Auteur Topic: Ik stel me even voor  (gelezen 18770 keer)

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Ik stel me even voor
« Gepost op: 2011-09-05, 22:15:49 »
Hallo aan alle Roco fans op dit forum!

Even voorstellen: ik ben 56 jaar oud, heb in mijn jeugd modelspoorwegbouw als hobby gehad, eerst in HO (Lima, Jouef, Fleischmann, ...) en later in N (Arnold Rapido). De laatste 30 jaar helaas geen tijd meer gehad.
Ik heb nog materiaal van Arnold, maar N is te klein geworden voor mij (als je iets ouder wordt dan zie je minder goed, je hebt een minder vaste hand, enz.).

Ik wil nu dus opnieuw beginnen op schaal HO, en mijn keuze is gevallen op Roco, o.a. voor de Geoline rails en wissels omdat je daar makkelijk iets kunt onder bouwen.
Mijn interesse gaat uit naar het rijden, rangeren, automatiseren, de electronica en in mindere mate de scenery en de absolute natuurgetrouwheid (daarom heb ik geen problemen met Geoline rails).

Ik heb een baanplan gemaakt met Anyrail, maar weet niet of jullie dat kunnen openen of hoe ik het op het forum moet geplaatst krijgen (ik ben ook een newbie wat forumgebruik betreft.  :)  )

Groeten,

Bert

Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

GerardWassink

  • Gast
Re:Ik stel me even voor
« Reactie #1 Gepost op: 2011-09-06, 07:49:55 »
Welkom Bert!

Leuk om weer een herintreder te mogen ontmoeten op dit forum.

Anyrail kent de mogelijkheid om een baanplan te exporteren als plaatje. Dat plaatje kun je dan vervolgens plaatsen als volgt:

- Klik onder het opstellen van een bericht op "Extra opties"
- Klik dan op de knop "Kies bestand" (de toegestane limieten staan er bij)

Succes!

Gerard

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Ik stel me even voor
« Reactie #2 Gepost op: 2011-09-06, 17:19:00 »
Hallo, in bijlage mijn (nog uit te voeren) baanplan. Dit plan vraagt een woordje uitleg vrees ik. Ik woon op een appartement en heb eigenlijk geen ruimte voor een HO baan, maar N is voor mij te klein geworden (zie voorstelling). Mijn vrouw is zo lief geweest om me toch een stukje van de woonkamer te laten gebruiken. Vandaar een brede maar ondiepe baan van 475 cm x 110/85/60 cm. In het midden rust de baan op een buffetkast (zwart kader op het plan), links op een kast tegen de zijmuur (50 cm diep) en rechts komt ze tegen de TV kast van 55 cm diep. Een station/yard lag dus voor de hand en dus ben ik links wat dieper gegaan om toch aan één kant een bocht te hebben.
De baan bestaat uit een dubbelsporig, U-vormig hoofdspoor, met daar tussenin 2 wachtsporen (geen 3 om ruimte te laten voor een perron) rechts en rangeersporen links. De  2 linker buitenbochten doen tevens dienst al (mini) schaduwstation om een afwisselend pendelverkeer mogelijk te maken. Onderaan werd geen boogwissel gebruikt omdat de sporen dan te kort zouden zijn voor een volledige trein. De 3 sporen van de bocht komen in een tunnel te liggen. Er ligt tevens een dubbele keerlus in dit plan. De grote kruising in het midden laat verkeer toe van eender welk stationsspoor naar elk van de 4 buitensporen toe en omgekeerd. De 2 korte stukjes dienen om een loc te parkeren. Vooraan is +/- 30 cm vrijgelaten voor o.a. een laptop en besturingen. Ik kan niet onder de baan, dus alle modules/bedrading bovenop. Ik voorzie 3 lagen isolatieplaat van 2 cm: de middelste met uitsparingen voor de modules/bedrading. Zoals je ziet krijg ik li. boven de baan niet gesloten. Alle (opbouwende) kritiek welkom! Grtjs van een enthousisaste herbeginner.
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

GerardWassink

  • Gast
Re:Ik stel me even voor
« Reactie #3 Gepost op: 2011-09-06, 18:06:00 »
Dag Bert,

Ziet er interessant uit!

Je hebt nog niet gezegd of je digitaal wilt gaan rijden. Uit het feit dat je een laptop noemt vermoed ik van wel, maar toch even verifiëren. Dat je de boel niet helemaal sluitend krijgt geeft volgens mij helemaal niks, er zijn ook flexrails te koop, die maak je op elke maat die je wilt.

Aan de linkerkant heb je wel een elektrische uitdaging, dat heb je je hopelijk al gerealiseerd? Je hebt daar in je huidige plan minstens twee keerlussen (kortsluitingen). Schrik niet, die zijn eenvoudig op te lossen, maar je moet je er wel even van bewust zijn. LDT heeft hier een goede module voor, die het kortsluitvrij voor je ompoolt op basis van stroomdetectie.

Is er voor de middelste sporen aan de rechterkant niet een mooiere oplossing (bijvoorbeeld met een "Y" wissel)? Of wil je hier nu juist je perron maken? Met een Y wissel kun je misschien boven en onder die twee middelste sporen twee wat smallere perrons kwijt?

Gerard

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Ik stel me even voor
« Reactie #4 Gepost op: 2011-09-06, 19:46:50 »
Dag Gerard,

Ik wil idd digitaal gaan rijden met de Multizentrale Pro en de Lokmaus Pro en Rocomotion om te starten (voordelige startset).
Later overstappen naar Traincontroller is dan blijkbaar geen probleem.
Ik heb al begrepen dat externe wisseldecoders goedkoper zijn dan de inbouwdecoders van Roco. LDT heeft dacht ik ook zelfbouwdecoders.
Ik ben er nog niet uit of ik reedcontacten of stroomdetectie ga gebruiken. Ik lees op het forum dat velen van reed later overstappen op
stroomdetectie. Is de aanwezigheid van één loc voldoende voor de stroomdetectie? Kan Rocomotion daarmee overweg?

Van de 2 keerlussen ben ik me terdege bewust, maar zoals je zegt is dat eenvoudig op te lossen met 2 LDT modules (die van Roco is schandalig duur).

Ik had in het midden eerst een 3-weg wissel voorzien (een Y-wissel bestaat dacht ik niet in Geoline, tenzij je de middelste rail niet gebruikt of er slechts een klein stukje rechte rail aan zet voor bv. een loc. Probleem is dan wel dat ik tussen het stationsgebouw (onderaan) en het perron (midden) 3 sporen heb liggen. De standaard tussenafstand tussen 2 sporen is m.i. te klein voor een perron?

Interessant om een ontwerp te testen is het programma Trainplayer 4: je importeert je baanplan, zet er een paar treinen op en rijden maar. Je kunt ook meteen alle wissels bedienen met de muis.  http://www.trainplayer.com  Je ziet meteen of je treinlengtes realistisch zijn, of alle rijbewegingen vlot kunnen, of je sporen niet te kort zijn, of sommige wisselstraten weg goed zijn, of je geen overbodige sporen hebt gelegd, enz.

Sorry voor mijn lange tekstblokken, maar ik krijg het niet in 2 woorden uitgelegd.  :)

Overigens een geweldig forum!

Bert
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

GerardWassink

  • Gast
Re:Ik stel me even voor
« Reactie #5 Gepost op: 2011-09-06, 21:15:28 »
Dag Gerard,

Ik wil idd digitaal gaan rijden met de Multizentrale Pro en de Lokmaus Pro en Rocomotion om te starten (voordelige startset).
Later overstappen naar Traincontroller is dan blijkbaar geen probleem.
Ik heb al begrepen dat externe wisseldecoders goedkoper zijn dan de inbouwdecoders van Roco. LDT heeft dacht ik ook zelfbouwdecoders.
Ik ben er nog niet uit of ik reedcontacten of stroomdetectie ga gebruiken. Ik lees op het forum dat velen van reed later overstappen op
stroomdetectie. Is de aanwezigheid van één loc voldoende voor de stroomdetectie? Kan Rocomotion daarmee overweg?

Stroomdetectie werkt meen ik al bij 10 a 20mA, dus zeker bij één loc. Geen zorg daar. Piet heeft iets meer zicht op hoe stroomdetectie te combineren is met Roco, als hij dit leest reageert hij denk ik wel even. Zelf ben ik op de Intellibox II met Loconet overgestapt, met stroomdetectie modules van Uhlenbrock.

Ik had in het midden eerst een 3-weg wissel voorzien (een Y-wissel bestaat dacht ik niet in Geoline, tenzij je de middelste rail niet gebruikt of er slechts een klein stukje rechte rail aan zet voor bv. een loc. Probleem is dan wel dat ik tussen het stationsgebouw (onderaan) en het perron (midden) 3 sporen heb liggen. De standaard tussenafstand tussen 2 sporen is m.i. te klein voor een perron?

Je kunt natuurlijk gewoon een Y-wissel van een ander merk "lenen" - bijvoorbeeld Tillig Elite - en die zelf van een bedding voorzien om hem op gelijke hoogte te krijgen. Wellicht dat dit past?

Interessant om een ontwerp te testen is het programma Trainplayer 4: je importeert je baanplan, zet er een paar treinen op en rijden maar. Je kunt ook meteen alle wissels bedienen met de muis.  http://www.trainplayer.com  Je ziet meteen of je treinlengtes realistisch zijn, of alle rijbewegingen vlot kunnen, of je sporen niet te kort zijn, of sommige wisselstraten weg goed zijn, of je geen overbodige sporen hebt gelegd, enz.

Hmm, die ken ik nog niet, zal ik eens bekijken!

Sorry voor mijn lange tekstblokken, maar ik krijg het niet in 2 woorden uitgelegd.  :)

Geeft niks. Beter wat meer woorden dan verkeerd begrip...

Overigens een geweldig forum!

Bert

We doen ons best, voor elkaar. Straks help jij de volgende her-beginners weer!

Gerard

GerardWassink

  • Gast
Re:Ik stel me even voor
« Reactie #6 Gepost op: 2011-09-06, 21:18:51 »
Bert,

Ik realiseer me net dat dit draadje precies over dat onderwerp gaat!

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2011-09-07, 09:53:03 door GerardWassink »

Offline Cees

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
Re:Ik stel me even voor
« Reactie #7 Gepost op: 2011-09-07, 17:04:54 »
Beste  Bert,

Met aandacht alles gelezen mn. http://www.trainplayer.com/ interesseert mij omdat ik net een nieuw banen plan opgezet heb.
Helaas met Rocomotion is het net niet mogelijk om je banenplan te importeren..of doe ik wat fout.

Hoor het graag

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Ik stel me even voor
« Reactie #8 Gepost op: 2011-09-07, 18:40:34 »
Dag Cees,

Je kunt in TrainPlayer 4 banenplannen importeren die gemaakt zijn met programma's zoals WinRail, AtlasRightTrack,AnyRail of Railmodeller.
Zelf gebruik ik AnyRail http://www.anyrail.com (werkt ook in het Nederlands). Je kunt je baanplan maken met het railgamma van de meeste railfabrikanten.
Je kunt een proefversie van Anyrail downloaden (beperkt tot 55 railstukken dacht ik). Daarmee kun je al een proefbaantje maken en exporteren naar de proefversie van TrainPlayer 4   http://www.trainplayer.com  . Zo krijg je een goed idee zonder kosten te maken.
Ik ben er heel tevreden over: je kunt je baan volledig bedienen met locsound en al.

Bert
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Rob Manenschijn

  • Gast
Re:Ik stel me even voor
« Reactie #9 Gepost op: 2011-09-07, 19:28:20 »
Bert,

Welkom op dit forum en hoop dat je hier vele plezierige uurtjes mag beleven. Mijn H0-baan bestaat ook uit de geolinerails en wordt bedient door de Multimauscentrale Pro en bijbehorende sofware Rocomotion 5.9.

Wat betreft de bediening van deze wissels, daarvoor heb je alleen de 61195 wisselaandrijving voor nodig en de 10775 8voudige decoder. LET OP: in de bijgeleverder snoertjes kunnen de draden mogelijk omgewisseld zitten, zie bijlage.

Zoals Gerard ook al aangeeft er zijn flexrails, maar je kunt ook bestaande rails mooi op maat afzagen. Roco heeft daar een heel mooi zaagje (10900) voor. Koop je een doosje isolatiestukjes (61192), dan zit zit daar een mooi hulpstukje bij in om goed en recht af te zagen.

Misschien heb je hier wat aan en veel plezier.

Groenten Rob

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Ik stel me even voor
« Reactie #10 Gepost op: 2011-09-07, 20:22:44 »
Dag Rob,

Bedankt voor de tips. Werk je met reed contacten of stroomdetectie voor de bezetmelding van je blokken?

Bert
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Rob Manenschijn

  • Gast
Re:Ik stel me even voor
« Reactie #11 Gepost op: 2011-09-07, 21:19:32 »
Bert,

Zo'n grote baan heb ik niet, dat ik deze in blokken heb verdeeld. Roco heeft voor de geolinerails reedcontacten, deze passen aan de onderzijde in de daarvoor bestemde openingen. Ik ben een keer bij zo'n digitale info dag geweest van Roco en moet zeggen dat ik niet gecharmeerd ben van reedcontacten.
1. Je bent dan altijd verplicht om een wagon/rijtuig in je trein te laten rijden met een magneet.
2. De trein stopt abtrup i.p.v. rustig te laten afremmen. Ik heb nog niet gekeken of je dit met Rocomotion en eventuele tweede en/of derde reedcontact per blok kunt instellen.
3. Als ik de baan in wat blokken kan verdelen, dan wil ik het gereld hebben via stroomdectie. Je kunt je trein mooi af laten remmen en stoppen in een blok.
4. Ik ben met die materie niet zo bekend en spreek uit ervaringen op de modelspoorclub, waarvan ik lid ben.

Op de club ben ik, met de voorzitter, momenteel bezig de nieuwe baan in blokken te verdelen en aan te sluiten op de pc. Daarin worden allerlei decoders, bezetmelders enz van Littfinski gebruikt en moet zeggen dat dit perfect werkt. Hoop op deze manier die kretologie beter te gaan begrijpen, zodat ik mogelijk dit ook kan ga toepassen in m'n eigen baantje. Hier staat op pagina 5 een artikeltje over deze aansluiting enof bediening, misschien staat er iets voor je tussen.

Een printscreen van m'n baan, welke ik als desktop op de pc heb staan.

Groenten Rob

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Ik stel me even voor
« Reactie #12 Gepost op: 2011-09-07, 22:05:21 »
Rob,

Lijkt me toch al een mooie baan om te automatiseren. Goed toegankelijk ook.
Ik heb het artikel van de modelspoorclub gelezen, maar in tekst vorm is het een beetje moeilijk te volgen.
Een schema zou al veel duidelijkheid brengen denk ik.
Erg originele oplossing om DC - en DCC locs op één baan te kunnen combineren.
Een statische decoder, hoe bedenk je zoiets? Jullie hebben blijkbaar wel wat ervaring in huis.

Veel plezier nog met de hobby.

Groeten,

Bert
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Rob Manenschijn

  • Gast
Re:Ik stel me even voor
« Reactie #13 Gepost op: 2011-09-08, 12:26:31 »
Bert,

Analoog en digitaal rijd op dezelfde baan door elkaar, dit wordt geregeld via decoders en een PC. Dat is het voordeel van een club, met ± 90-100 leden, er zitten altijd wel een paar electronica techneuten bij. Met één zo'n techneut heb ik de eer om mee samen mogen te werken om de electronica onder de nieuwe baan te mogen plakken.

Wat betreft de electronica bestaat er zoiets als Dinamo. Maar ik denk dat je op Dynasys meer en betere informatie vind. Bij ons op de club zijn alle decoders van Littfinski en de PC programma is van Freiwald (traincontroller), als ik het goed heb de bronsversie (maar dit weet ik niet helemaal zeker).

Groenten Rob

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Ik stel me even voor
« Reactie #14 Gepost op: 2011-09-08, 12:50:12 »
Rob,

Dat Dinamo systeem is interessant om eens verder te bekijken. Denk je dat dit een volwaardig alternatief is voor de klassieke DCC automatisatie met als extra dat er ook nog analoge treinen op kunnen rijden, of komt dit duurder uit?

Groeten,

Bert
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen