Auteur Topic: Aanpassing baan  (gelezen 5490 keer)

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Aanpassing baan
« Gepost op: 2023-03-23, 18:10:25 »
Beste , ik heb momenteel twee aparte banen : 1 baan met ROCO LINE met bedding met 4 rondingen R2,R3, R4 , R5  past net op de plaat van 122 cm
De andere baan is een GEOLINE ook 122 cm breed .  Beide banen hebben totaal een L  vorm .
Deze twee aparte banen wil ik graag combineren door de Geoline rails te vervangen met de Roco Line en dan een baan overhouden .
Als ik nu naar rechts van de ROCO LINE baan wil overgaan naar de Geoline baan  waar ik dan ook R2, R3 , R4. R5 wil aanleggen lukt dit niet om de Roco Line rails in dezelfde volgorde door te trekken omdat dan de ruimte op de Geoline baan te krap is om er ook vier bochten op te leggen .
Ik kan wel een R3 op de R5  aansluiten van de Roco Line baan maar dan loop ik vast met de overige bochten want ik wil graag met 4 treinen blijven rijden.
Ik kan ook niet de breedte uitbreiden want dan kom ik nergens meer bij .
Is daar een andere oplossing voor .
Mvg Hans 
   
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 839
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Aanpassing baan
« Reactie #1 Gepost op: 2023-03-23, 18:14:46 »
Hansw
maak eens een fatsoenlijk banenplan en upload dat hier zo snappen we er gen hout van
Gr
Hans
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Aanpassing baan
« Reactie #2 Gepost op: 2023-03-23, 21:06:19 »
Beste Hans,

Ik heb wat foto,s van de banen :

De z21 baan  ( met de 4 rondingen R2, R3, R4 en R5  ) wil ik uitbreiden waar nu de Geoline baan loopt
De onderste bochten van de z21 baan (  aan de rechterkant)  wil ik dan afbuigen naar rechts
De beschikbare breedte van de beide houtplaten is 122 cm 

https://myalbum.com/album/WkRUqqXkQsXutn/?invite=0ab4c00c-f68e-4ec8-9817-465af7c630c3

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 839
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Aanpassing baan
« Reactie #3 Gepost op: 2023-03-23, 21:16:26 »
Aan die foto's hebben we niet veel.
maak een banenplan van het totaal wat je wil al dan niet correct.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Aanpassing baan
« Reactie #4 Gepost op: 2023-03-23, 22:00:21 »
Beste Hans ,
Daar was ik mee begonnen met Anyrail  maar ik liep vast bij de keuze in het Anyrail programma van de bocht die ik nodig heb .
De bocht die moet aansluiten op de wissels van de Z21 baan 
Als ik dit weet kan ik verder met het programma want als ik op het gedeelte van de Geoline baan geen 4 banen R2,R3,R4 en R5 kwijt kan moet ik ook de z21 baan opnieuw in richten , die wil ik graag handhaven ( alleen uitbreiden naar de Geoline ruimte ).

Mvg Hans     
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 839
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Aanpassing baan
« Reactie #5 Gepost op: 2023-03-23, 22:13:36 »
als je nu in anyrail gewoon de baan opzet die je wil en dan zet je er even foute bochten in .
met zo'n plan kunnen we misschien wat niet met die foto's.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Aanpassing baan
« Reactie #6 Gepost op: 2023-03-24, 12:55:13 »
Beste Hans,

Ik heb met Anyrail de overgang gemaakt van de z21 baan naar de huidige geoline baan .
Wat ik wel vreemd vindt is dat je op de wissels de aansluiting van de R2, R3, R4 en R5  in omgekeerde  volgorde moet doen maw dan is R5 de binnenste bocht en R2 de buitenste bocht.
Hoe gaat dat dan met de loc, s bv als de loc van de R5 komt en na de wissel op R2 komt  , loopt hij er dan niet uit vanwege een te krappe bocht
Ik heb ook een handmatige tekening bijgevoegd met de maten van de huidige banen

Mvg Hans https://myalbum.com/album/HZPmpB6yHWua/?invite=dec16fa2-c092-4961-bde2-989a25eaf5c9
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 839
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Aanpassing baan
« Reactie #7 Gepost op: 2023-03-24, 14:43:17 »
Meeste loc's lopen prima over een r2 bocht.
Ik heb er hier niet een die niet over r2 bochten loopt.
Alleen van bv de hondekop van roco is bekend dat hij niet over r 2 loopt (opgave roco).
Kun je zelf prima uitproberen door klein ovaaltje te leggen met r2 bochten.
Het zou beter zijn als je het anyrail bestand hier opstuurd.
Dan kan ik in anyrail kijken of het anders kan.
Gr
Hans
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Aanpassing baan
« Reactie #8 Gepost op: 2023-03-24, 16:17:56 »
Beste Hans ,

Ik heb het schema met knippen en plakken samengesteld dit omdat je maar 25  rails maximum kunt gebruiken in het programma
Het ging mij er om of ik de bochten vanaf de wissels wel in die omgekeerde volgorde kon aansluiten of dat ik toch de juiste volgorde moet aanhouden ( dus R5 buiten enz ) .
Ik denk wel dat ik bij de ruimte van  50 cm tussen de twee banen er een stukje  plaat moet tussen zetten omdat ik anders niet weg kom met de 110 cm voor 4 banen.

Mvg Hans     
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 839
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Aanpassing baan
« Reactie #9 Gepost op: 2023-03-24, 17:38:50 »
voor 49 e kun je alle railen er inzetten.
En je kan de bochten gerust in omgekeerde volgorde gebruiken , en het kan ook niet anders.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Aanpassing baan
« Reactie #10 Gepost op: 2023-03-24, 21:47:15 »
Beste Hans ,

Ik moet na de wissel en de boog nog een rechte halve rail  tussen voegen
Nu zie ik dat een halve rechte 115 mm is maar er staat ook nog een andere halve rechte op de website van Roco :

Recht spoor DG1, diagonaal recht, met ballastbed.
Lengte 119 mm.

Door de diagonale rechte lijn kan de afstand tussen de parallelle sporen worden vergroot, waarbij de spooraansluiting altijd op de rasterlijn blijft.


Ik begrijp hier niets van wat wordt er bedoeld met diagonale rechte lijn   ;  diagonaal is tocht niet recht maar schuin

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 839
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Aanpassing baan
« Reactie #11 Gepost op: 2023-03-24, 22:19:44 »
het stuk tussen 2 Afbuigende rails van de rechte wissels.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Aanpassing baan
« Reactie #12 Gepost op: 2023-03-27, 14:27:46 »
Beste Hans ,

Ben je nog naar de beurs in Houten geweest . Ik kon helaas niet omdat ik nog herstellende ben van een operatie en niet lang kan staan.
Ik heb even een inventaris gemaakt van de rails die ik moet vervangen; om dit in een keer aan te schaffen tikt toch wel aan met name de wissels .
Nu heb ik een keer gelezen dat je de geoline kan aansluiten op de roco line met bedding door iets weg te halen van de geoline rails
Dit zou ik dan tijdelijk kunnen toepassen en heb dan ook een beter overzicht wat ik dan het beste kan aanschaffen .
Of geeft dit problemen met rijden bij de overgang van roco line naar geoline .

Mvg Hans     
P.s  Ik moet dan  8 rechte geoline aanpassen om op de roco line bochten aan te sluiten
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: Aanpassing baan
« Reactie #13 Gepost op: 2023-03-27, 14:38:02 »
Volgens mij heeft roco een overgang rails van geolini naar rocoline in het programma gehad.

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: Aanpassing baan
« Reactie #14 Gepost op: 2023-03-27, 14:42:10 »
Roco 61120 is overgang van geoline naar rocoline