Auteur Topic: band rollen  (gelezen 17440 keer)

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
band rollen
« Gepost op: 2014-01-03, 13:29:53 »
jekunt van die band rollen kopen he, met 20 of zelfs nog meer draden naast elkaar, nu vroeg ik mezelf af zijn er soms ook stekkers of soldeer punten die je in 1 keer op zo'n band drukt ?

Net als in je computer daar zitten ze ook in, kijk maar eens bij de oude aansluitingen van je hard disks waren 2 losse delen en die drukte je dan op zon band.

Ik zit wat te brainstormen hier erover namelijk :)

Hans

GerardWassink

  • Gast
Re: band rollen
« Reactie #1 Gepost op: 2014-01-03, 14:17:52 »
Goed idee, en eigenlijk nooit naar gezocht. Ik knip en splits ze om ze vervolgens te schroeven of solderen, al naar gelang...
Eventjes vragen bij de betere elektronica boer dunkt me...

Even gezocht (Google is je vriend Hans) en dit gevonden...

Je kunt het beste even met ze bellen, zeer vakbekwame en behulpzame lui. Levering op afstand mogelijk.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2014-01-03, 14:19:46 door GerardWassink »

Offline anton

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: 0
    • zoal.info
Re: band rollen
« Reactie #2 Gepost op: 2014-01-03, 15:04:22 »
In vak jargon heet dit ook wel Fladcable.
Is op zich mooi spul, maar is niet zo flexibel als los draad.
Er zijn div. connectoren voor, die je er op perst met een speciale tang, een bankschroef werkt ook perfect.
En als je alle aders los wild solderen op aansluitingen, moet je alle aders voorzichtig uit elkaar halen.
Ik gebruik hier meestal een scalp mesje voor, maar snij wel recht, anders verniel je het koper.

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: band rollen
« Reactie #3 Gepost op: 2014-01-03, 15:27:38 »
Roco heeft of had ook platte kabel met stekker. weet niet zeker of ze nog leverbaar zijn

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
Re: band rollen
« Reactie #4 Gepost op: 2014-01-03, 16:55:53 »
Jottum, die zocht ik dus Gerard, ik zal even bellen want ik zoek dus bredere :) en wel die op onderstaande foto staan.



Wat is mijn bedoeling hiermee, ik wil de brede band, oook wel flaTcable ge noemd onder de baan hebben hele maal rondom, als ik dan in de buurt kom van een wisselstraat knijp ik zo, stekker op de cable en verbind de wissels met de juiste adres op de kabel., eigenlijk dacht ik dat dit wel zou kunnen werken lijkt mij, het voordeel is , dat ik eigenlijkmaar korte stukjes draad heb van de wissel naar die stekker op die flatcable.

Graag even mee denken, op laagspannings gebied ben ik geen kei namelijk, er staan wel waardes bij deze stekkers maar die zeggen me dus totaal niks, zal ze toch even neer plempen hier :D

dit staat bij deze stekker dus:
Citaat
* PCB-contacten: messing vertind
* Pinlengte: 3,2 mm (=standaard)
* Nom. stroom: 1Amp.
* Testspanning: 1000 V DC of AC piek
* Isolatieweerstand: 5000 Mohm bij 100 V
* Cont. weerstand: 20 mOhm
* Isolator: PBT 20% GF

En bij de kabel die ik wil gebruiken staat dit:
Citaat

* Snel en goedkoop te verwerken.
* Flexibele, grijze isolatie van PVC, brandvertragend.
* Aansluitmogelijkheid aan beide zijden van de kabel.
* Gemakkelijk te scheiden aders.
* Volgens UL en CSA gecertificeerd.
* Aders 28 AWG, 7/36 strand vertind koper
* één rood gemarkeerde buitenader
* Isolatie brandvertragend VW-1
* Spanning maximaal 300V
* Stroom maximaal 1A nominaal
* Temperatuur maximaal 105ºC
* Impedantie : 105 Ohm
* Capaciteit : 45,9pF / per meter

laat het maar horen wat jullie van me idee vinden, en ja we zullen de  nr's moeten onthouden welke je gebruikt :)

Hans



Offline anton

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: 0
    • zoal.info
Re: band rollen
« Reactie #5 Gepost op: 2014-01-03, 17:45:30 »
Idee lijkt me prima, let wel hoe meer aders hoe breder de kabel.
En daar worden ze niet handelbaarder van.
Bij een bocht kan je het beste de kabel omvouwen.

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: band rollen
« Reactie #6 Gepost op: 2014-01-03, 18:46:16 »
Roco

16 polige stekker

8 polige kabel

Gewoon de nummer uit Piet z'n foto invoeren bij productinfo op de site van Roco en je ziet gelijk wat het is en kost.

Rob

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
Re: band rollen
« Reactie #7 Gepost op: 2014-01-03, 20:24:12 »
Beetje te prijzig als ik het zo bekijk, Rob

GerardWassink

  • Gast
Re: band rollen
« Reactie #8 Gepost op: 2014-01-03, 22:18:41 »
Wat is mijn bedoeling hiermee, ik wil de brede band, oook wel flaTcable ge noemd onder de baan hebben hele maal rondom, als ik dan in de buurt kom van een wisselstraat knijp ik zo, stekker op de cable en verbind de wissels met de juiste adres op de kabel., eigenlijk dacht ik dat dit wel zou kunnen werken lijkt mij, het voordeel is , dat ik eigenlijkmaar korte stukjes draad heb van de wissel naar die stekker op die flatcable.

Graag even mee denken, op laagspannings gebied ben ik geen kei namelijk, er staan wel waardes bij deze stekkers maar die zeggen me dus totaal niks, zal ze toch even neer plempen hier :D

...

laat het maar horen wat jullie van me idee vinden, en ja we zullen de  nr's moeten onthouden welke je gebruikt :)

Hans

Okay, even meedenken. Laat de informatie uit deze pdf even goed op je inwerken, dan zul je zien dat je met te dunne kabels (te) grote spanningsverliezen krijgt. Houdt er rekening mee dat je voor elke wissel een aanvoer- en een retourleiding hebt, dus een afstand van 6 meter betekent 12 meter leiding!!! Decoders zoveel mogelijk in de buurt van de wissels, dat is mijn devies.

De draad die je noemt is namelijk wel heel erg dun! Zie deze chart, waaruit je kunt afleiden dat AWG 28 staat voor 0,081mm2...  Da's zo dun dat ik ze in mijn berekeningen niet eens heb meegenomen.

HTH,
Gerard

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
Re: band rollen
« Reactie #9 Gepost op: 2014-01-03, 23:13:50 »
Hallo Gerard, nu heb ik vandaag die witte doosjes met 0,14 binnen gekregen, die lijken me nog wel dunner als die bandkabel dus.

en voor de rest snap ik ut niet wat er in die pdf staat he, maar als jij zegt gaat niet lukken dan gebruik ik dat niet ondanks dat die witte doos draadjes dunner zijn als een bandkabel die ik ken uit de pc wereld.

Hans

GerardWassink

  • Gast
Re: band rollen
« Reactie #10 Gepost op: 2014-01-04, 10:12:02 »
Hi Hans,

Zo bedoelde ik het niet hoor, die draadjes in de witte doos gebruik ik zelf ook, tenminste, als je de 0,14mm2 hebt aangeschaft. Prima spul, en goed verwerkbaar.

Het ging mij in mijn suggestie over de bandkabel waar je de specificaties van liet zien. Daar staat bij 'AWG 28' en dat is een (voor zover ik weet) Anglo-Amerikaanse codering voor draaddiktes. Die maat, 28, komt neer op 0,08mm2, en dat lijkt me erg dun, zeker als je de bandkabel onder je hele baan wilt laten doorlopen.

Als stuur je hem vanuit een centraal punt op jouw baan twee kanten op om de afstand te verkorten, dan is de kabellengte bij jouw ruimte van 3 x 5 toch al gauw 16 meter ((3 + 5) x 2).

Wat er in de PDF's staat is dat je spanning verliest door de weerstand in de draad. en wel meer naarmate de draad dunner wordt (lineair). En dat je vermogen verliest naarmate de stroom toeneemt (kwadratisch). Als je zeg maar 0,1 Volt per meter verliest voor een bepaalde draaddikte, wordt dat dus 1,6 Volt verlies bij 16 meter. En dan wordt het de vraag of je decoders dan nog functioneren.

Mijn suggestie zou zijn om een en ander eerst duchtig te testen, of te besluiten de decoders dicht bij de wissels te plaatsen, zodat je (veel) kortere afstanden krijgt (<= 2 meter).

HTH,

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2014-01-04, 10:14:04 door GerardWassink »

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: band rollen
« Reactie #11 Gepost op: 2014-01-04, 10:25:23 »
Hans,

De prijs had ik het niet over, alleen over de (eventuele) verkrijgbaarheid. ;)

Dat PDF snap ik ook niet zoveel van, maar wat ik wel weet en begrijp is dat je bij het overbruggen van een "grote" afstand toch wel een wat dikker draadje mag gebruiken. Ik gebruik voor mijn baantje (opp = 122x244cm) ook de 014mm2. Maar de grootste afstand tussen m'n wissel decoders en wissels bedraagt hooguit een meter en ondervind geen enkel probleem bij het schakelen van m'n wissels.

Op de club, waarvan ik lid ben, hebben we toch wel anders ondervonden. Vooral bij de bezetmelding, hiervoor werd ook de 0.14 gebruikt, maar deze zijn nu vervangen voor een 0.5mm2 draadje en dat werkt wel. De clubbaan is in de vorm van de letter E en de 3 "poten" zijn toch gauw een meter of 12 lang.

Rob

Offline anton

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: 0
    • zoal.info
Re: band rollen
« Reactie #12 Gepost op: 2014-01-04, 12:03:01 »
Hallo Gerard, nu heb ik vandaag die witte doosjes met 0,14 binnen gekregen, die lijken me nog wel dunner als die bandkabel dus.
Hans

Laat je niet misleiden door de buitenkant, het gaat om het koper wat er in zit.

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
Re: band rollen
« Reactie #13 Gepost op: 2014-01-04, 12:42:16 »
Ha , ik heb dus vanmorgen even met deze firma gebelt en uitgelegd wat en hoe ik het in gedachten had, hij begon met uit leggen van bandkabel, printplaatje stekkertjes plugjes femail male dus ik riep hoooooooooooooooo, ff, ik heb niet veel ruimte meer in mijn snappertje.

Gelukkig snapte hij dit ook, dus ik krijg nu een email van hem met de hoed en de rand in J & J taal. dan kan ik mijn gedachten eens op een plaat hout zetten, en gaan testen en Gerard lastig gaan vallen over de DCC centrale en melders die ik binnen kreeg vanmorgen  ;D ;D.

Voor de rest vanmorgen door tnt uit bed gebeld, die had alweer halve auto aan doosjes, geef gewoon me vrouw de schuld die besteld teveelonline.

Zo en nu weer verder en afwachten op me emailtje.

Even vraagje aan Gerard, mag ik al bellen :D :D

Hans

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: band rollen
« Reactie #14 Gepost op: 2014-01-05, 19:18:30 »
De bandkabel voor computers is idd veel te dun. Ik heb me al blauw gezocht, maar dikker dan 28AWG vind ik ze niet op het net.
De bandkabel van Roco heb ik ooit besteld gehad omdat volgens hun specificaties de aders 0,7 mm² waren, maar bij aankomst bleek dit slecht 0,14 mm² te zijn. Die heb ik netjes teruggestuurd want voor 0,14 mm² zijn die veel te duur.

Toch bestaan er wel dikkere flatcables zoals bv. in vaatwassers van het bedieningspaneel in de deur naar de electromechaniek in de bodem. Die zou ideaal zijn maar ik vind die nergens apart te koop. Als er iemand in die sector werkt mag hij het altijd eens even checken hoe we daar aan kunnen komen.

Groetjes, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen