Auteur Topic: Problemen met Roco wisselaandrijving 42620 in combi mer wisseldecoder 10836  (gelezen 1128 keer)

Offline Bamberg

• Nieuw lid
  • *
  • Waardering: 0
Hoi allemaal,

Wij zijn bezig onze wissels te voorzien van wisselaandrijvingen in samenwerking met wisseldecoders. Tot nu toe gaat dat goed in het zichtbare gedeelte van de baan. Hier gebruiken we de Roco de onderbouw wisselaandrijving 10030 in combinatie met de Roco wisseldecoder 10836.

Wij zijn nu begonnen met het schaduwstation. Daar liggen Rocoline wissels voorzien van bedding. En hebben we dus de Roco wisselaandrijving 42620 gebruikt. In combinatie met de Roco wisseldecoder 10836. Hier komen we het volgende probleem tegen. Bij sommige aandrijvingen 42620 werkt deze combinatie prima. Andere aandrijvingen 42620 werken niet met de wisseldecoder. Deze brommen dan alleen, en laten zich niet schakelen. Sluiten we dan een wisselaandrijving 10030 aan, dan functioneert die probleemloos op de decoder. Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Wat hebben we al geprobeerd, maar zonder positief resultaat (dus de 42620 aandrijvingen die het wel doen blijven het doen, de andere helft van de aandrijvingen 42620 bromt alleen):
- In plaats van de Roco wisseldecoder 10836 het oudere type Roco wisseldecoder 10775 gebruiken met de aandrijvingen 42620. Resultaat gelijk aan gebruik van de wisseldecoder 10836
- Baan enorm klein maken, want misschien vragen we teveel en hebben we een booster nodig? Resultaat: maakt geen verschil

We kijken uit naar tips van ervaringsdeskundigen :-)

Groeten Bamberg,

Offline denobis

• Veteraan
  • Waardering: 17
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Dit is een bekend probleem veroorzaakt door verkeerde montage van de wissel aandrijving.
Er zit een pinnetje in de wissel en die moet in het gaatje van het heveltje van de aandrijving zitten.
Het gebeurd vaker dat bij de montage dat pinnetje niet in het gaatje zit en dan loopt de boel vast en gaat het brommen.
momenteel bezig met bouw messing mat 36 van mk

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Bamberg

• Nieuw lid
  • *
Hoi Denobis, dank voor je antwoord. We hebben er bij de montage wel op gelet dat het oogje van de aandrijving precies in het palletje van de wissel zit. Dus daar zit het probleem niet.

Nieuwe constatering:
Als de aandrijvingen 42620 die niet functioneren los aangesloten worden, en dus niet in de wissel gemonteerd zijn geven ze hetzelfde brommende geluid (als dat ze doen wanneer ze in de wissel gemonteerd zijn). Als je dan wat drukt met je vingers op het midden van de behuizing van de aandrijving doen sommige aandrijvingen het soms een paar keer wel. Anderen nog steeds niet.   
Het probleem lijkt dus wel bij de aandrijvingen zelf te liggen?

Groeten, Bamberg

Offline denobis

• Veteraan
Dan zou ik er mee terug gaan naar je dealer.
Er was een serie die dit probleem had.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Bamberg

• Nieuw lid
  • *
Ik heb deze aandrijvingen al een tijdje dus terugsturen vind ik dan niet een optie.
Dus nog even wat verder getest vanmiddag. Sommige aandrijvingen die het digitaal niet doen, werken wel op de analoge manier? Dus met een roco wisselschakelaar 10520. Andere doen het dan nog steeds niet en maken een brommend geluid.

Vraag die ik heb, levert het schakelen via de 10520 soms net wat meer vermogen dan schakelen via de decoder 10826 of 10775?
Ook heb ik een video op Youtube gezien waar de aandrijving 42620 met een soortgelijk probleem gerepareerd wordt https://www.youtube.com/watch?v=l3Y32a6pxzM&t=18s
Daar lijkt het dus te liggen aan de spanning van het veertje van het aandrijfstangetje. Dat zal ik volgend weekend ook eens proberen.

Als er iemand nog andere ideeën heeft hoor ik het graag van jullie,

Groeten Bamberg

Offline denobis

• Veteraan
Beste Bamberg
Welke spanning krijgen ze aangeboden?
Ik heb hier de zelfde aandrijvingen en ben er achter gekomen dat onder de 18 volt die dingen slecht werken.
Ik voed ze met 19 volt.
En dan werken ze correct.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Bamberg

• Nieuw lid
  • *
Hoi Denobis, sorry voor de late reactie, maar drukke week gehad en dus geen tijd voor de hobby. Dat zou het misschien kunnen zijn. Kan ik aan de middelste draad in combinatie met een van de andere draden meten hoeveel volt er wordt gebruikt bij het aansturen van de aandrijving vanuit de wisseldecoder? En stel dat dit 18V of lager is, hoe kan ik dan het aantal volt verhogen bij de Roco 10775 wisseldecoder die ik gebruik?
Dank alvast voor het antwoord  :) 

Offline denobis

• Veteraan
Ja zo zou je het met een snelle meter kunnen meten.
Ik weet niet of je die wissel decoder met een aparte voeding kan aansluiten daar ik zelf met een oc 32 de wissels aanstuur en daar heb ik dus een aparte voeding op ge
zet.(inmiddels weet ik dat je er een eigen voeding op die decoder kan zetten doe dat en je probleem is vermoedelijk opgelost).
Hoe voed jij de boel?
Als je met de bijgeleverde adapter werkt dan is ie te licht, beter is een meanwell voeding te gebruiken.(de firma Reichelt.nl die is daar het goedkoopst mee een 3 amp voeding kost ong 30 euro).
Als je een 15v meanwell voeding neemt kun je die opschroeven naar 18,4 volt daar werken die wissels prima op.

« Laatst bewerkt op: 2026-01-10, 10:21:51 door denobis »

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Bamberg

• Nieuw lid
  • *
Hoi Denobis, dank weer voor je snelle antwoord!

Ik denk dat dit het probleem is, dat dus de adapter te licht is. Want, ik heb het volgende nu:

- Als ik het probeer met de wisseldecoder 10775, gebruik ik de standaard adapter, want dit type Roco wisseldecoder wordt gevoed door de Z21 (de witte uitvoering). Deze is waarschijnlijk te licht, zoals je schrijft.
- Als ik het probeer met de wisseldecoder 10836 die ik bij het schaduwstation heb, gebruik ik een aparte voeding. Ik heb net de specificaties bekeken van deze voeding: 12V, 7,2A en 600mA. Dat is dus duidelijk te licht, gezien wat ik geleerd heb, dat 3A optimaal is.  8)

Onder de wisselstraat van het emplacement heb ik een reeks wisseldecoders 10836 in combinatie met wisselaandrijvingen 10300, en een voeding van Mean Well (dat is eigenlijk de voeding die ik gekocht heb bij mijn RailProg). Deze combinatie werkt goed. Deze Mean Well voeding heeft de specificaties 15V, 24A. Dat is exact deze voeding: https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/product/stekkernetvoeding_36_w_15_v_2_4_a_medisch-344390?search=gsm36e15&     

Wat ga ik dan vanavond of morgen proberen:
- Wat als ik de wisseldecoder 10836 die onder het schaduwstation zit, ga voeden met de voeding die gebruikt wordt onder de wisselstraat van het emplacement? Als dat werkt dan bestel ik dus de zwaardere voedingen.

Wordt vervolgd, ik kom vanavond morgen met een update  :D 

« Laatst bewerkt op: 2026-01-10, 14:30:37 door Bamberg »

Offline denobis

• Veteraan
Ik zou zo wie zo geen stekkervoeding gebruiken ivm de kortsluit beveiliging die daar niet optimaal van werkt.
12 volt is zo wie zo veel te weinig ook het amperage van wat je nu gebruikt is veel te laag.
Ik zou zo wie zo voor de wisseldecoder een aparte voeding gebruiken.
Deze is zeer geschikt daar voor : https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/product/schakelnetvoeding_gesloten_50_w_5_15_15_v_4_a_-386226

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Bamberg

• Nieuw lid
  • *
Vanmiddag een proef gedaan waarbij ik de zwaardere voeding (Mean well Stekkernetvoeding, 36 W, 15 V, 2,4 A,) die ik gebruik op de wisseldecoders onder het emplacement op de Roco 10836 wisseldecoder heb gebruikt die gemonteerd is onder het schaduwstation. Er zijn nu meer Roco wisselaandrijvingen 42620 die werken. Dus dat is positief.

Wat ik waarschijnlijk dus moet doen is het aantal ampère verhogen.

Nu de verdere situatie: Naast een wisseldecoder 10836, waarop je een separate voeding kunt aansluiten, heb ik er ook 3 wisseldecoders 10775 (het oudere type) gemonteerd. De 10775 werkt niet met een externe voeding, maar wordt gevoed via de Z21. Ik heb de witte Z21. Nu dus de vragen:
Als ik dus het aantal ampère wil verhogen op de wisseldecoders 10775, dan moet ik dus op de Z21 een zwaardere voeding gebruiken. Roco adviseert dan hun eigen voeding Roco.10851.
https://www.roco.cc/rde/produkte/zubehor/elektrisches-zubehor/spannungsversorgung/10851-schaltnetzteil-54-watt.html

Kan ik in deze plaats dus een van deze Mean Well's gebruiken?: https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/product/schakelnetvoeding_gesloten_50_w_5_15_15_v_4_a_-386226#closemodal   
https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/product/stekkernetvoeding_45_w_15_v_3_a_medisch-386157#closemodal

Of beter geen risico op opgeblazen decoders etc. en gewoon voor het origineel gaan? Want sowieso moet ik ook een of ander adapter kabeltje opsnorren die dan tussen de voeding en de Z21 past.

Offline denobis

• Veteraan
Je moet kijken hoeveel de witte z21 aankan.
Daar moet je je voeding op aanpassen.
Als hij 2,5 amp aankan moet je zeker niet zwaarder gaan en een voeding moet dan ook een goede kortsluitbeveiliging hebben.
Stekker voedingen hebben over het algemeen een te trage beveiliging waardoor bij kortsluiting als nog de kans bestaat dat de z21 dit niet fijn vind.

Met vriendelijke groet
Hans