Auteur Topic: Washtown & Beijville Railroad  (gelezen 137916 keer)

Offline Rien Markus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 75
  • Waardering: 0
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #165 Gepost op: 2014-11-15, 17:14:54 »
Gerard,

Mijn dank is verpletterend :) ;)
Precies wat ik bedoelde. Ga er meteen mee aan de slag.

Groet, Rien Markus
RocoMulticentralePro, TCgold7 (engels), Piko A-gleiss h0

GerardWassink

  • Gast
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #166 Gepost op: 2014-11-15, 17:16:52 »
Je kent de 'waardering' knoppen heh?  :) ;) :D

Offline Rien Markus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 75
  • Waardering: 0
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #167 Gepost op: 2014-11-15, 19:09:36 »
Gerard,

"Fout" inmiddels hersteld. :P

Groet, Rien Makus
RocoMulticentralePro, TCgold7 (engels), Piko A-gleiss h0

GerardWassink

  • Gast
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #168 Gepost op: 2014-12-22, 22:05:12 »
Afgelopen dagen een probleem gehad met een wisseldecoder (DS64 van Digitrax).

Zie deze link voor de oplossing.

Blij dat het goed afgelopen is...

Hier vast een clou:


Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #169 Gepost op: 2014-12-23, 22:50:32 »
Tja, zo'n foutje is vlug gemaakt. Jammer dat het probleem niet onmiddellijk na je soldeerwerk is opgetreden, anders had je de link wel meteen gelegd. Al bij al goed afgelopen: eens dat het begint te stinken is het meestal te laat.

Ik zie op de foto dat je flatcables in gebruik hebt: voor welke functie(s) gebruik je die, wat is de draaddikte en waar heb je die gevonden?

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

GerardWassink

  • Gast
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #170 Gepost op: 2014-12-23, 23:02:09 »
Hi Bertus,

Die flatcables gebruik ik om de DS64 inputs te bedienen met de drukknoppen op mijn bedieningspanels..
Ik heb ze op een rol gekocht, 25 of 30 breed geloof ik...
Daar 'scheur' ik er dan bijvoorbeeld (in dit geval) lengtes van 10 aders af.

De draaddikte weet ik niet precies, maar ik heb er ook een rangeerterrein mee bedraad vanaf de bezetmelders en ik rij er met sound-locs goed op, dus dat kunnen ze wel aan.

Ik heb ze bij Okaphone besteld.


GerardWassink

  • Gast
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #171 Gepost op: 2014-12-26, 10:32:27 »
Bertus,

Ik heb even geteld, ik heb de 34 aderige kabel.

AWG is een Amerikaanse maat voor de dikte (zie Wikipedia American Wire Gauge). Zoals je in die tabel kunt zien is AWG 28 equivalent met 0,1 mm2. Voor het aansluiten van mijn rails op de bezetmelders gebruik ik draad van 0,14 mm2, dus dat ligt aardig dicht bij elkaar.

HTH,
Gerard

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #172 Gepost op: 2014-12-26, 12:15:55 »
Hoi Gerard,

Is 0,1 of 0,14 mm² niet wat weinig voor het voeden van de rails?
Bij mijn weten is er een vuistregel dat je 10 A per mm² mag trekken, dus dat zou respectievelijk 1 of 1,4 A betekenen.

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

GerardWassink

  • Gast
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #173 Gepost op: 2014-12-26, 13:00:13 »
Dat kan dan dus prima Bertus.

Elk blok wordt apart gevoed met één zo'n draadje vanaf de 'ringleiding' en die is van installatiedraad (2,52), of vanaf een bezetmelder. En loc's trekken veelal niet meer dan 1Amp, en doen ze dat bij het aanzetten wel, dan valt de spanning maar iets weg. Dat draagt bij aan het realistisch trager optrekken...  ;)

Daar komt bij dat het eerste wat ik doe als ik een loc met een decoder binnen krijg is dat ik de maximale snelheid drastisch terugbreng naar maximaal 60 schaal-kilometers per uur (dat is zo'n 40 mph). Doorgaans rijden ze uit de doos ruim over de honderd, soms wel 150-200 km/u. Dit brengt het stroomverbruik voor de motor alweer een aardig stukje terug, en dat vermogen kunnen we dan weer voor het geluid gebruiken...

Gerard

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #174 Gepost op: 2014-12-26, 20:02:48 »
Goed bekeken Gerard  ;)

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #175 Gepost op: 2014-12-29, 18:34:20 »
Gerard, kan je iets meer vertellen over de aansluiting van Toroise op de DS64. Ik heb inmiddels twee tortoise aangeschaft. helaas kom ik niet goed uit de handleiding. Maar welke van de 8 aansluitstrips van de print gaat naar de DS64, welke naar de voeidngsbron. De handleidng laat in het schema geen DS64 zien.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #176 Gepost op: 2014-12-29, 20:02:48 »
Dag Arie,

Op de bijgevoegde afbeelding zie je de aansluitingen van de Tortoise. De motor van de Tortoise worden op de buitenste aansluitingen aangesloten. De binnenste zes zijn bedoeld voor twee interne schakelaars in de Tortoise die mee omklappen met de omschakeling van de wissel.

Op deze pagina staat een korte uitleg voor de aansluitingen.

Kom je er zo uit?

Gerard

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #177 Gepost op: 2014-12-30, 09:34:51 »
Gerard,
als ik het goed begrijp -ik ben wat voorzichtiger geworden na mijn verkeerde aansluiting van een DS64- kan ik gewoon twee zwarte schakeldraadjes op pool 1 en 8 van de Tortoise aansluiten en deze vervolgens aan de twee polen van de DS64. Als ik dan ook nog een hartstuk wil polariseren kan ik een van beide andere schakelingen gebruiken. Daarnaast is het mogelijk de overblijvende schakeling te gebruiken voor bijvoorbeeld een paneel indicator.

ter info ik heb gisteravond wat bijscholing op het basisprinciope van elektra gehad. Dat ik een andere waarde meet met mijn multimeter komt door de meter en door het gebruik van zekeringhouders met een veerconstructie. De zekering klemmetjes zouden een beter contact geven en minder spannings verlies. Tja het is dmv metingen uitgewezen. Dank weer voor de suppoort.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #178 Gepost op: 2014-12-30, 10:43:38 »
Arie,

Dat is juist. Aansluitingen 1 en 8 van de Tortoises zijn voor de motor.

Op de DS64 zitten twee blokjes met aansluitingen voor de 'outputs' waarover verderop meer. Deze aansluitingen zijn bedoeld om de elektrische wisselbedieningen op aan sluiten.

Er zijn twee typen wisselmachines:

het (solenoïde) type met drie aansluitingen:
zoals bijvoorbeeld de standaard Roco of Fleischmann elektrische wisselbedieningen; deze werken met twee spoelen (solenoid betekent 'spoel'); de ene spoel zet de wissel met een korte klap rechtuit, en de andere spoel zet de wissel weer met een klap afbuigend; vergeet deze maar, want je Tortoise zijn van het andere type:

het type met twee aansluitingen:
dit zijn de 'echte' wisselmotoren; ze zetten de wissel om door middel van een motortje dat de wisseltongen langzaam bedient; het omzetten gebeurt eenvoudigweg door de motor om te polen; de Tortoises werken zo dat ook in de rusttoestand er een minimale stroom blijft lopen, zo blijven de wisseltongen aangedrukt worden tegen de rails.


Aansluitingen op de DS64
Als gezegd zijn er vier mogelijkheden om een wisselmachine aan te sluiten. Ik beperk met hier tot het beschrijven van het aansluiten van het type met twee aansluitingen zoals de Tortoises.

De Tortoises sluit je aan op pennen:
- voor wissel 1 op klemmen 1R en 1G
- voor wissel 2 op klemmen 2R en 2G
- voor wissel 3 op klemmen 3R en 3G
- voor wissel 4 op klemmen 4R en 4G


Instellen van de DS64
We moeten de DS64 vertellen dat hij met 'slow motion' moet werken. Dat doen we als volgt (blz. 5 van de handleiding):

1. aansluiten van de DS64
Voor dit instel-proces sluiten we de DS64 aan op de DCC spanning via de TRKA en TRKB klemmen (geen wisselmotoren en ZEKER GEEN andere spanning aansluiten!!!)

2. inschakelen OPS modus
Druk nu voor een seconde of drie op de OPS knop op de DS64 totdat de rode OPS LED en de groene ID LED afwisselend knipperen.

3. instellen
Om met 'slow-motion' wissel machines te werken moeten we 'Option Switch 1' instellen op 'closed'. Dat doe je door op je centrale nu wissel 1 te selecteren en een 'closed' of 'rechtdoor' commando te geven. Als je dat hebt gedaan staat de DS64 ingesteld op 'slow-motion'.

4. uitschakelen van de OPS modus
Druk weer op de OPS knop van de DS64 totdat de rode OPS LED stopt met knipperen.


Zo zou het moeten werken,

Gerard

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #179 Gepost op: 2014-12-30, 12:30:23 »
Dank Gerard voor je uitleg. Ik maak uit je uitleg op dat je op de DS64 of wisselaandrijvingen, bijvoorbeeld de standaard Fleischemann, of slowmotion aandrijving aansluit. Een combinatie van beide gaat niet.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.