11-17, 20:36:00 »
Dat klopt Piet, en is het niet zo dat TC dan overal dit aantal blokken vooruit kijkt?

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: blokken reserveren
« Reactie #4 Gepost op: 2013-11-17, 20:51:11 »
Gerard,

Geloof het wel dat het dan zo is maar weet dat niet voor 100%, zou dat dan eerst moeten bekijken omdat ik deze situatie nog niet nodig hebt gehad.
Er is ook een draadje over en die is als mijn geheugen mij niet in de steek laat,  al eens door Ad de Groot  gestart.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: blokken reserveren
« Reactie #5 Gepost op: 2013-11-17, 20:55:06 »
Op mijn baan gebruik ik 'critical sections' naar volle tevredenheid op die plekken waar dat nodig is. Dat heeft het voordeel dat op de rest van de baan de default instellingen van kracht blijven.

Offline brendo

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 17
  • Waardering: 0
Re: blokken reserveren
« Reactie #6 Gepost op: 2013-11-17, 22:11:55 »
Hoi Gerard en Piet,

Bij mijn weten reserveert TC standaard 2 blokken vooruit maar zal de door jullie aangewezen tips eens doornemen.
Ik zal het eens uit gaan zoeken wat handiger is, de 2 standaard blokken instellen naar meerdere of dat ik er critical sections van ga maken.
Gezien het feit dat dit stukje pendelbaan midden in mijn lay-out ligt lijkt mij het laatste veiliger.
Bedankt voor jullie reactie, wordt vervolgd!

Groeten Bren
Tijdperk lll / lV
Fleischmann, Lenz, Uhlenbrock, Esu, Traincontroller Gold 7.0


GerardWassink

  • Gast
Re: blokken reserveren
« Reactie #7 Gepost op: 2013-11-17, 23:40:05 »
Bren,

Ik denk dat je gelijk hebt, bovendien zijn de TC default instellingen er niet voor niks. Daar is goed over nagedacht.

Afwijkingen van deze algemeen geldende regels moet je volgens mijn bescheiden mening niet baseren op dit soort uitzonderingen, die kun je beter oplossen op de plek waar het echt nodig is.

Het is net als in het bedrijfsleven, je maakt geen beleid op uitzonderingen, maar op het gemiddelde.

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: blokken reserveren
« Reactie #8 Gepost op: 2013-11-18, 10:38:49 »
Bren,

je zou ook eens kunnen kijken naar de volgende instelling.

van een treinrit de gehele rijweg compleet reserveren, de trein zal dan pas starten als de gehel rijweg bij de start kan worden gereserveerd, dus vrij is.
zie afbeelding, in het Duits

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline brendo

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 17
  • Waardering: 0
Re: blokken reserveren
« Reactie #9 Gepost op: 2013-11-18, 19:06:48 »
Hallo Piet,

Ik weet niet welke versie TC jij gebruikt maar kan deze optie niet vinden in TC gold 7.0. Ik gebruik dan wel de Engelse versie maar dat mag niet uitmaken.
Wel is het zo dat ik op deze wijze wel verder ben gekomen en gezocht heb. Ik kan bij de optie "looking ahead" aanvinken hoeveel blokken ik vooruit kan kijken......(standaard staat dit op "smart look ahead")

Ik moet zeggen dat ik na uitvoerig testen allerlei treinen heb laten rijden in de - virtuele modus - er tevreden mee ben. Treinen wachten keurig op elkaar en gaan pas rijden als de gehele route vrij is. Als er op de route van A > B een inhaalspoor zit pakken ze het goed op en passeren zij elkaar. Wel is het zaak de routes hierop aan te passen zodat ze eventuele alternatieve routes of vluchtwegen hebben.

Kortom ben ik weer een stap verder in de wereld van TC!
Dank voor jullie meedenken en er zullen vast nog wel meer vragen komen..... ;)

n.b. wordt de TC Wiki regelmatig geupdated?

Groet Bren

Tijdperk lll / lV
Fleischmann, Lenz, Uhlenbrock, Esu, Traincontroller Gold 7.0


Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: blokken reserveren
« Reactie #10 Gepost op: 2013-11-18, 19:17:05 »
Bren,

Maak eerst een rit aan b.v.v met auto train.

In het voorbeeld heb ik meerdere ritten staan en heb Auto train 5 aan geklik en dan eigenschappen en dan regel en kom je bij de mogelijkheden.

Kan zijn dat de regel niet zichtbaar is maarcdan op vorschau klikken en dan gaat het open.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2013-11-18, 19:20:56 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline brendo

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 17
  • Waardering: 0
Re: blokken reserveren
« Reactie #11 Gepost op: 2013-11-18, 19:22:47 »
Piet,

Dit heb ik gedaan en ingesteld. Echter mijn instelling is anders maar wel functioneel. Wellicht praten we over het zelfde en heb ik een andere versie van TC? (vorschau = look ahead)

Groet Bren
« Laatst bewerkt op: 2013-11-18, 19:25:06 door brendo »
Tijdperk lll / lV
Fleischmann, Lenz, Uhlenbrock, Esu, Traincontroller Gold 7.0


Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: blokken reserveren
« Reactie #12 Gepost op: 2013-11-18, 19:30:35 »
Bren,

Kan het zo niet zeggen of versie 7 anders is dan versie 8, dacht het niet.
Ik werk op dit moment met versie 8 maar zal het eens opzoeken, moet ik wel weer de vorige versie opnieuw installeren en dan werkt mijn baan niet meer omdat alles al is geuplaod voor versie 8 maar ik hou het even in gedachten.

Wel kan het zo zijn dat bij de versie zilver minder mogelijkheden heeft dan gold
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: blokken reserveren
« Reactie #13 Gepost op: 2013-11-18, 19:49:45 »
Bren,

Je neemt het betreffende schedule, dan selecteren en vervolgens rechtermuisknop en op properties klikken.

Dan neem je het 2e tabblad "rules" iets naar beneden scrollen totdat je bij "look ahead" uitkomt.

Daar staat (waarschijnlijk) nu het +teken voor, deze aanklikken en je krijgt de onderverdeling te zien.

Je klikt in dat venster weer op "look ahead" en aan het eind van de regel kun je het gewenste aantal blokken ingeven.

Rob
« Laatst bewerkt op: 2013-11-18, 20:06:55 door Rob Manenschijn »

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: blokken reserveren
« Reactie #14 Gepost op: 2013-11-18, 20:13:10 »
Rob,

Dit is niet dezelfde dan die ik bedoel, hiermee geef je het aantal blokken in die vooruit gekeken wordt en bij de andere  wordt de hele rit tot het eindblok gereserveerd,
Maar met beide kun je wel iets doen in dit geval.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders