Auteur Topic: z21 aansluiten aan laptop  (gelezen 12345 keer)

Offline jjbusa

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 9
  • Waardering: 0
z21 aansluiten aan laptop
« Gepost op: 2019-01-31, 12:21:08 »
Goedenmorgen allen mijn naam is John en ben nieuw sinds Dec 2018 .
Ik ben begonnen met een baan en omdat ik van nul af aan begin meteen de keuze gemaakt voor digitaal .
ik heb een aantal spullen 2e hands gekocht waaronder een z21 (wit) en daarbij wat modules van digikeijs oa een aantal DR4018 en DR4088 .
Nu leek het mij handig om eenvoudig te beginnen ,de multimous aan de z21 .
En de z21 via Lan aan de laptop ,en daar gaat het al mis de laptop ziet de z21 niet in welke ri moet ik gaan zoeken .
het zal ongetwijfeld al een onderwerp zijn wat in het verleden is behandeld maar ja pfff .
ik wil het van voor af aan gaan aansluiten ed zodat ik ook begrijp wat er gebeurd .

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: z21 aansluiten aan laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2019-01-31, 12:48:49 »
John,

Eerst een paar vraagjes,
Is de z21 voorzien van een vrijschakelig code.
Is de z21 rechtstreeks aangesloten of via een router en is dan deze router je eigen internet router of de router die je bij Roco koopt met de bijgeleverde vrijschakelcode.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline jjbusa

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 9
  • Waardering: 0
Re: z21 aansluiten aan laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2019-01-31, 16:53:48 »
Piet de z21 is dmv een LAN kabeltje rechtstreeks aangesloten aan de PC.
ik heb verder helemaal niets bij de z21 ,geen handleiding info niets  :-\

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: z21 aansluiten aan laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2019-02-01, 10:04:12 »
John,

vraagje,
Als je de z21 aansluit en dan alleen met de multimius eraan, kun je dan wel met de trein rijden.

De z21 is voorzien van een vrijschakelcode en die heb je nodig als je met de PC de baan wilt besturen.
Deze code wordt meestal gelijk aangeschaft samen met de router die roco daarvoor heeft (is een pakket) artikel nummer 10814, kosten € 42,90 maar je kunt deze ook los kopen zonder router artikel nummer 10818 kosten € 34,90 maar voor die paar € meer heb je wel een set die bij elkaar past

Hoe je de code installeer kun je makkelijk op youtube vinden, er zijn vele filmpjes te vinden, kijk eens in de onderstaande link naar een ander draadje op dit forum en bekijk ook het filmpje,
http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=1647.0


Een YouTube filmpje van pijpline Enschede over hoe je de code installeer op de z21 (witte)
https://www.youtube.com/watch?v=7ciavRPvczg

Laat maar eens horen of je hier al wat verder mee kunt en ander gaan we verder met de uitleg.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2019-02-01, 11:27:31 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline jjbusa

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 9
  • Waardering: 0
Re: z21 aansluiten aan laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2019-02-01, 17:01:04 »
Dankjewel piet :) , mmmm wordt nu wel min of meer gedwongen om met de router erbij te gaan werken .
Ik vond dat eigenlijk niet echt nodig maarja als het niet anders gaat  ???

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: z21 aansluiten aan laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2019-02-01, 17:53:23 »
John,

Gedwongen is niet het juiste woord, je kunt de z21 ook verbinden met een pc maar de z21 moet wel eerst zijn vrij geschakeld voordat deze samen met de pc werkt.

Maar het prijsverschil van een vrijschakelcode met of zonder router is zo klein dat ik er altijd de router bij zou kopen.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline jjbusa

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 9
  • Waardering: 0
Re: z21 aansluiten aan laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2019-02-02, 10:14:13 »
goedemorgen piet ,ok dank voor de uitleg .
dan blijkt toch maar weer in mijn geval goedkoop is niet altijd slimmer :-[ .
De vorige eigenaar wilde de router houden .
Ik ga zoeken en kijken of ik het geheel werkend kan krijgen met een andere router  :o,wel een van Roco .
Maar goed het is dan weer geen set , ik ga wel zoeken wat het als set kost en alleen de router .
ik kom weer in de lucht  thanks  :D

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: z21 aansluiten aan laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2019-02-02, 13:20:36 »
John,

De combinatie van z21 en router is ook geen set zoals ik vermelde, beetje verkeerd geschreven.
De router met code of de code alleen koop je los van de z21.
Als je de code moet kopen dan kun je beter deze in een geheel kopen met de router erbij het verschil is maar ongeveer €8.00

Deze code wordt meestal gelijk aangeschaft samen met de router die roco daarvoor heeft (is een pakket) artikel nummer 10814, kosten € 42,90 maar je kunt deze ook los kopen zonder router artikel nummer 10818 kosten € 34,90 maar voor die paar € meer heb je wel een set die bij elkaar past

Het is mogelijk om de z21 aan te sluiten op je eigen router van je eigen internet maar dat is veel lastiger en moet je allerlei instellingen doen op je eigen router en je hebt met deze extra router ook gelijk een extra wifi punt erbij in huis.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: z21 aansluiten aan laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2019-02-02, 13:26:03 »
@Piet,

Ik heb de discussie met belangstelling gevolgd.
Wat ik mij afvraag is wat de Maintenance tool van Roco hierin zou kunnen betekenen.
Ik begrijp uit de beschrijving dat deze zorgt voor communicatie tussen de z21/Z21 en de PC. Ik zie ook overeenkomsten tussen deze tool en Decoder pro JMRI.

Zit ik op het verkeerde spoor? ;)

Gr,

Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: z21 aansluiten aan laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2019-02-03, 12:01:30 »
Dirk,

De Maintenance tool wordt hier gebruikt om de instellingen te maken zodat de vrijschakel code kan worden ingegeven en ingesteld.

In hoe verre dat deze tool een overeenkomst heeft met JMRI weet ik niet omdat ik deze niet gebruik en er ook geen ervaring mee hebt.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: z21 aansluiten aan laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2019-02-04, 19:15:20 »
Beste jjbusa en Piet,

Ik heb wat info gevonden in een flyer van Roco/Fleischmann.
Ik heb blz 2 ende voorkant ingescand.
Kijk of je deze nog kunt vinden.
m.n. Dewitte z21 zonder WLAN Package is zonder code met Maintainance te gebruiken: dus koppelen aan de PC en configureren.


Gr,

Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: z21 aansluiten aan laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2019-02-04, 20:22:36 »
Dirk,

Deze flyer staat gewoon op de site van Z21 en heb ik natuurlijk.

citaat van Dirk.
Dewitte z21 zonder WLAN Package is zonder code met Maintainance te gebruiken: dus koppelen aan de PC en configureren.

Natuurlijk kun je en moet deze ook kunnen gebruiken zonder code en met verbinding met de Pc, denk maar eens als je de z21 gebruik met alleen de muiltmaus eraan waardoor je geen code nodig hebt en dan moet je de z21 ook kunnen instellen.
Wat ik in mijn vorige bericht hebt geschreven is dat in dit geval de Maintainance ook wordt gebruikt om de code in te voeren.
Zodra je gebruik maakt van een tablet of smartphone (draadloos) dan heb je de code nodig.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline jjbusa

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 9
  • Waardering: 0
Re: z21 aansluiten aan laptop
« Reactie #12 Gepost op: 2019-02-10, 12:53:55 »
Goedemorgen piet ik heb toch maar de roco router aangeschaft .maar daar loop ik al bij punt 4 van het gebruiken van de vrijstelcode vast
heb de maintanance tool geeinstalleerd de laatste .
En bij het proberen verbinding te maken met de z21 geeft hij wel het ip adres aan maar er wordt geen verbinding gemaakt .
is er mischien een manier om de z21 terug te zetten naar de fabrieks instellingen als dit nodig is .
ik heb er ook geen flauw idee van wat de vorige eigenaar heeft ingesteld en of veranderd  ???

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: z21 aansluiten aan laptop
« Reactie #13 Gepost op: 2019-02-10, 15:23:07 »
John,

Je schrijft dat er geen verbinding wordt gemaakt met de z21 maar zover ik het kan bekijken moet er verbinding worden gemaakt met de router waar ook de z21 is op aangesloten. Kan dit bij mij niet allemaal uitproberen omdat ik geen z21 hebt.

Terug zetten naar de fabriek instelling doe je door knop (stop) minimaal 5 seconden ingedrukt te houden tot deze lila gaat knipperen en dan moet deze terug zijn gezet in de fabriek instelling.
Als je te kort drukt (3 sec) dan wordt de led rood (knipperen) en dat is dan een nieuwe start, dus langer ingedrukt houden minimaal 5 sec.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline jjbusa

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 9
  • Waardering: 0
Re: z21 aansluiten aan laptop
« Reactie #14 Gepost op: 2019-03-10, 13:24:34 »
Hallo Piet hier ben ik weer na een tijdje .
Ik had een vraag gesteld over het aansluiten van de z21 aan de laptop.
De maintenancetool is geeinstalleerd
Ik ben nu zo ver dat ,de laptop ziet de z21 dat wil zeggen als ik in de maintenance tool op connect druk dat zie ik de z21 verschijnen .
Alleen het icoon om de entsperr code in te vullen verschijnt niet .
Als ik daarbij op de Roco site de gegevens invul om de Freischaltcode te verkrijgen je weet serienr router ,C1,C2,C3 en dan serienr z21
geeft de site aan dat de ffeischaltcode voor deat serienr niet gevonden wordt.
Voor mijn idee alle dingen verschillende malen gecontroleerd en opnieuw ingevoerd maar er veranderd niets ,wat kan ik fout gedaan hebben of over het hoofd gezien !!!!