Auteur Topic: uitwerking baanontwerp  (gelezen 152901 keer)

Online ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #225 Gepost op: 2022-06-12, 19:44:57 »
Dank Piet voor je reactie.
Ik heb van alles uitgeprobeerd echter zonder resultaat. De Multimaus gebruik ik eigenlijk niet zoveel. Toevallig heb ik hem afgelopen week ge-update evenals de Z21 Manitenance. Welk middel ik ook kies het blijft allemaal hetzelfde. Ik heb inmiddels wel een vermoedde. De baan heb ik al wel volledig in TC9 ingetekend maar nog niet alle blokken zijn op een detector of terugmeldmodule aangesloten. Mogelijk raakt TC daardoor in verwarring. Ik heb nog niet bij de pins gekeken of en wat daar vermeld staat. Ik herinner me dat toen ik net TC 8 had en van alles wilde uitproberen maar nog niets alles had aangesloten er ook problemen waren. De komende tijd ga ik maar eens aan de slag om alle blokken op een detector aan te sluiten. Dat is nog wel een klus want van de 64 blokken zijn er nu 32 aangesloten. Uiteraard houd ik me aanbevolen voor gedachten en oplossingen van meedenkers.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Online ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #226 Gepost op: 2022-07-25, 15:40:41 »
Is het een nog niet opgelost dan dient de volgende uitdaging zich weer aan. heb ik eerst alle DR4088LN vervangen door Z21 detectoren X16 wat aanvankelijk goed werkte. Tot het moment dat er een van de blokken niet op lichte als hij bezet is. het gekke is dat de locs wel gewoon rijden. alles gecontroleerd en dat was in orde. dan maar een keer TC9 up-daten en oeps die is er vanaf 15 juli alleen nog via internet. Als ik het goed begrijp was up-daten wel mogelijk. dat gedaan en dan kom ik van het een in het ander. Een baanvak selecteren gaat niet want de ronde cursor verandert niet in een pijl; een loc uit een blok verwijderen gaat dus niet. Dan kom ik er achter dat Norton weleens een speelbreker kan zijn voor TC. Dat verwijdert en nu reageren de wissels niet meer. de instellingen staan goed daar is niets aan verandert. ik houd me van harte aanbevolen voor ideeën. zelf ben ik niet zo goed in "cryptogrammen" en jammer genoeg heb ik ook te weinig kennis van de Engelse taal. 
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Online ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #227 Gepost op: 2022-07-25, 16:50:21 »
Toch nog maar weer aan het puzzelen en jawel 2 van 3 problemen zijn opgelost. de Loc heb ik via de tab Engines & trains kunnen verwijderen; de wissels heb ik opgelost door maar gewoon wat te proberen. Voor de wissels maak ik gebruik van Tortoise wisselmotoren en worden aangestuurd door een Digitrax decoder. deze decoder werkt via Loconet. Daarvoor moest ik een tweede Digitaal-adres selecteren. Naast Roco/Fleischmann Z21 dus ook Roco/Fleischmann Z21- Loconet. Na de update werkt loconet van de Z21 ook gewoon onder het eerste adres. Na alle 60 wissels gewijzigd te hebben werken zij weer naar behoren.

Blijft over het terugmeld probleem. Het gaat maar om 1 blok en dus op 1 input van de Z21 detector X16. Om precies te zijn de tweede detector met de adressen 3 en 4 en dan de input van poort 5 op adres 3. De blokken achter de adressen 1 en 2 - 1 t/m 8 doen het zoals het hoort. Ook heb ik de maintenance-app geopend en dan zie ook daar dat het genoemde baanvak geen bezetmelding aangeeft. ik ben benieuwd of er iemand een idee heeft.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #228 Gepost op: 2022-07-25, 21:46:37 »
Arie.
Zoals je aangeeft zijn op de adressen 1 en 2 de aansluitingen 1 t/m 8 en moeten dan op de adressen 3 en 4 ook aansluitingen 1 t/m 8 zitten maar nu lees ik als ik het goed lees dat je aansluiting 5 op adres  3 hebt zitten maar dat moet dan toch adres 4 zijn of lees ik het niet goed.
Laat maar even weten of ik het goed zie of niet. Gr Piet

Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Online ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #229 Gepost op: 2022-07-26, 21:18:58 »
Piet dank voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk! Ik heb het verkeerd opgeschreven. Het betreft de 4e aansluiting achter adres 3. Gistermiddag heb ik dr Railroad eens bekeken en alle tekst die daar stond gekopieerd en in Word geplakt. Vanavond heb ik via Translate de tekst gelezen en zag dat er nogal wat fouten in zaten. De handleiding er nog maar eens op na geslagen en toen kwam ik tot de conclusie dat ik een repeterende fout had gemaakt met het instellen van de blokken. Bij het rode driehoekje vulde ik de maximale lengte van het blok in. Bij het gele driehoekje vulde ik bij Ramp de afstand MIN 10 cm in en bij distance de afstand waar vandaan de lok moet gaan afremmen. Maar de afstand die bij Ramp ingevuld moet worden is gelijk aan de afstand die je bij het rode driehoekje invult. Daar ben ik zojuist mee aan de slag gegaan omdat te corrigeren. Toen ik bij het spoor 20 adres 3 en input 4 kwam zag ik tot mijn verbazing dat er afstanden in stonden die langer waren dan het blok feitelijk is. Ook dat gelijk gecorrigeerd. Helaas kan ik het nog even niet uitproberen. Vandaag heb ik wat wijzigingen aangebracht en nieuwe ballast aangebracht. Dat moet eerst drogen en daarna grondig worden nagekeken en waar nodig gecorrigeerd. de gouden regels is: na werken aan de baan eerst de stofzuiger aan. Ik heb een lang blok gesplitst. Het komische is dat het betreffende blok dan wel adres 3 en input 5 krijgt. Ik laat weten als het opgelost is (of niet).
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Online ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #230 Gepost op: 2022-08-13, 13:59:03 »
Het blijkt toch dat een Z21 detector X16 niet in orde is. Ik heb wat gewisseld met de aansluiting maar steeds als ik een baanvak op op uitgang 4 en een op uitgang 5 heb aangesloten er geen terugmelding te zien is via TC maar niet in maintenance. Die moet terug naar de leverancier.

Toch maar weer verder met baanvakken aansluiten en kom ik bij de keerlus die via de Roco keerlusmodule loopt. ik heb deze aangesloten zoals Piet dat in zijn reactie naar mij op 28-12-2019 dmv een tweetal tekeningen hebt laten zien. Helaas geven beide manieren van aansluiten geen bezet baanvak via TC-9 op mijn pc-scherm. Nog wat verder zitten puzzelen op het forum en dan zie ik wat verwijzingen naar een ander forum; wat toepassingen van een weerstand of zelfs een GBM-8 van Littfinski. Ik houd me aanbevolen voor een goede tip.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Online ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #231 Gepost op: 2022-10-01, 19:39:15 »
Vervolg Z21 detector X16. in het vorige bericht gaf ik aan dat de detector terug moest naar de leverancier. die kon er aanvankelijk niets mee en gaf nog wat tips om het verder uit te testen. ik heb de 4 detectoren die ik DIT jaar heb gekocht allemaal op adres 1 gezet en 1 voor 1 getest. wat blijkt ze zijn alle 4 niet in orde. Dat heb ik gemeld bij mijn leverancier en die zei dat kan niet. Dat er nu 1 eens niet goed is maar 4.  gelukkig had ik mijn bevindingen op foto vast gelegd en daarmee ben ik naar mijn leverancier gegaan. Het geluk wil dat de vertegenwoordiger van Roco in de zaak aanwezig was. Ook hij gaf aan dat het onmogelijk was dat er 4 stuk zouden zijn. Op mijn aanhoudende uitleg over het testen geïllustreerd met foto werd er toch met een collega van Roco gebeld. Komen er weleens Z21 detectoren X16 terug was de vraag aan zijn collega. Oh ja dat gebeurt ivm storingen op de poorten! Wat blijkt Roco heeft er een foutieve productie serie tussen zitten. De vertegenwoordiger was daar niet van op de hoogte wat ik vreemd vind maar goed. Mijn leverancier bood direct zijn excuses aan voor de stelligheid waarmee hij dacht dat het aan mijn baan zou liggen. De Z21 detectoren zijn samen met de nog aanwezige winkelvoorraad retour naar Roco. Ze worden door Roco kosteloos omgewisseld. 
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Online ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #232 Gepost op: 2022-11-16, 18:55:38 »
De detectoren X16 zijn weer terug. Roco heeft geen nieuwe geleverd maar de defecten hersteld. Voor mij maakt het niet uit want nu werken ze wel zoals het moet. Dat geeft weer een boost aan de hobby.

Jammer genoeg is het probleem met de terugmelding van de keerlussen nog niet op gelost. Als iemand nog een briljant idee heeft om de samenwerking tussen een Roco 10767 keerlusmodule een Digikeijs 4088LN terugmeldmodule en Traincontrole Gold versie 9 te activeren houd ik me van harte aanbevolen. Aan de keerlusmodule van LDT moet ik nog beginnen. Die heb ik bij een draaischijf gepland en ben benieuwd of wat ik heb uitgedacht ook gaat werken. 

Eerst ga ik nu de laatste blokken aansluiten op de Z21 detectoren zodat ik na jaren weer eens helemaal rond kan rijden.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Online ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #233 Gepost op: 2022-11-17, 20:10:23 »
Keerlus en terugmelding. Ik heb ook informatie opgevraagd bij DTS Trainsupport. Hun reactie is dat ik zoals ik het aangesloten heb het niet werkend krijg! Ik vrees dat er niet anders opzit dan de dure Roco keerlusmodule terzijde te leggen en 2 nieuwe van DTS te kopen. Bij hun keerlus plus 3 zit de bezetmelding in gebouwd.

Dit brengt me wel weer aan het brainstormen hoeveel blokken ik nog daadwerkelijk wilt gedetecteerd hebben. Het wordt geloof ik weer eens tijd voor bouwverslagen zodat jullie wat makkelijker mee kunnen kijken.

wordt vervolgt.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Online ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #234 Gepost op: 2022-12-11, 14:21:45 »
Dag allen,

toch nog maar weer een vraag over keerlussen en terugmelding. Bij DTS heb ik de KeerPlus3 aangeschaft en gemonteerd. Helaas nog zonder resultaat. De 10kOhm weerstand heb ik vervangen voor een 2.2kOhm. die heeft het echter niet overleefd. Ik had de KeerPlus3 gekoppeld aan een DR4088LN van Digikeijs dan blijkt dus echt een 10kOhm weerstand noodzakelijk. Bij een Z21 detector X16 zou een 2.2kOhm weerstand wel goed werken. Dan nu mijn vraag kan ik naast andere blokken ook een blok die via de Keerplus3 loopt aansluiten op de Z21 detector X16? Of kan ik maximaal 2 blokken op de Z21 detector X16 aansluiten? 
« Laatst bewerkt op: 2022-12-17, 17:39:07 door GerardWassink »
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 83
  • Waardering: 0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #235 Gepost op: 2022-12-11, 14:37:27 »
Je kan de 3 blokken van de KeerPlus3 gewoon via de weerstand (bij mij werkt de 2,2 kOhm goed) aansluiten op de X16 detector
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Online ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #236 Gepost op: 2022-12-11, 14:51:51 »
Dat klopt maar kan ik de andere poorten dan ook nog gebruiken voor andere sporen. Ik denk alleen het middelste spoor sectie 2 aan te sluiten en de secties 1 en 3 te zien als wisselstraat.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 83
  • Waardering: 0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #237 Gepost op: 2022-12-11, 17:02:23 »
Ja hoor, je kan de andere aansluitingen op de detector blijven gebruiken voor de secties buiten de keerlus.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Online ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #238 Gepost op: 2022-12-11, 18:21:51 »
Dank je wel Bas.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Online ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #239 Gepost op: 2022-12-13, 08:34:00 »
Vraagje is er iemand die weet of de Bidib systeem waar Jeroen Balkema mee werkt ook matcht met Traincontroller van Freiwald? Het Bidib systeem werkt wel met I-Train maar is dat ook zo bij TC-Gold?
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.