Auteur Topic: niet (goed) rijden loco's  (gelezen 22842 keer)

Offline benkesseler

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 47
  • Waardering: 0
niet (goed) rijden loco's
« Gepost op: 2011-08-28, 16:26:52 »
Hulp gevraagd aan deskundige medespoorders.
Ik ben in het bezit van een roco BR E94 en een roco vt 11,5 (beide HO)
Nu ben ik opnieuw begonnen met een baan op te zetten en wel geheel digitaal. De vorige baan was ook digitaal (digital is cool) maar nu opnieuw maar en bediend met de multimaus.
In de BR E94 zit een ESU decoder 3.0 en in de vt 11,5 zit een antieke LENZ decoder.
Nu blijkt de BR E94 heel schokkerig op te trekken (wat hij nooit deed) en vt 11,5 geeft na plaatsing op de rails en het aanzetten van de multimaus gelijk een storingsmeldig (kortsluiting). Nu ben ik met deze locs terug gegaan naar de zaak waar ik altijd mijn spullen koop (altijd goede service hoor) maar zijn daar op de rails gezet en doen het prima (de vt 11.5 is overigens aldaar gereset omdat de LENZ decoder het niet deed onder de multimaus.. Ik heb al van alles geprobeerd (o.a.snelheidstappen aangepast en opnieuw in de multimaus gezet. Maar niets helpt. Ik zal iets in de multimaus moeten aanpassen maar wat en hoe. Weet iemand raad? Ik las trouwens ook iets dat je de wisel zodanig kan programmeren dat hij langzaam wisselt. Klopt dat?. Ik hoop dat iemand hier een goed antwoord op heeft want bij mij gaat het kaarsje zo langzamerhand uit. Alvast dank.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:niet (goed) rijden loco's
« Reactie #1 Gepost op: 2011-08-28, 19:08:44 »
Hallo Benkesseler,

Het op trekken avn de BR E94 kan worden veroorzaakt dat de minimale snelheid waarmee hij begint te laag staat ingesteld en dat in combinatie van de optrek versnelling.
In het kort gezegd als de minimale snelheid zo laag staat dat de lok zonder schokken op de laagste snelheids stand niet schokvrij loopt en dat het even duurt voordat hij op snelheid komt omdat de optreksnelheid ook zeer laag ingesteld staat dan kun je deze verschijnselen hebben.
Bij de meeste decoders, maar raadpleeg de beschrijving van de decoder
Minimale snelheid instelbaar met CV 2 tussen 0 en 64
Optrek versnelling instelbaar met CV 3 tussen 0 en 64

de vt 11.5 is overigens aldaar gereset omdat de LENZ decoder het niet deed onder de multimaus, doet hij het nu wel goed of zijn er nog problemen mee.

In de Multimaus kun je niets instellen

Of je de snelheid van de wissels kunt instellen zal afhankelijk zijn van de gebruikte (decoders en/of servo's) soort wisselaandrijving die je gebruikt en of je bij de besturing gebruikt maakt van een programma via de computer.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re:niet (goed) rijden loco's - wissels omzetten
« Reactie #2 Gepost op: 2011-08-29, 09:36:33 »
De snelheid waarmee wissels omgaan is in te stellen op verschillende manieren in de hardware, afhankelijk van de toegepaste hardware!

Ik ben benieuwd, Piet, welke software op een computer jij in gedachten hebt die hier invloed op kan uitoefenen?

Er zijn wisselmotoren (Conrad, Tortoise) waarbij de de snelheid kunt variëren door middel van de hoogte van de aangeboden spanning, of door middel van mechanische hulpmiddelen (hefboomprincipe).

Bij het gebruik van servo's kun je het mechanische principe natuurlijk ook toepassen, of je kunt het in de gebruikte serve-decoder instellen. De stand van een serve wordt bepaald door het aanbieden van pulsbreedte in de aangeboden spanning. Het variëren van deze pulsbreedte doet de stand veranderen. Nu kent een wissel slechts twee eindstanden, dus de pulsbreedte moet veranderen van het ene naar het andere uiterste. De snelheid van verandering van de pulsbreedte in het aangeboden signaal bepaalt dus direct de snelheid van het omgaan van je wissel. Omdat dit allemaal elektrisch / elektronisch is, is het goed instelbaar.

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:niet (goed) rijden loco's
« Reactie #3 Gepost op: 2011-08-29, 12:53:46 »
Hallo Gerard,

Ja om de snelheid in te stellen bij wissels heb ik een beetje te overhaast geantwoordt. Volgende keer zal ik eerst even een vertraging inschakelen voor antwoordt te geven.
Het was meer de bedoeling van het antwoordt dat je de uitslag van servo's kunt beinvloeden door de overbrenging van de servo naar de wissel te veranderen (hefboomwerking) en ook de slag van de servo kunt instellen waardoor je met beide gezamelijk de snelheid dan kan worden ingesteld. is een beetje experimenteerwerk.

Ook is het mogelijk om de wissel te bedienen met geheugendraad en daar kun je dan ook de snellheid regelen door de hefboom werking en eventueel de hoeveelheid stroom die je er op zet (volt), ook de lengte van de draad heeft er invloed op. ook weer eerst uitproberen wat het beste is.

Zelf gebruik ik geen servo's en geheugendraad dus kan daar geen kant en klaar antwoordt op geven.

Wat betreft het programma via de Pc kun je vaak de pulslengte instellen en de vertagings tijd voor het inschakelen en de tijd tussen bv twee wissels

Gr piet

Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re:niet (goed) rijden loco's
« Reactie #4 Gepost op: 2011-08-29, 15:14:56 »
Wat betreft het programma via de Pc kun je vaak de pulslengte instellen en de vertagings tijd voor het inschakelen en de tijd tussen bv twee wissels

Dag Piet,

Ik haal even twee dingen uit elkaar als je het goed vindt.

Via de PC kun je de decoder voor de servo programmeren. Op die manier kun je de uitslagen (lees: minimale en maximale pulslengte) beïnvloeden. Het is voor zover ik weet niet zo dat je de uitslagen (pulslengtes) dynamisch tijdens het rijden vanuit de PC kunt beïnvloeden. Dat doe je, via het programmeren van de decoder, eenmalig. Als dat is gebeurd, behandel je in de besturingsprogramma's de decoder-wissel combinatie als gewone wissel met een DCC adres, die rechtuit of afbuigend kan worden gesteld.

Vertragingstijd tussen de verschillende wissel commando's kun je in bijvoorbeeld TrainController wel instellen.

HTH,

Gerard

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:niet (goed) rijden loco's
« Reactie #5 Gepost op: 2011-08-30, 09:00:02 »
Gerard, Piet,

Of je in TC de vertragingstijd kunt instellen durf ik niet te onderschrijven maar ik weet wel zeker dat je de pulsduur voor een wisselcommando kunt instellen, met deze puls wordt bijvoorbeeld een magneetschakeling omgezet. Decoders van servomotoren vanaf de PC instellen heb ik nog niet gezien (welk programma is dat dan?) maar je kunt de servo, dus uitslag naar links en rechts, middenstand en snelheid van omzetten, wel instellen op CV niveau met bijvoorbeeld de multimaus.

Het klopt dat je de minimale snelheid zo moet instellen dat de lok net niet meer schokkend rijdt, echter soms blijft het schokkerig gedrag ook aanwezig op het gehele snelheidsbereik, dan is er wat anders aan de hand. De lok moet sowieso helemaal schoon zijn en verder kun je bij ESU decoders met een bepaalde CV instelling de loop van de loks rustiger krijgen; ik dacht dat het iets is van beïnvloeding van de frequentiekarakteristiek maar daar wil ik vanaf zijn. In elk geval had dat goed resultaat bij mijn BR50 lok; die loopt nu prachtig. Welke CV dit was zal ik moeten opzoeken.

Groet,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:niet (goed) rijden loco's
« Reactie #6 Gepost op: 2011-08-30, 20:03:48 »
Gerard, Ferry,

citaat;
Wat betreft het programma via de Pc kun je vaak de pulslengte instellen en de vertagings tijd voor het inschakelen en de tijd tussen bv twee wissels

Wat ik bedoelde met pulslengte is de tijd dat pulsen aanwezig zijn waardoor de uitgang van bv de 10775 wisseldecoder van roco stroom blijft geven op zijn uitgang.
Deze kun je instellen, bijgevoegd een afbeelding van rocomotion, met de schakeltijd in milisec.
Dit is voor de meeste wissels niet nodig maar als je de uitgang ook wilt gebruiken voor een ontkoppelaar dan is het wel handig dat het blokje van de ontkoppelaar wat langer omhoog blijft zodat de trein de tijd krijgt om er over heen te rijden.


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2011-11-27, 17:46:26 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline benkesseler

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 47
  • Waardering: 0
Re:niet (goed) rijden loco's
« Reactie #7 Gepost op: 2011-09-01, 18:06:00 »
Hallo Piet,

Sorry dat ik nog niet eerder heb geantwoord.

Ik heb al wat zitten stoeien met die cv's maar ben er nog niet helemaal uit.
Tja, ik nu eenmaal niet zo technisch dus met een klein beetje hulp moet het wel lukken.

Je zegt instellen tussen 0-64, ik heb al het e.e.a. geprobeerd maar ik weet nog steeds niet wat de juiste volgorde is. Is 0 nu de laagste snelheid en 64 het hoogst ( het lijkt mij wel maar de loc reageert daar niet op zoals het zou moeten).

Groeten

Ben

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:niet (goed) rijden loco's
« Reactie #8 Gepost op: 2011-09-01, 21:44:55 »
Hallo Ben,

Ik weet niet hoe oud de roco BR E94 is of welke decoder er in zit (merk type) maar de meeste decoders hebben wel ongeveer de volgende instellingen.
Ben is dit dezelfde lok als die je in een eerder bericht noemde, daar stand Br91

Minimale snelheid instelbaar met CV 2 tussen 0 en 64, vanaf fabriek een waarde van ongeveer 3
Optrek versnelling instelbaar met CV 3 tussen 0 en 64, vanaf fabriek een waarde van ongeveer 6

Natuurlijk kan de waarde zelf bepaald worden, voor de maximale snelheid CV 5 is de instelling (0 tot 64) bijna altijd in de buurt van 64.
Omdat het de maximale snelheid is zal deze altijd groeter moeten zijn van CV 2 de minimale snelheid.

Ik zou zeggen experimenteer eens een beetje met deze waardes, kijk of zet de maximale snelheid CV 5 eens op 64 en probeer dan eens CV 2 op 3 en een keer op bv 30 en kijk dan een of er verschil is.

Overigens in het tweede bericht stond dat je van niet een bepaald tijdperk rijdt maar vanalles door elkaar, dat is bij mij hetzelfde ik rij of koop ook gewoon wat ik mooie vind.

Gr Piet

« Laatst bewerkt op: 2011-09-01, 21:52:46 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Rob Manenschijn

  • Gast
Re:niet (goed) rijden loco's
« Reactie #9 Gepost op: 2011-09-02, 13:05:55 »
Piet,

Ik moet je toch even attenderen op CV5. Er zijn decoders waarvan de waarde in CV5 tussen de 0-255 ligt. In hoeverre dat op gaat voor de Cv's 2 en 3 weet ik zo niet uit het hoofd, dat zou ik moeten opzoeken.

Groenten Rob
« Laatst bewerkt op: 2011-09-02, 15:43:44 door Rob Manenschijn »

Offline benkesseler

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 47
  • Waardering: 0
Re:niet (goed) rijden loco's
« Reactie #10 Gepost op: 2011-09-02, 18:30:18 »
Hoi Piet en Rob,

Bedankt voor jullie ondersteuning.
Ik ben vandaag ook nog even naar de winkel gegaan waar ik de locs heb gekocht en laten ombouwen. Op hun advies had ik mijn eigen multimaus meegenomen. Jullie raden het al.......daar deden de locs het wederom perfect. Sta je daar even mooi voor lul. Thuisgekomen heb ik zelf nog eens alleen een stukje rechtspoor uitgelegd (net zoals in de winkel het geval was je weet maar nooit) en.......jullie raden het al weer de dezelfde problemen. Ik kon de haren wel uit mijn hoofd trekken (en het zijn er al zo weinig). De winkel adviseerde mij om het geheel eens op film vast te leggen en door te mailen. Ja, het is een idee maar of het veel zal  helpen.   
Ik zal in ieder geval nog eens gaan rommelen met de instellingen zoals Piet heeft aangegeven (niet geschoten is altijd mis....toch). Maar jullie begrijpen ik begin een beetje moedeloos te worden. En Piet leuk om te horen dat je ook met van alles en nog wat rijdt. Ik spreek wel eens medespoorders die dat veroordelen maar die zijn soms erg fanatiek in een bepaald tijdperk en letten op de kleinste details. Op zich erg leuk maar laat iedereen in zijn waarde. En als laatste het is de de BR E94. Ik neem in ieder geval vanavond eens een stevige borrel en blijf toch :D :D :D :D :D :D :D :D

Groeten
Ben

Rob Manenschijn

  • Gast
Re:niet (goed) rijden loco's
« Reactie #11 Gepost op: 2011-09-02, 19:59:54 »
Ben,

Ik heb het verhaaltje nog eens een keer vluchtig gelezen, maar ik zie nergens een verwijzing naar CV6.

CV6 betreft de middensnelheid en je trein rijd het beste als deze iets lager is dan de helft van de waarde tussen CV2 en CV5. Waar heeft die gek het over hoor ik je al zeggen.  ;)

Zal het je trachten uit te leggen met onderstaand voorbeeld.
LET WEL: ik ben hier uit gegaan van een ESU LP 3.0 decoder.

Voorbeeld:
CV2 staat op 3 (standaard waarde)
CV3 staat op 8 (standaard waarde)
CV5 staat op 64
CV6 moet dan iets lager staan dan 30 (de helft van CV5), je kunt dus CV6 eens proberen op 25, 26, 27 of 28.

Ga je dus CV2 & 5 veranderen, dan is het verstandig om ook CV6 aan te passen.

Een andere vraag: zijn de rails, wielen en cotactpunten wel goed schoon en/of maken alle contactpunten wel goe contact met de wielen¿¿¿ Ik ga ervan uit dat dit het geval is, daar het bij de winkelier wel goed werkt.

Groenten Rob

Offline benkesseler

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 47
  • Waardering: 0
Re:niet (goed) rijden loco's
« Reactie #12 Gepost op: 2011-09-02, 22:03:33 »
Hoi Rob

Fijn dat je zo meedenkt met mij. Ik kan wat dat betreft elke steun gebruiken die er is. Ik heb getracht de instellingen aan te passen maar kom niet bij cv 6 (er zit een esu lokpilot v3.0 in). Zou dat het probleem kunnen zijn dat ik daar niet bij kan komen. In het boekje van deze decoder staat deze optie wel genoemd maar in de handleiding van de multimaus gaan ze niet verder dan cv5. Ik heb de multimaus in de POM modus gezet in de hoop dat ik dan ook meer functies zou krijgen maar nee dus. Ik blijf hopen en  :D :D

GerardWassink

  • Gast
Re:niet (goed) rijden loco's
« Reactie #13 Gepost op: 2011-09-03, 07:14:31 »
Bij een ESU LokPilot mag dat geen enkel probleem zijn. Het vervelende is alleen dat je met een Multimaus geen terugkoppeling kunt krijgen van wat je hebt ingevoerd. Ik woon een beetje in een uithoek (noord Groningen), maar je bent welkom om langs te komen, dan kijken we samen even en temmen we dit beest.

Wil je eens aangeven met welke waarden je de eerste 5 a 6 CV's hebt geprogrammeerd?

Gerard

Rob Manenschijn

  • Gast
Re:niet (goed) rijden loco's
« Reactie #14 Gepost op: 2011-09-03, 11:59:56 »
Ik woon een beetje in een uithoek (noord Groningen), maar je bent welkom om langs te komen

Gerard

Kijk dat is ..........   ;) ;) Bij mij/ons in Friesland mag je aan/binnen komen.  ;D ;D ;D

Ben,

Wat jij bedoeld is het snelmenu van de Multimaus en dat geld alleen voor de Cv's 1-5 en 8. Wil je CV6 aanpassen dan moet je via het menu "programmeren/aanpassen/ CV" naar CV6 (of elk willekeurig Cv die je wilt veranderen).

Om daar te komen ga je als volg te werk:

Druk de shift- en menutoets tegelijk in, nu verschijnt er de tekst "Loc" in het display (tenminste als je nog niet in het menu hebt zitten rommelen).

Ga met de rechter pijltoets 1x naar rechts totdat het menu "programmeren" verschijnt en druk op de */ok toets.

Nu verschijnt de tekst "Aanpassen" druk op */ok toets. Nu zal daar (waarschijnlijk) de standaardwaarde 22 staan te knipperen. Vul hier de gewenste waarde in en bevestig dat met de */ok toets. In het display verschijnt nu weer de tekst "aanpassen" Druk vervolgens een paar keer op de stoptoets, totdat je loc of decoderadres weer in het display staat. Ik ben gemakshalve van de Nederlandse taal uit gegaan en weet niet welke taal jij ingesteld hebt staan.


Ik denk ook aan de mogelijkheid dat het aan de trafo kan liggen die bij de startset is geleverd. Als het zo'n stekkeradapter is heeft dat ding maar een vermogen van 36Va bij 16V (2.25A). Mogelijk dat dit te weinig is voor een wat oudere loc. Maar dit gaat net boven mijn kennis van electronica en misschien is er iemand die dit kan bevestigen of liever gezegd kan ontkrachten.

Groenten Rob