Auteur Topic: uitwerking baanontwerp  (gelezen 170980 keer)

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #15 Gepost op: 2014-03-22, 20:52:36 »
Arie,
Een glasvezelpen? Om het koper schoon te maken voor het solderen? Dat werkt dan ook op de rails?
« Laatst bewerkt op: 2014-03-22, 21:01:25 door Martijn Welten »
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #16 Gepost op: 2014-03-22, 21:12:59 »
Even een waarschuwing: die glasvezelpennen staan niet best bekend.
Ze laten hele kleine stukjes glas los die je aardig kunnen prikken.
Gebruik een dun vijltje, of schuurpapier met een kleine korrel.
Dan:
- beide zijden goed verhitten en vertinnen,
- de vertinde losse draad om de gestripte hoofdleiding heen draaien
- samen verhitten en soldeer er tussen laten vloeien tot het er aan weerskanten mooi uitvloeit.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #17 Gepost op: 2014-03-22, 22:00:53 »
Martijn,

Meestal is het probleem bij slechte soldeerverbindingen de temperatuur.
soldeertin smelt ongeveer bij 190 graden en de beste temperatuur voor het te solderen materiaal zit zo ongeveer bij 350 graden.
dus als de slodeertin smelt is het te solderen materiaal nog niet heet genoeg om aan de slodeertin met harskern d
te hechten en zal dan later loslaten.
Zoals Gerard al aangaf zorg dat het materiaal heet genoeg is om te hechten, bij voorkeur eerst vertinnen.

smelttemperatuur van soldeertin is wel afhankelijk van de samenstelling tin/lood of ander materiaal bij loodvrije soldeertin, is de temp, meestal hoger.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2014-03-22, 22:16:55 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #18 Gepost op: 2014-03-22, 23:12:53 »
Wat ik nog vergat:
het materiaal verhitten, en de soldeer NIET via de soldeerbout laten lopen,
Het soldeertin op het verhitte te solderen materiaal houden en zo laten uitvloeien!

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #19 Gepost op: 2014-03-22, 23:32:48 »
Gerard, Piet,

Dit is een compleet andere invalshoek! Ik bedoel als ik dit -nauwkeurig- beschreven door jullie lees, dat zie ik zo nergens terug als tip van modelspoorbouwers.

1) Ik moet de soldeerbout flink op temperatuur laten komen,
2) beide zijden goed verhitten en vertinnen (dwz met soldeerteen). Dus zowel draad en rail verhitten en daarna vertinnen of in geval van aan ringleiding het koper en de draad goed verhitten en dan beide vertinnen?
3) Daarna samenvoegen en opnieuw verhitten en soldeertin ertussen laten lopen (niet via soldeerbout).
4) Nooit soldeervloeistof gebruiken?

En dan over het zuiver maken, via schuurpapier. Dat vereist dus bij de Geoline wel degelijk een uitsparing maken, dat gaat nooit via de 'gaatjes' die al in de rail zitten???
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #20 Gepost op: 2014-03-23, 00:02:34 »
Martijn,

Bij de geoline vertin ik eerst het stukje draad dat ik er aan wil solderen, dan de soldeerbout met een dunne spitse punt in het gaatje aan de onderkant op de rails, de rails heet laten worden door een klein beetje tin erbij te doen in het gaatje en dan de bout eruit en de draad in het gaatje houden, bout met de punt erin en de tin inelkaar laten smelten endat zit altijd vast.
Ik gebruik harskerntin en maak de rails in het gaatje niet schoon met bv schuurpapier.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #21 Gepost op: 2014-03-23, 08:16:26 »
Hi Martijn,

In verband met je geringe ervaring zou ik opteren voor het iets groter maken van het gaatje, de boel licht schuren en dan verder zoals jij goed hebt samengevat.

Succes!

Gerard

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #22 Gepost op: 2014-03-23, 13:09:07 »
Hallo Gerard,

Ja, merci. Ik ga in de namiddag weer verder. Eens kijken of het dan wel goed gaat op de stukken waar ik nu nog problemen heb.
Prettige zondag.

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #23 Gepost op: 2014-03-23, 15:16:34 »
Martijn, ik heb inderdaad de zijkant van de rails goed schoongemaakt met de glasvezelpen. en ook de rail vertint. ik gebruik daarvoor een soldeerstation die digitaal geregeld kan worden. Ik heb een poosje geprobeerd met loodvrij tin te solderen maar dat lukt me niet goed. Daar ligt dus nog een uitdaging. Ik zet de temperatuur op 480 graden. het voordeel is dat ik dan voor de kunststof bielsjes gaan smelten een mooie glimmende verbinding heb.  Nadat ik alle solderingen heb gedaan gaat de stofzuiger er grondig over. want zoals Gerard al aangeeft er kunnen glasvezeltjes achter blijven. En dat zijn geen vriendjes van het rollend materieel.

Voor het maken van een verdeler (zie bijlage) heb ik installatiedraad gebruikt en deze met de glasvezelpen behandeld voor goede solderingen. Maar dit soort dingen maak ik op de werkbank en daar is het wel oppassen voor glasvezeltjes. Ze zitten zomaar in je hand.

Dan gelijk maar een toelichting op de bijlage al lezend op dit en andere forums had ik een besluit genomen om geen reed contacten maar stroomdetectie te gaan gebruiken. Om de bouw van de bouw toch verder te kunnen laten gaan en later niet al te veel te moeten wijzigen in aansluitingen heb deze verdeler bedacht. Nu zit alles per blok nog op dezelfde parallelvoeding. Als ik straks de bezetmelders ga aansluiten hoef ik alleen de rode/bruine bedrading maar los te koppelen van de verdeler en individueel met de bezetmelder te verbinden.


 
« Laatst bewerkt op: 2014-03-23, 15:26:54 door ArievH »
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #24 Gepost op: 2014-03-23, 17:11:13 »
Hallo Arie,
Zojuist eerste solderingen aangelegd via de methode zoals door Piet en Gerard beschreven. Het is veel beter (met voor vertinnen draad) hoewel ik het nog niet onder de knie heb. Je glasvezelpen tip valt te overwegen. Ik moet eea toch nog eens op een rijtje gaan zetten want al met al, okay solderen is dus héél belangrijk, de geoline rail leent zich er gewoon niet voor. Word vervolgd.
Moet wel zeggen dat je mooie oplossingen toont. Zie dat je veel met kroonstenen werkt. "Anderen" vinden dat storingsgevoelig maar ik vraag het me af als ik zo naar m'n eigen test-resultaten kijk....
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #25 Gepost op: 2014-03-24, 07:39:46 »
Martijn,
 Ik heb ook de bezwaren tegen het gebruik van kroonsteentjes gelezen. Maar ook voor het werken met kroonsteentjes geld wat mij betreft: vertin het afgestripte stukje bedrading. Met het vastdraaien van het kroonsteentje duw je de losse kern niet uit elkaar. En als de bedrading erg dun is strip ik wat meer lengte af en vouw die dubbel voor het vertinnen.


Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #26 Gepost op: 2014-03-24, 19:07:56 »
Arie,
Kijk, zie je. Ook dat heb ik nog nergens gelezen of gezien maar klinkt me goed in de oren. Meer werk maar ik denk inderdaad wel een stuk 'safer'. De aansluitingen straks op de ringleiding ga ik denk ik op die manier aanbrengen, dus met kroonsteentjes.
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #27 Gepost op: 2014-03-25, 20:45:08 »
Hallo Arie en anderen,

Nog één vraagje nalv solderen. Hoe maken jullie je soldeerbout schoon? Hierover zijn ook vele verschillende manieren te vinden. Heb in de bouwmarkt destijds zo'n wit blok gekocht. Maar als ik na solderen (afg zondag) hiermee de bout royaal reinig pakt hij (vandaag) eigenlijk nauwelijks soldeer op. Wat doe ik fout of is zo'n wit blok gewoon niks waard?

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #28 Gepost op: 2014-03-25, 21:15:03 »
Martijn,

hete bout af vegen aan een natte spons

ik heb altijd een natte spons bij de soldeer bout liggen en veeg de bout er regelmatig overheen tijden het sloderen, veeg je ook gelijk het te veel aan tin van de bout

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2014-03-25, 21:26:50 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #29 Gepost op: 2014-03-25, 23:25:57 »
Je kunt ook een aantal stukjes staalwol (zonder zeep) In een glazen potje doen.
Je steekt je bout er in en schoon is ie
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.