Auteur Topic: Uitdaging baanontwerp  (gelezen 33431 keer)

GerardWassink

  • Gast
Re: Uitdaging baanontwerp
« Reactie #15 Gepost op: 2013-04-16, 14:56:29 »
Dat is wat ik inderdaad ook dacht, het is toch of-of en niet en-en als fallback?

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Uitdaging baanontwerp
« Reactie #16 Gepost op: 2013-04-24, 12:55:14 »

Er zijn een aantal niveaus van communicatie:
1. communicatie tussen je centrale en de loc's en wissels. Die verloopt via het DCC protocol
2. communicatie tussen bezetmelders en je centrale (Expressnet / Loconet / S88)
3. communicatie tussen je centrale en wisseldecoders (kan ook buiten DCC om, b.v. Loconet)
4. communicatie tussen je centrale en je PC (Loconet, fabrikant-protocol, etc)

Nummer 4 gebeurt vaak via een - al dan niet virtuele - seriƫle (COM) poort. Dit kan via een RS232 verbinding, meestal 9-polige plug, of via USB (in dat geval heb je vaak een verloopkabel nodig van USB naar serieel met de benodigde drivers, zorg dan dat je een kwalitatief goede koopt met goede drivers anders krijg je hoopjes problemen (zelf heb ik goed resultaat gehad met Sweex verloopkabels en drivers), maar YMMV.

Gerard en of Piet of een andere mede treinfan,

In een draadje van dd 20-11-2011 10:05:38 lees ik bij Piet het e.e.a over de Multicentrale van Roco. De 10786. Ik vraag me af of deze multicentrale van nut kan zijn om Traincomtroller met de pc te laten communiceren. En of het verstandig is deze aan te schaffen. In meerdere draadje kom ik daar een positief geluid tegen. Maar ik kan nog niet veel vinden over de relatie van de Z21 en deze multicentrale. Ook vraag ik me af of en hoe ver Roco en Freiwal zijn met het door ontwikkelen van hun apparatuur. En dan mn naar elkaar toe. Of moet dit een nieuw draadje worden?

Groet
Arie   

Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Uitdaging baanontwerp
« Reactie #17 Gepost op: 2013-04-24, 13:18:38 »
Arie,

Citaat
Ik vraag me af of deze multicentrale van nut kan zijn om Traincomtroller met de pc te laten communiceren.

Traincontroller en de Pc communiceren niet met elkaar, Traincontroller is een programma dat op de pc staat en die via een interface met de baan communiceerd.
Dat communiceren kan bv via de multicentrale, dus (pc, traincontroller praat met de baan via bv de multicentrale) er zijn ook nog andere interfacees.

Citaat
Maar ik kan nog niet veel vinden over de relatie van de Z21 en deze multicentrale.

Tussen de multicentrale en de Z21 is geen enkele relatie, ze worden beide zelfstandig gebruik en zijn ook niet met elkaar koppelbaar, (je kunt er wel een kabel tussen zetten maar deze doet niks).

Citaat
Ook vraag ik me af of en hoe ver Roco en Freiwal zijn met het door ontwikkelen van hun apparatuur

Freiwald ontwikkeld geen apparatuur maar softwaer.
De softwaer van freiwal, versie Gold, Zilver en bronz is nu geschikt Z21 en ik denk dat Rocomotion dat ook zal zijn, heb ik nog niet gecontroleerd
De Z21 zal ook binnen enkele weken de terugmelders van roco kunnen programeren.  Maintenance-Tools die nodig is komt volgens roco binnen 14 dagen, mail van 23 april van roco

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: Uitdaging baanontwerp
« Reactie #18 Gepost op: 2013-04-24, 13:58:29 »
Digitaal sporen:

Loc's
Gedigitaliseerde loc's luisteren naar een digitaal signaal dat (meestal) volgens het DCC protocol is opgebouwd. De spanning op de rails van een digitale baan bevat dit signaal in versterkte vorm, waardoor er zowel loc's op kunnen rijden als commando's kunnen worden doorgegeven.

Centrales en versterkers
Het DCC signaal wordt 'gemaakt' door een DCC computer en versterkt door een versterker ten behoeve van de rails. Vaak vind je een combinatie van die beide in een 'centrale'. Voorbeelden:
- Roco Multimaus (DCC computer) in combinatie met een 10785 of 10786 (beide versterkers om op het 'rails-niveau' te komen)
- Uhlenbrock Intellibox (combinatie van DCC signaal-productie en versterker)
- Digitrax DCS50, DCS51 e.a.  (combinatie van DCC signaal-productie en versterker)
- Lenz (weet ik geen typenummers van)
- en vele andere

Computers
Veel centrales hebben de mogelijkheid om ze (al dan niet via een tussenkastje) op een computer aan te sluiten.
- Voor de Roco oplossing heb je daar een aparte module voor nodig (via RS232)
- De Intellibox kan dat direct (via USB of RS232, afhankelijk van de versie)
- Voor de Digitrax centrale is een apart kastje nodig (een 'PR3', aansluiten via USB)

Software
Die communicatie tussen centrale en computer eindigt, gezien vanuit de computer altijd in een 'COM-poort'. TrainController en andere software communiceren allemaal met die 'COM-poort'. Ze passen zich voor het communicatie protocol aan aan de aangesloten centrale (dit moet wel worden ingesteld).


Voegt dit overzicht wat duidelijkheid voor je toe Arie?


HTH,
Gerard

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Uitdaging baanontwerp
« Reactie #19 Gepost op: 2013-04-24, 21:35:59 »
Sorry Piet en Gerard dat ik diverse zaken verkeerd benoem. Maar al lezende op het forum vliegen de vragen en toepasbaarheden dooor mijn hoofd. En wil ik nog wel eens kort door de bocht wat opschrijven. Wat betreft de het gebruik van de Z21 en Pc (met TC als software) zal er ergens een communicatie moeten plaats vinden. dat gebeurt via de compoorten op de pc. dat begrijp ik. Maar begrijp ik dat goed dat als Roco ook een aanpassing heeft gedaan aan de Z21 er geen interface meer nodig is? kan er dan vanuit de Z21 een communcatie, via de daarvoor bestemde poorten op de pc, met Tc plaatsvinden?  Ik vind het zonde om bijv een Roco versterker/interface aan te schaffen als die straks overbodig is. Of blijft er een interface nodig om de communicatie tussen baan en pc/z21 mogelijk te maken?

Groet,
Arie
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Uitdaging baanontwerp
« Reactie #20 Gepost op: 2013-04-25, 13:19:38 »
Arie,

Citaat
Maar al lezende op het forum vliegen de vragen en toepasbaarheden dooor mijn hoofd
Kan ik mij goed voorstellen.

Even het geheel van Roco op een rijtje wat er is gebruik bij Roco is om digitaal en met de Pc te rijden.

1e, Versterker 10761 met lokmaus waarop wordt aangesloten de interface 10785, verbinding met Pc via compoort (RS 232)
2e, versterker 10764 met multmaus waarop wordt aangesloten de interface 10785, verbinding met Pc via compoort (RS 232)
3e, Versterker/interface Multicentrale/maus pro 10832 met aansluiting via USB naar de Pc (versterker en interface in een kastje), draadlose verbinding met de multuimaus pro maar ook bruikbaar met de multimaus met kabel.
4e, versterker/interface multicentrale 10836, gelijk aan de 10832 maar zonder draadloos gedeelte.
5e, Z21 versterker en interface in een 10820 verbinding met de Pc via lan verbinding naar de Z21 met Wlan Router, ook draadloos met een tablet of smartfohone.


Arie, bij de Z21 heb je geen extra versterker/interface nodig, de verbinding met de Pc gaat via de Z21 met Wlan router, in het rpogramma traincontroller geef je bij het inrichten van het systeem het IP adres van de router in en dan is er verbinding.

Op al deze systemen kun bij de uitbreiding van de baan meerdeer boosters 10765 aansluiten

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Uitdaging baanontwerp
« Reactie #21 Gepost op: 2013-04-30, 11:41:01 »


Citaat
De Z21 zal ook binnen enkele weken de terugmelders van roco kunnen programeren.  Maintenance-Tools die nodig is komt volgens roco binnen 14 dagen, mail van 23 april van roco

Staat inmiddels op de site van Roco, dit is versie  V1.02

http://www.z21.eu/Downloads

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Uitdaging baanontwerp
« Reactie #22 Gepost op: 2013-05-01, 12:57:44 »

Staat inmiddels op de site van Roco, dit is versie  V1.02

http://www.z21.eu/Downloads

Piet,

Bedankt voor de tip. ;) Ik heb even gekeken op de site.  Maar klopt het dat je alleen via een pc die via de W lan met de Z21 is verbonden het programma kunt downloaden? Of is het mogelijk de app opnieuw te downloaden? Helaas spreek en lees ik geen duits of engels. Trouwens andere talen ook niet. Is het mogelijk de handleiding te vertalen en en bij de handleidingen te zetten?

Groet

Arie
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Uitdaging baanontwerp
« Reactie #23 Gepost op: 2013-05-09, 18:44:43 »


Citaat
De Z21 zal ook binnen enkele weken de terugmelders van roco kunnen programeren.  Maintenance-Tools die nodig is komt volgens roco binnen 14 dagen, mail van 23 april van roco

Staat inmiddels op de site van Roco, dit is versie  V1.02

http://www.z21.eu/Downloads

Gr Piet

Piet,

Op de Roc Z21 zit een loconet aansluiting. Weet jij of deze ook met Digitrax communiceerd? Wordt hier licentie voor betaald? Of is dat voor de toekomst weggelegd?

Gr. Arie
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Uitdaging baanontwerp
« Reactie #24 Gepost op: 2014-01-07, 12:50:55 »
Gerard, Piet,

als ik de voortgang van de bouw van dit ontwerp wil delen op dit forum, is het handig deze topic te verplaatsen naar "mijn layout" ?
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: Uitdaging baanontwerp
« Reactie #25 Gepost op: 2014-01-07, 12:59:23 »
Hoi Arie,

Tot nu toe bevat dit topic nog slechts technische vragen en bespiegelingen.

We kunnen het gerust zo laten. Dan start je een nieuw draadje in "Mijn Layout".

Tenzij de deze gegevens er allemaal bij wilt houden om het op een plek te hebben? Laat maar even weten.

Gerard

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Uitdaging baanontwerp
« Reactie #26 Gepost op: 2014-01-07, 22:11:34 »
Gerard,
Laat deze tpic dan maar staan. Ik heb inmiddels alle foto's bij elkaar in een map. Nu nog puzzelen hoe ik het beste kan presenteren.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Uitdaging baanontwerp
« Reactie #27 Gepost op: 2014-04-23, 12:51:43 »
Ik heb een vraag over Traincontroller. Omdat het over het ontwerp van mijn baan gaat plaats ik de vraag maar in deze topic.
Ik ben bij het bouwen van de baan bij het laatste deel aangekomen. Terwijl ik aan het bouwen ben denk ik na over de volgende stap. Met name voor de schaduwstations is mijn keuze gevallen op Traincontroller. Ik twijfels of ik nu de gouden of zilveren versie moet kiezen. Daarnaast is het nog de vraag of het lukt om vanuit de schaduwstations op enig moment de besturing over te dragen aan de Z21.

Ik ben inmiddels al wat aan het oefenen met de demo versie van Traincontroller. Is het ook in de demo versie mogelijk het programma te werken? Of moet je een licentie hebben om het programma te laten functioneren? Ik vraag dit om dat ik overweg een deel van het vakantiegeld (mogelijk de laatste keer omdat ontslag dreigt) hier aan te besteden.

   
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: Uitdaging baanontwerp
« Reactie #28 Gepost op: 2014-04-23, 13:49:03 »
Hi Arie,

Met Traincontroller zonder licentie kun je 15 minuten draaien. Na die 15 minuten schakelt hij keihard je centrale uit en moet je het programma opnieuw opstarten om weer 15 minuten te kunnen draaien. Overigens kun je ook met een uitgeschakelde centrale gewoon doorgaan met tekenen van je baan...

Wat betreft de overdracht tussen beiden: in die 15 minuten kun je al aardig wat experimenteren. Zou ik gewoon doen als ik je was.

En over de versie: ik kan niet in je portemonnaie kijken, maar als je het kunt doen zou ik voor Gold gaan.

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Uitdaging baanontwerp
« Reactie #29 Gepost op: 2014-04-23, 15:45:30 »
Ari,

zoals Gerard aangeeft, 15 minuten maar zorg wel dat je laatste of gewijzigde werk wel is opgeslagen anders ben je het kwijt.
overigens kun je ook alles uitproberen in de simulatie, dit kan zolang je maar wilt.
als het in de simulatie goed werkt en eventueel later op de baan niet dan is er gegarandeert iets met de aansluitingen op de baan niet in orde en zit de fout niet in het programma.


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2014-04-23, 17:03:16 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders