Auteur Topic: Uitdaging baanontwerp  (gelezen 33451 keer)

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Uitdaging baanontwerp
« Gepost op: 2013-04-02, 21:53:03 »
Beste.....

Als reactie op mijn voorstel rondje kreeg ik van Gerard de opmerking dat mijn een ontwerp een uitdaging inzich heeft. Die uitdaging is er zeker. Dat is ook de reden dat ik lid ben geworden van dit forum. Er is hier een schat aan informatie te vinden. Waarvan het mooie is dat je erzelf mee aan de gang moet.

In de bijlage presenteer ik mijn ontwerp. Het is getekend in Winrail. Het is me helaas niet gelukt om het in lagen uit te werken. na twee keer een pc cresh ben ik voor safe gegaan. Het principe is eigenlijk een uitgewerkt ovaal. Om een ander aan te sluiten doe ik beroep op jullie kennis. Zoals in de kennismaking gezegd wil ik met Traincontroller en de Roco z21 gaan werken.

In het ontwerp zitten twee schaduwstations. Het is de bedoeling om die tzt met een nog aan te schaffen versie van Tc te automatiseren. Het hoofdspoor zal dan met de Z21 worden bediend. Deze beiden systemen kunnen nog niet met elkaar communiceren. Er word aan gewerkt heb ik begrepen.

Maar dan komen nu de vragen. Treindetectie of bezetmelding? reedcontacten of stroomdectie? Wat werkt beter? Welke reedcontacten? Welke magneten? Totaal stroomverbruik? En wat heb ik dan allemaal nodig? Dankzij de vertaling van Piet Heinst heb ik nu ook de handleiding van de Z21 in het Nederlands kunnen lezen. Dat helpt om weer een stapje verder te komen. 

Vooralsnog ga ik uit van reedcontacten. Ik ben de schaduwstations daarop aan het voorbereiden. Ik isoleer BEIDE spoorstaven. Of liever slijp ze gewoon door. Na de wisselstraat isoleren 30cm rail isoleren, ca 210cm rail isoleren 30cm en weer isoleren en vervolgens weer de wisselstraat. 

Om de hoeveelheid aan kortsluitingen te minimaliseren kies ik er voor om de lussen aan de rechterkant te voorzien van een keerlusmodule van Roco. Het wordt dan mogelijk om op het hoofdspoor alle sporen gelijk aan te sluiten en alle sporen tweezijdig te bereiden.

De wissels in de wisselstraten van de schaduwstation zijn de gewone fleischamann wissels met wisselmotor. Deze worden nu aangestuurd door servo's van Digirail. zowel met de multimaus als met de Z21 werkt dit prima. Maar straks moeten ze gaan communiceren met TC. En gaat dat dan ook? Ik heb al ergens gehoord dat dan Railcom nodig is!? Maar het hoe en wat heb ik nog niet op een rijtje.

Voor de aansturing van de wissels van het hoofdspoor wil ik gebruik maken van wisselaandrijving onder de tafel. Ik heb nog een stuks 6 oude roco modellen. Ik lees ook iets over aandrijvingen van Conrad met extra opties om puntstukken te polariseren. Ik heb de nieuwe modellen van Viessman bekeken, is ook wat voor te zeggen. Aandrijving en servo in een. Het blijft natuurlijk ook een optelsom versie de inhoud van de portemonee.

Het lijkt bijna een wirwar van mogelijkheden. ik denk dat ik voor me zelf wel weet welke kant ik op wil. Maar ik heb geen idee wat er allemaal met elkaar communiceerd. En dat is volgens mij het aller belangrijkste.

Op dit moment bouw ik rustig verder. De baan heb ik in drie hoofdgroepen verdeeld. Omdat ik van Conrad stekkers gebruik die je ook weer onderling in elkaar kunt pluggen kan ik gewoon gescheiden door bouwen. En toch voorlopig rijplezier met de Z21 beleven. Er moet toch proef worden gereden. 

Wie durft de uitdaging aan mij wegwijs te maken in de digitale wonderwereld van onze mooie hobby.   
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: Uitdaging baanontwerp
« Reactie #1 Gepost op: 2013-04-03, 14:39:46 »
In het ontwerp zitten twee schaduwstations. Het is de bedoeling om die tzt met een nog aan te schaffen versie van Tc te automatiseren. Het hoofdspoor zal dan met de Z21 worden bediend. Deze beiden systemen kunnen nog niet met elkaar communiceren. Er word aan gewerkt heb ik begrepen.

Mag ik aannemen dat TC treinen dan ergens aan het begin van je "hoofdspoor" aflevert, dat de Z21 ze oppakt en je ze (bijvoorbeeld met de hand) een station binnenloodst en weer laat vertrekken en dat je ze dan weer aan TC wilt "aanbieden" die ze vervolgens terugbrengt in het schaduwstation?

Maar dan komen nu de vragen. Treindetectie of bezetmelding? reedcontacten of stroomdectie? Wat werkt beter? Welke reedcontacten? Welke magneten? Totaal stroomverbruik? En wat heb ik dan allemaal nodig?

Geen twee keer over nadenken: direct voor bezetmelding op basis van stroomdetectie gaan! Dit is vele malen betrouwbaarder dan reed-contacten met magneetjes.

Vooralsnog ga ik uit van reedcontacten. Ik ben de schaduwstations daarop aan het voorbereiden. Ik isoleer BEIDE spoorstaven. Of liever slijp ze gewoon door. Na de wisselstraat isoleren 30cm rail isoleren, ca 210cm rail isoleren 30cm en weer isoleren en vervolgens weer de wisselstraat. 

Reedcontacten al besproken (zie boven). Als je met TC gaat werken heb je maar één bezetmelder - en dus maar één sectie per blok nodig, dus ik hoop dat je nog niet begonnen bent met slijpen!

Om de hoeveelheid aan kortsluitingen te minimaliseren kies ik er voor om de lussen aan de rechterkant te voorzien van een keerlusmodule van Roco.

Ik ken die Roco module onvoldoende om te weten of deze wel of niet werkt op basis van kortsluitdetectie.


De wissels in de wisselstraten van de schaduwstation zijn de gewone fleischamann wissels met wisselmotor. Deze worden nu aangestuurd door servo's van Digirail. zowel met de multimaus als met de Z21 werkt dit prima. Maar straks moeten ze gaan communiceren met TC. En gaat dat dan ook? Ik heb al ergens gehoord dat dan Railcom nodig is!? Maar het hoe en wat heb ik nog niet op een rijtje.

Een wisselmotor en een servo communiceren niet, ook niet met TC, daar moet een kastje tussen. Als je nu decoders gebruikt (want je zegt dat dit met de Multimaus en met de Z21 allebei prima werkt, welke zijn dat dan, en via welk protocol communiceren die?

Voor de aansturing van de wissels van het hoofdspoor wil ik gebruik maken van wisselaandrijving onder de tafel. Ik heb nog een stuks 6 oude roco modellen. Ik lees ook iets over aandrijvingen van Conrad met extra opties om puntstukken te polariseren. Ik heb de nieuwe modellen van Viessman bekeken, is ook wat voor te zeggen. Aandrijving en servo in een. Het blijft natuurlijk ook een optelsom versie de inhoud van de portemonee.

"Aandrijving en servo in een"? Ik neem aan dat je bedoelt "aandrijving en decoder in een"? Klopt dat?

Het lijkt bijna een wirwar van mogelijkheden. ik denk dat ik voor me zelf wel weet welke kant ik op wil. Maar ik heb geen idee wat er allemaal met elkaar communiceerd. En dat is volgens mij het aller belangrijkste.

Dat klopt, de werking van je baan staat of valt met (begrip van) communicatie.

Op dit moment bouw ik rustig verder. De baan heb ik in drie hoofdgroepen verdeeld. Omdat ik van Conrad stekkers gebruik die je ook weer onderling in elkaar kunt pluggen kan ik gewoon gescheiden door bouwen. En toch voorlopig rijplezier met de Z21 beleven. Er moet toch proef worden gereden. 

Wie durft de uitdaging aan mij wegwijs te maken in de digitale wonderwereld van onze mooie hobby.

Leuk om te horen!
En ik durf de uitdaging wel aan. Heb je aan de antwoorden hierboven voor nu even genoeg?

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Uitdaging baanontwerp
« Reactie #2 Gepost op: 2013-04-03, 15:23:12 »
Citaat
Citaat van: ArievH op Gisteren om 21:53:03
Om de hoeveelheid aan kortsluitingen te minimaliseren kies ik er voor om de lussen aan de rechterkant te voorzien van een keerlusmodule van Roco.

Ik ken die Roco module onvoldoende om te weten of deze wel of niet werkt op basis van kortsluitdetectie


Roco keerlusmodule 10767 kun je laten werken met beide, deze is instelbaar met een jumper of je met stroomdetectie of met kortsluit of dat je hem met beide wilt laten werken, dus met stroomdetectie en als die weigert om welke reden dan ook dat als beveiligeng dan de korsluiting in grijpt.
Niet de goedkoopste maar wel alle mogelijkheden.

Zie de handleiding NL onder de groep handleidingen.

Gr. Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Uitdaging baanontwerp
« Reactie #3 Gepost op: 2013-04-03, 18:50:25 »
Gerard,

Ik kan inderdaad even vooruit met je antwoorden. Mijn twijfel over stroomdetectie of reedcontact is weg! Stroomdetectie dus! De wisselaandrivingen worden met een decoder van digirail aangestuurd. Geen servomotor! Dat was een typvaut. Het is de Digiswitch DR4018 van digirail. Welke taal die spreekt weet ik. De handleidingen staan op de site van Digirail.

Graag wil ik nog verder reageren. Maar dat lijkt me handiger omdat te doen per citaat. Hoe werkt dat? Gewoon selecteren kopiëren en plakken?

Arie
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: Uitdaging baanontwerp
« Reactie #4 Gepost op: 2013-04-03, 19:02:15 »
Je klikt op het woord "Citaat" boven het te citeren bericht en je haalt weg wat je niet nodig hebt.

Gerard

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Uitdaging baanontwerp
« Reactie #5 Gepost op: 2013-04-04, 07:51:16 »
In het ontwerp zitten twee schaduwstations. Het is de bedoeling om die tzt met een nog aan te schaffen versie van Tc te automatiseren. Het hoofdspoor zal dan met de Z21 worden bediend. Deze beiden systemen kunnen nog niet met elkaar communiceren. Er word aan gewerkt heb ik begrepen.

Mag ik aannemen dat TC treinen dan ergens aan het begin van je "hoofdspoor" aflevert, dat de Z21 ze oppakt en je ze (bijvoorbeeld met de hand) een station binnenloodst en weer laat vertrekken en dat je ze dan weer aan TC wilt "aanbieden" die ze vervolgens terugbrengt in het schaduwstation?

Deze aannamen is correct. Alleen hoe ik dat moet gaan installeren weet ik nog niet. daar heb ik de input van andere voor nodig.

Maar dan komen nu de vragen. Treindetectie of bezetmelding? reedcontacten of stroomdectie? Wat werkt beter? Welke reedcontacten? Welke magneten? Totaal stroomverbruik? En wat heb ik dan allemaal nodig?


Vooralsnog ga ik uit van reedcontacten. Ik ben de schaduwstations daarop aan het voorbereiden. Ik isoleer BEIDE spoorstaven. Of liever slijp ze gewoon door. Na de wisselstraat isoleren 30cm rail isoleren, ca 210cm rail isoleren 30cm en weer isoleren en vervolgens weer de wisselstraat. 

Reedcontacten al besproken (zie boven). Als je met TC gaat werken heb je maar één bezetmelder - en dus maar één sectie per blok nodig, dus ik hoop dat je nog niet begonnen bent met slijpen!

ja helaas wel. Nou ja helaas. Ik kan het wel weer herstellen. Of anders doorkoppelen. helaas wel van het extra werk. maar aldoende leert men. het is al meer gelukt om heel mooi de rail weer te herstellen. ik gooi geen afval stukjes weg. De rommeldoos bevat vele stukjes rails die ik voor herstelwerk kan gebruiken. En anders straks kunnen ze functioneren als aankleding van de baan bij bijv een werkplaats.

Om de hoeveelheid aan kortsluitingen te minimaliseren kies ik er voor om de lussen aan de rechterkant te voorzien van een keerlusmodule van Roco.

Ik ken die Roco module onvoldoende om te weten of deze wel of niet werkt op basis van kortsluitdetectie.

Dank zij de vertalingen van Piet heb ik de handleiding van de keerlus module van Roco al gelezen. Zie ook de reactie van Piet.

De wissels in de wisselstraten van de schaduwstation zijn de gewone fleischamann wissels met wisselmotor. Deze worden nu aangestuurd door servo's van Digirail. zowel met de multimaus als met de Z21 werkt dit prima. Maar straks moeten ze gaan communiceren met TC. En gaat dat dan ook? Ik heb al ergens gehoord dat dan Railcom nodig is!? Maar het hoe en wat heb ik nog niet op een rijtje.

Een wisselmotor en een servo communiceren niet, ook niet met TC, daar moet een kastje tussen. Als je nu decoders gebruikt (want je zegt dat dit met de Multimaus en met de Z21 allebei prima werkt, welke zijn dat dan, en via welk protocol communiceren die?

Hier bedoelde ik een decoder ipv een servo. De Digirail DR 4018. Zie website Digirail.

Voor de aansturing van de wissels van het hoofdspoor wil ik gebruik maken van wisselaandrijving onder de tafel. Ik heb nog een stuks 6 oude roco modellen. Ik lees ook iets over aandrijvingen van Conrad met extra opties om puntstukken te polariseren. Ik heb de nieuwe modellen van Viessman bekeken, is ook wat voor te zeggen. Aandrijving en servo in een. Het blijft natuurlijk ook een optelsom versie de inhoud van de portemonee.

"Aandrijving en servo in een"? Ik neem aan dat je bedoelt "aandrijving en decoder in een"? Klopt dat?

Geheel correct. Ook hier een verkeerde benaming voor een decoder.

Het lijkt bijna een wirwar van mogelijkheden. ik denk dat ik voor me zelf wel weet welke kant ik op wil. Maar ik heb geen idee wat er allemaal met elkaar communiceerd. En dat is volgens mij het aller belangrijkste.

Dat klopt, de werking van je baan staat of valt met (begrip van) communicatie.

Op dit moment bouw ik rustig verder. De baan heb ik in drie hoofdgroepen verdeeld. Omdat ik van Conrad stekkers gebruik die je ook weer onderling in elkaar kunt pluggen kan ik gewoon gescheiden door bouwen. En toch voorlopig rijplezier met de Z21 beleven. Er moet toch proef worden gereden. 

Wie durft de uitdaging aan mij wegwijs te maken in de digitale wonderwereld van onze mooie hobby.

Leuk om te horen!
En ik durf de uitdaging wel aan. Heb je aan de antwoorden hierboven voor nu even genoeg?

Dat is dan wederzijds. ik hoop dat de bijlage ook een beetje duidelijk over is gekomen. ik zal tzt ook wat foto toevoegen. dan hebben we beeld en gelui... tekst.

Gerard
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Uitdaging baanontwerp
« Reactie #6 Gepost op: 2013-04-08, 21:32:39 »



Vooralsnog ga ik uit van reedcontacten. Ik ben de schaduwstations daarop aan het voorbereiden. Ik isoleer BEIDE spoorstaven. Of liever slijp ze gewoon door. Na de wisselstraat isoleren 30cm rail isoleren, ca 210cm rail isoleren 30cm en weer isoleren en vervolgens weer de wisselstraat. 

Reedcontacten al besproken (zie boven). Als je met TC gaat werken heb je maar één bezetmelder - en dus maar één sectie per blok nodig, dus ik hoop dat je nog niet begonnen bent met slijpen!

Gerard,

Ik heb al wel in een schaduwstation beide spoorstaven doorgeslepen. Zoals eerder opgemerkt lukt het wel deze weer te herstellen. Maar voor ik dat doe heb ik eens rond gekeken hoe het dan moet bij stroomdetectie. Als ik het goed begrijp hoef je dan maar alleen de plus te isoleren en kan de min ononderbroken aangesloten op de voeiding. Tenzij door een andere booster gevoed.

Omdat de sporen ca 3 meter tussen de wisselstraten zijn dacht ik de plus op twee punten van de rail de voeding die viia de bezetmelder loopt aan te sluiten. Kan dat of heeft geen enkele meerwaarde?


Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: Uitdaging baanontwerp
« Reactie #7 Gepost op: 2013-04-08, 21:47:11 »
Dat is best een goed idee. Ik sluit meestal elke flex (90cm) apart aan om storingen te voorkomen. Ik soldeer de draden onder aan de rails vast. Dat kan in jouw geval ook, en je voert dan de eerste draad naar de bezetmelder, en vanaf die railaansluiting soldeer je een korter stuk naar de volgende flex, enz.

Je kunt inderdaad volstaan met het onderbreken van een kant van de rails, de andere mag binnen één booster-district doorlopen. (Noot: DCC is een soort van wisselspanning, waardoor we niet van 'plus' en 'min' spreken).

Gerard

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Uitdaging baanontwerp
« Reactie #8 Gepost op: 2013-04-15, 12:46:43 »


Roco keerlusmodule 10767 kun je laten werken met beide, deze is instelbaar met een jumper of je met stroomdetectie of met kortsluit of dat je hem met beide wilt laten werken, dus met stroomdetectie en als die weigert om welke reden dan ook dat als beveiligeng dan de korsluiting in grijpt.
Niet de goedkoopste maar wel alle mogelijkheden.

Piet in een eerdere (persoonlijke) reactie stelde ik een vraag over de keerlusmodule van littfinski. maar ik had je reactie onvoldoende gelezen. Ik snap de meerwaarde van het gebruik van de Roco module.

Ik ben met de bouw van de baan zo ver dat ik nu eerst de rail wil gaan voorzien van bedrading. Ik kan er nu makkelijk bij. Om wat info op te doen heb ik ook zitten neuzen op de sit van littfinski. Mijn vraag is zijn die  modules toe te passen in het plan wat ik in de kennismaking heb geschetst?  Ik zie dat vele modules met S88 bussen aan elkaar te koppelen zijn. En aan roco modules zijn te koppelen. Ik denk daan de bezetmelders in combinatie met de feedback module (10787?)van Roco.

Heb ik bv de interface module nodig om de koppeling naar de ps te maken. Om dan in de pc met Tc verder te gaan? Zijn de bezetmelders toe te passen of zijn er betere alternatieven? Past het op elkaar.

Zoek ik goed als ik modules uitzoek die de DCC taal spreken?  Wat meer detail vragen. Maar wel handig als de juiste bedrading aan de rail zit. En het zo is voorbereidt dat ik het later goed kan aan sluiten.

Voor de schaduwstation had ik ervoor gekozen eerst de rail te leggen om daarna de bedrading te monteren.   

Ik stel de vraag aan Piet, Maar wellicht zijn ook andere die kunnen en of willen reageren.

Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: Uitdaging baanontwerp
« Reactie #9 Gepost op: 2013-04-15, 13:28:20 »
Roco keerlusmodule 10767 kun je laten werken met beide, deze is instelbaar met een jumper of je met stroomdetectie of met kortsluit of dat je hem met beide wilt laten werken, dus met stroomdetectie en als die weigert om welke reden dan ook dat als beveiligeng dan de korsluiting in grijpt.
Niet de goedkoopste maar wel alle mogelijkheden.

Piet in een eerdere (persoonlijke) reactie stelde ik een vraag over de keerlusmodule van littfinski. maar ik had je reactie onvoldoende gelezen. Ik snap de meerwaarde van het gebruik van de Roco module.

Misschien wil je'm mij dan uitleggen, want ik zie hem niet (die meerwaarde)... De Littfinsky met stroomdetectie werkt probleemloos.


Ik ben met de bouw van de baan zo ver dat ik nu eerst de rail wil gaan voorzien van bedrading. Ik kan er nu makkelijk bij. Om wat info op te doen heb ik ook zitten neuzen op de sit van littfinski. Mijn vraag is zijn die  modules toe te passen in het plan wat ik in de kennismaking heb geschetst?  Ik zie dat vele modules met S88 bussen aan elkaar te koppelen zijn. En aan roco modules zijn te koppelen. Ik denk daan de bezetmelders in combinatie met de feedback module (10787?)van Roco.

Heb ik bv de interface module nodig om de koppeling naar de ps te maken. Om dan in de pc met Tc verder te gaan? Zijn de bezetmelders toe te passen of zijn er betere alternatieven? Past het op elkaar.

Zoek ik goed als ik modules uitzoek die de DCC taal spreken?  Wat meer detail vragen. Maar wel handig als de juiste bedrading aan de rail zit. En het zo is voorbereidt dat ik het later goed kan aan sluiten.

Er zijn een aantal niveaus van communicatie:
1. communicatie tussen je centrale en de loc's en wissels. Die verloopt via het DCC protocol
2. communicatie tussen bezetmelders en je centrale (Expressnet / Loconet / S88)
3. communicatie tussen je centrale en wisseldecoders (kan ook buiten DCC om, b.v. Loconet)
4. communicatie tussen je centrale en je PC (Loconet, fabrikant-protocol, etc)

Nummer 4 gebeurt vaak via een - al dan niet virtuele - seriële (COM) poort. Dit kan via een RS232 verbinding, meestal 9-polige plug, of via USB (in dat geval heb je vaak een verloopkabel nodig van USB naar serieel met de benodigde drivers, zorg dan dat je een kwalitatief goede koopt met goede drivers anders krijg je hoopjes problemen (zelf heb ik goed resultaat gehad met Sweex verloopkabels en drivers), maar YMMV.

Over S88 heb ik een hoop problemen gelezen. Het is een wat ouder protocol met wat eigen aardigheden. Voor mij is dit een van de redenen geweest om over te stappen op een centrale (toentertijd mijn Intellibox) die wel Loconet kan afhandelen. Inmiddels zit ik in de omschakeling naar Digitrax om redenen die nu te ver voeren.

Loconet is een standaard protocol waar je heel gemakkelijk modules op kunt aansluiten.


HTH,
Gerard

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Uitdaging baanontwerp
« Reactie #10 Gepost op: 2013-04-16, 12:37:24 »

Misschien wil je'm mij dan uitleggen, want ik zie hem niet (die meerwaarde)... De Littfinsky met stroomdetectie werkt probleemloos.


Gerard, Als leek op het gebeid van elektronica dacht dat het een meerwaarde is wanneer de enen functie het af laat weten de andere het overneemt. Op safe gaan. Zeker als de keerlussen die ik inmiddels heb gemaakt, in de schaduwstations zitten. Die ook wat laster bereikbaar zijn.

groet

Arie
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Uitdaging baanontwerp
« Reactie #11 Gepost op: 2013-04-16, 12:51:24 »

Er zijn een aantal niveaus van communicatie:
1. communicatie tussen je centrale en de loc's en wissels. Die verloopt via het DCC protocol
2. communicatie tussen bezetmelders en je centrale (Expressnet / Loconet / S88)
3. communicatie tussen je centrale en wisseldecoders (kan ook buiten DCC om, b.v. Loconet)
4. communicatie tussen je centrale en je PC (Loconet, fabrikant-protocol, etc)

Nummer 4 gebeurt vaak via een - al dan niet virtuele - seriële (COM) poort. Dit kan via een RS232 verbinding, meestal 9-polige plug, of via USB (in dat geval heb je vaak een verloopkabel nodig van USB naar serieel met de benodigde drivers, zorg dan dat je een kwalitatief goede koopt met goede drivers anders krijg je hoopjes problemen (zelf heb ik goed resultaat gehad met Sweex verloopkabels en drivers), maar YMMV.

Over S88 heb ik een hoop problemen gelezen. Het is een wat ouder protocol met wat eigen aardigheden. Voor mij is dit een van de redenen geweest om over te stappen op een centrale (toentertijd mijn Intellibox) die wel Loconet kan afhandelen. Inmiddels zit ik in de omschakeling naar Digitrax om redenen die nu te ver voeren.

Loconet is een standaard protocol waar je heel gemakkelijk modules op kunt aansluiten.

Gerard,

Kan je ook iets zeggen over de communicatie van Digirail. In punt 3 lees dat de communicatie van de wisseldecoders buiten DCc om kunnen functioneren.  Ook heb ik gehoord dat Digirail niet met TC kan communiceren. Geld dat ook voor Littfinski magneerartikelen en bezetmelders? Welke communicatie protocol is daar voor nodig?

Groet

Arie 
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: Uitdaging baanontwerp
« Reactie #12 Gepost op: 2013-04-16, 13:50:53 »

Misschien wil je'm mij dan uitleggen, want ik zie hem niet (die meerwaarde)... De Littfinsky met stroomdetectie werkt probleemloos.


Gerard, Als leek op het gebeid van elektronica dacht dat het een meerwaarde is wanneer de enen functie het af laat weten de andere het overneemt. Op safe gaan. Zeker als de keerlussen die ik inmiddels heb gemaakt, in de schaduwstations zitten. Die ook wat laster bereikbaar zijn.

groet

Arie

Ach, het zit in mijn weerzin tegen apparaten die reactief inspelen op een kortsluiting, m.a.w. deze eerst laten ontstaan. Daar hou ik niet van en de Littfinsky's werken zo betrouwbaar dat ik er het nut ook niet van inzie.

Bovendien denk ik dat je met name die delen van je baan die afgedekt worden extra goed zullen worden getest voordat je de scenery er overheen doet...

Da's alles.

Gerard

GerardWassink

  • Gast
Re: Uitdaging baanontwerp
« Reactie #13 Gepost op: 2013-04-16, 13:56:04 »
Kan je ook iets zeggen over de communicatie van Digirail. In punt 3 lees dat de communicatie van de wisseldecoders buiten DCc om kunnen functioneren.  Ook heb ik gehoord dat Digirail niet met TC kan communiceren. Geld dat ook voor Littfinski magneerartikelen en bezetmelders? Welke communicatie protocol is daar voor nodig?

Digirail ken ik niet.

Wat betreft wisseldecoders (eigenlijk: apparaten die wissels aansturen): er zijn er die via Loconet kunnen worden aangestuurd.

Magneetartikelen zullen nooit met TC kunnen communceren zonder tussenkomst van een of andere module die reageert op het protocol dat je centrale spreekt. Of dat nou Expressnet, S88, DCC of Loconet is.

Bezetmelders zijn er in een aantal smaken, voor elk wat wils.

Die materie vergt redelijk wat leeswerk en is mijns inziens te complex om in één post hier recht te doen.

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Uitdaging baanontwerp
« Reactie #14 Gepost op: 2013-04-16, 14:29:15 »
Gerard, 

Citaat
Ach, het zit in mijn weerzin tegen apparaten die reactief inspelen op een kortsluiting, m.a.w. deze eerst laten ontstaan


De keerlus van Roco laat niet eerst een korsluiting ontstaan en werkt volledig zonder kortsluiting, als je een jumper omzet dan kan hij ook werken met kortsluiting maar dat is normaal niet nodig.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders