Auteur Topic: Basis om met een multimaus een lok te programmeren  (gelezen 82644 keer)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Basis om met een multimaus een lok te programmeren
« Gepost op: 2010-01-29, 15:12:02 »
Basis programmeren van een lok met de multimaus,

Bij het programmeren alleen de lok die je veranderen wilt op de rails zetten.


Alleen de lokadres veranderen doe je met menu + 1
zie bijna onderaan dit bericht

wisseling tussen rijden in de bibliotheekmodus en adresmodus, dit geschied door de shifttoets in te drukken gelijk met de lok/wisseltoets.


Je kunt de lok op twee manieren besturen,
1. met een lokadres, dus gewoon de multumaus op het juiste adres van de decoder zetten.
2. je kunt rijden met het ingevoerde in de bibliotheek, hieronder een beschrijving hoe je dat moet doen,

Er zij twee dingen die gedaan moeten worden, de lok (trein) moet een
plaatsje krijgen in de multimaus (geheugen, bibliotheek) en de decoder in de lok moet een adres krijgen, beide moeten gelijk zijn.
Zet alleen de lok die je wilt programen op de rails. haal de andere eraf
anders rijden ze allemaal op hetzelfde adres zoals nu op adres no 3, nummer 3 is meestal de standaard instelling van fabriek.

Ik werk zelf met de Duitse taal versie.

Eerst het plaatsje in de multmaus.

druk ongeveer 5 seconden op de knop menu,
er staat nu Lok.
druk op Ok,
er staat nu Neu,
druk op Ok,
er staat nu een streepje en voeg nu een naam in van de lok (bv TEE  max 5 cijfers of letters naar eigen keuze), op dezelfde wijze als bij de
telefoon
druk op OK,
er staat nu L 3 deze knipperd verander dit in het gewenste lokadres bv 8
of ander naar eigen keuze, als hier een foutmelding komt dan is dit
nummer al in gebruik, kies een ander
druk op OK
er staat nu F5 14 dit kun je zo laten of maak van die 14 een ander getal
met de pijltes toets die naast stop zit in bv 28 of 128 meestal 28.
druk op OK,
nu staat er de naam die je zelf aan de lok hebt gegeven (bv TEE).
multimaus is gereed

Nu het adres in de lokdecoder.
Lok die je wilt programmeren op de rails, alle andere loks eraf

druk op menu + 1
er staat nu,
W=3 verander dit in hetzelfde nummer als bij de multimaus bv 8
druk op OK

Het moet nu gereed zijn.

Je kunt dus nu met het lokadres rijden door gewoon de multimaus op het adres te zetten die je nu op bv 8 hebt gezet of via de multimaus bibliotheek op naam die je ingegeven hebt.

Als de verlichting niet juist werkt dan staat meestal de rijstappen in de decoder in de lok en in multimuis niet gelijk, zet deze beide op 14 stappen dan gaat het meestal goed.


Groetjes Piet
« Laatst bewerkt op: 2010-09-26, 10:41:07 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Rob Manenschijn

  • Gast
Re:Basis om met een multimaus een lok te programmeren
« Reactie #1 Gepost op: 2010-09-26, 10:14:18 »

Als de verlichting niet juist werkt dan staat meestal de rijstappen in de decoder in de lok en in multimuis niet gelijk, zet deze beide op 14 stappen dan gaat het meestal goed.


Groetjes Piet

Mijn ervaring is dat bovengenoemde alleen op gaat voor 6 polige decoders. Bij 8 polige decoders moeten de rijstappen juist 28 of 128 zijn.

Wat ik verder mis, in bovengenoemde uitleg, is de wisseling tussen rijden in de bibliotheekmodus en adresmodus, dit geschied door de shifttoets in te drukken gelijk met de lok/wisseltoets.

Groenten Rob

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Basis om met een multimaus een lok te programmeren
« Reactie #2 Gepost op: 2010-09-26, 10:40:42 »
Hallo Rob,

Dit geld niet alleen voor 6 polige stekkers, het maakt zelfs niet uit of je een decoder 6 of 8 polig is.
Of je 6 of 8 polig gebruikt wordt meestal bepaald welke stekker aansluiting er in je lok als die is voorbereid, afhankelijk van merk en type.
Meeste decoder worden tegenwoordig uitgeleverd met standaard op 28 stappen en vaak wordt 128 automatisch herkent en omgezet naar 28.
Wat in ieder geval belangrijk is dat beide stappen gelijk zijn anders wil het licht wisselend wel/niet branden bij het draaien aan de snelheidsregelaar.

Het wisselen van de rijmethode bibliotheek en adresmode had er bij kunnen staan maar dat staat ook in de handleiding, ik neem aan dat die eerst wordt gelezen. Er is wel gebleken dat na het lezen nog vele problemen hadden met het programeren van een lok vandaar deze beknopte basis om te programeren

Heb het bijgevoegd in de basis voor het programeren, Rob bedankt voor de aanwijziging

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2010-09-26, 10:42:53 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Rob Manenschijn

  • Gast
Re:Basis om met een multimaus een lok te programmeren
« Reactie #3 Gepost op: 2010-09-26, 12:37:43 »
Piet,

Handleiding eerst lezen¿¿¿ Wat is dat¿¿¿  ;D ;D ;D

Ik heb juni jl. een demo verzorgt in Heerenveen met de MM en daar kwam ik heel vaak het probleem tegen dat men een lok programmeerde in de bibliotheek en dan verbaasd was dat de lok niet wou rijden, simpelweg omdat men de decoder niet op hetzelfde adres had staan/geprogrammeerd als in de bibliotheek.

Groenten Rob

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Basis om met een multimaus een lok te programmeren
« Reactie #4 Gepost op: 2010-09-26, 13:29:23 »
Rob

 Ikdacht dat het duidelij was,het onderstaande staat er duidelijk bij


Er zij twee dingen die gedaan moeten worden, de lok (trein) moet een
plaatsje krijgen in de multimaus (geheugen, bibliotheek) en de decoder in de lok moet een adres krijgen, beide moeten gelijk zijn.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Rob Manenschijn

  • Gast
Re:Basis om met een multimaus een lok te programmeren
« Reactie #5 Gepost op: 2010-09-26, 14:16:26 »
Piet,

Dat schrijf/zeg ik, alleen tijdens de demo, die ik gaf, kwamen er veel mensen bij mij, die dit niet begrepen en dat is wat ik in mijn bovenstaande reactie schrijf.  ;) ;D


Groenten Rob

Offline ronald1956

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 2
  • Waardering: 0
Re:Basis om met een multimaus een lok te programmeren
« Reactie #6 Gepost op: 2012-03-04, 22:41:52 »
Ik wil het adres van een lok veranderen .
Het aanpassen in de muis bibliotheek gaat goed .
Maar als ik het adres in de decoder wil wijzigen , krijg ik steeds weer ERR 1.

Wat doe ik dan verkeerd ?

Bij meerdere loks geprobeerd met hetzelfde resultaat.
Loks staan nu op allen op adres 3 , en rijden , verlichting en sound werken ook , maar alles kan natuurlijk niet op die fabrieks instelling blijven staan.


Rob Manenschijn

  • Gast
Re:Basis om met een multimaus een lok te programmeren
« Reactie #7 Gepost op: 2012-03-05, 08:34:45 »
ERROR 1 betekend: programmeren wordt niet ondersteund.

Als je de kabelmuis hebt dan moet er maar 1 lok op de baan staan en de muis moet op POM staan.

Heb je de draadlozemuis (MM-pro), dan moet de te programmeren lok op een apart programmeerspoor staan.

Normaliter is het de menu toets indrukken met 1, dit geld voor de beide MM.

Heb je de kabelmuis, dan verschijnt een knipperende 3, nu het nummer van het te kiezen adres ingeven en bevestigen met de ok/* toets. Je lok is nu geprogrammeerd op het nieuwe adres.

Bij de MM-pro verschijnt hier het getal waarop de decoder geprogrammeerd staat, nu het nummer van het te kiezen adres ingeven en bevestigen met de ok/* toets. Je lok is nu geprogrammeerd op het nieuwe adres.


LET WEL: dit geld alleen voor de adressen 1t/m 99, dit zijn voor de MM de korte adressen, vanaf adres 100 moet het via het "programmeren" geschieden en dien je dus cv 29 aan te passen voor de lange adressen.

Groenten Rob
 

Offline ronald1956

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 2
  • Waardering: 0
Re:Basis om met een multimaus een lok te programmeren
« Reactie #8 Gepost op: 2012-03-05, 16:15:10 »
Als ik hem in POM mode zet , krijg ik error 4. (met de gewone kabelmuis)

Kan het zijn dat lange adressen aanstaat , en dat het hierdoor komt ?

Er staat maar 1 lok op de baan (maar er hangt nog wel een wisseldecoder aan, of mag dit ook niet ?)



Rob Manenschijn

  • Gast
Re:Basis om met een multimaus een lok te programmeren
« Reactie #9 Gepost op: 2012-03-05, 19:48:01 »
Ronald,

Excuus, dat is een foutje mijnerzijds, de muis moet op CV staan.

Over een afstand wordt het wat moeilijker om een diagnose te stellen. Mogelijk dat er een breuk in een van de 6 draden zit, hier kom je snel achter door even een andere kabel te proberen. Wat je ook kunt doen is een reset van de muis, dat betekend dan wel dat je alle ingevoerde loks kwijt bent.

Groenten Rob

Toevoeging geleend van Piet Heinst.

Indien een reset van de muis niet lukt:

In dit geval kan het uitnemen en opnieuw insteken
van de stekker met het gelijktijdig indrukken van de
“Shift”- en “MENU”-toets helpen.

Hierbij wordt de multiMAUS geheel op de fabrieksinstellingen
teruggezet. Daar hierbij ook de locbibliotheek
wordt gewist moet deze stap vooraf goed worden
doordacht.
« Laatst bewerkt op: 2012-03-05, 19:52:14 door Rob Manenschijn »