Auteur Topic: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion  (gelezen 94503 keer)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #150 Gepost op: 2014-02-18, 19:54:17 »
Martijn,

even een afbeelding bij gevoegd wat er fout is gegaan bij roco.
Je ziet het kleine stekkertje(gesloopt) en daar zit aan de middelste soldering een rode draad terwijl aan de andere platte stekker in het midden een zwarte zit.
Bij deze was er ook steeds een foute schakeling, de zw3arte zit normaal aan beide stekkers in het midden

Maar dit verklaart nog niet waarom het in het begin wel goed heeft gewerkt.
Meet de draden eens door en kijk of er iets fout is
Op de afbeelding is het fout,


Mogelijk heb je zelf toch geen fout gemaakt met het verlenden van het kabeltje dat dan ongeveer hetzelfde is al bij het kabeltje van roco

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2014-02-18, 19:57:05 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #151 Gepost op: 2014-02-18, 20:00:05 »
Nog een vraagje naar aanleiding dat je zegd dat het wissel wel naar een kant omgaat, zojuist 3x
wli je eens controleren of de zwarte draad die normaal aan het middelste contact van de 10775 zit ook het middelste contact van het stekkertje dat aan wisselaandrijving aan gesloten wordt.
ik vraag dit omdat het in het verleden is voorgekomen dat het bijgeleverde snoertje de middelste aan sluiting er aan de andere kant niet in het midden zat en daardoor werd er maar een richting geschakeld maar niet terug

Dit lijkt me niet aan de orde Piet, losgekoppeld van de baan deed de wissel het toch wel?

Gerard

GerardWassink

  • Gast
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #152 Gepost op: 2014-02-18, 20:01:50 »
Mogelijk heb je zelf toch geen fout gemaakt met het verlenden van het kabeltje dat dan ongeveer hetzelfde is al bij het kabeltje van roco

Ah, dat zou het inderdaad kunnen verklaren. Als hij het buiten de baan wel doet (zonder dat extra kabeltje) dan zou daar een foutje in kunnen zitten...

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #153 Gepost op: 2014-02-18, 20:04:52 »
Gerard,

ja, je laat de gedachten in alle hoeken zoeken, ook al heb je er geen directe verklaring voor waarom het anders zou moeten.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #154 Gepost op: 2014-02-18, 20:16:09 »
Gerard, Piet,

Eigenlijk kan het ook niet aan de aansluiting liggen. Ik had (zie eerder deze draad) een probleem met het koper in de clipjes van de Rood-Groene-Zwarte Roco draad. Heb toen een oude PTT telefoonkabel genomen dat prima werkt. Zal zometeen wat plaatjes uploaden zodat jullie zien dat de kleuren met elkaar kloppen.

En inderdaad, alles heeft het goed gedaan. Tot een bepaald moment vorige week, toen ik ver gevorderd was met de blokken/detectie. Net voordat ik de laatste correcties (rem-stopmelder indeling na correctie van Piet) ging doorvoeren deden de wissels het ineens niet meer.

Heb helaas geen andere 10775 liggen maar ben wellicht komend weekend in Houten en neem er dan zeker eentje mee.

Plaatjes volgen.

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #155 Gepost op: 2014-02-18, 20:25:02 »
Martijn,

heb je de 10775 al eens opnieuw geprogrammeerd en dan op een ander adres dan die je nu gebruik.
gebruik eens een adres bv in de 50, natuurlijk dan ook het adres aanpassen in rocomotion

Roco komt dit jaar met een vervanger voor de 10775, dit wordt 10778 en is gepland in week 36

Gr Piet

Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #156 Gepost op: 2014-02-18, 20:29:53 »
Plaatjes Wissel 1
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #157 Gepost op: 2014-02-18, 20:30:44 »
Plaatjes wissel 2
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #158 Gepost op: 2014-02-18, 22:56:49 »
Piet,
Sorry, zie je laatste berichtje nu pas. Ik heb inderdaad zondag ook op andere adressen geprobeerd, zelfde resultaat. Ik denk dat ik het even laat rusten tot ik van t weekend een nieuwe 10775 heb.
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #159 Gepost op: 2014-02-18, 23:18:56 »
Martijn,

Geen probleem, ook ik ben niet altijd aan de pc en zie ook wel eens wat later, moet kunnen
Als het niet lukt om een andere 10775 te krijgen dan kun je bij mij er altijd wel een voor een tijdje lenen, hoe deze dan in weert komt is een ander probleem maar dan kan per post of als een van beide is in de buurt komt, daar vinden we wel iets op als het nodig is.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #160 Gepost op: 2014-02-18, 23:32:06 »
Hallo Piet,

Mocht ik niet naar Houten gaan dan kom ik er misschien op terug. Maar ik moet er toch meer gaan aanschaffen voor de grote baan dus wat dat betreft 'moet' ik toch. Maar in ieder geval bedankt voor je vriendelijke aanbod. Ik denk dat ik ook nog even een balletje opgooi op BNLS, wie weet al heb ik weinig hoop op een oplossing. Ach ja, komt allemaal wel goed, kan me niet voorstellen dat ik de zaak hier niet aan de gang ga krijgen :-)

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #161 Gepost op: 2014-02-26, 21:47:41 »
Even een update-je; als het goed is komt morgen pakketje met nieuwe wisseldecoder 10775 binnen (er was er in Houten niet 1 te krijgen, althans heb na een poging of 8 het opgegeven). Helaas geen tijd om meteen te testen maar zaterdag toch zeker, ik ben benieuwd.
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #162 Gepost op: 2014-02-26, 21:49:57 »
Martijn,

Hoe is de stand van zaken nu met de wissels?

Gr Piet

Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #163 Gepost op: 2014-02-26, 21:55:42 »
Hoi Piet,

Alles nog hetzelfde. Dus ogenschijnlijk lijkt alles prima aangesloten en te functioneren, spanning is op alles wat meetbaar is juist. Het enige dat ik niet kan meten is de spanning van de 10775 naar de wisselmotor en de wisselmotor zelf.
De wisselmotors zelf moeten in orde zijn want die heb ik verwisseld en getest. Dus moet de oorzaak in de 10775 liggen OF................ik zie iets helemaal over het hoofd.

Hoe dan ook, ik heb niets meer gedaan, wacht nu op de nieuwe 10775 en kijk dan verder.

Groeten,
Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #164 Gepost op: 2014-03-04, 20:19:05 »
Piet, Gerard,

Carnaval heeft even een vertraging opgeleverd maar vanavond de nieuwe 10775 ingepast. Nul resultaat.

Nadat ik de nieuwe 10775 aan dezelfde kabels had aangesloten deed hij na programmeren 1 poging om een wissel om te zetten, dit lukte niet, daarna deed deze nieuwe 10775 helemaal niets meer. Ik kreeg geen kortsluitingsmelding oid. Maar er gebeurde gewoon helemaal niets meer. Ook de leds reageren niet meer.
Daarna de oude terug ingepast, deze voldeed weer aan alles behalve dat de wissels omgaan. Dus op mijn impuls schakelt hij op beide wissels, ik hoor de wisselmotors het impuls oppikken en het werk doen alleen gaan de wissels niet om.

Om nu niet verder te blijven hangen in dit probleem ga ik morgen avond de 61196 decoders op beide wissels installeren om zo voortgang te maken in Rocomotion.

Het 'probleem' met beide 10775/wisselmotors ga ik later apart even op een provisorisch recht stuk oplossen. Ik vermoed dat er toch iets met de bedrading niet helemaal in orde is.

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor