Auteur Topic: uitwerking baanontwerp  (gelezen 154137 keer)

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #60 Gepost op: 2014-12-01, 10:51:53 »
Arie,

Ik weet niet wat je allemaal al hebt bekeken maar op de site van de Z21 kun je bv de allerlaatste update doen (weet niet welke je nu hebt) versie V1.08 van 11-11 2014 en ook de daarbij horende handleiding (duits)
 http://www.z21.eu/Downloads

Ook eens kijken bij de aansluitingen van voorbeelden met loconet
 http://www.z21.eu/FAQ-Support/FAQ
Loconet is ook instelbaar als slave maar ik denk dat dit niet de bedoeling is voor jouw probleem

De 10787 kun je met de Z21 prorammeren maar in hoeverre  dat dit ook opgaat voor de 4088Rb weet ik niet, gaat waarschijnlijk via de zelfde terugmeld ingang van de Z21 maar dat is een andere dan de loco bus ingang.

Zodra ik iets meer weet laat ik het weten.

Gr piet

Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #61 Gepost op: 2014-12-06, 11:43:51 »
Piet,
dank voor je reactie. Ik heb inmiddels versie 1.08 gedownload en actief. Tc reageert goed op de DS64 van Digitrax. Als ik met de cursor de wissels aanklikt gaan deze netjes om. Op de Ipad heb ik meer programmeer opties gekregen. Daar heb ik nu hetzelfde veld als op de pc om in te vullen. Maar daar gaat het juist om. (zie bijlage)

Bij de support heb ik een uitleg over het optellen van 4 bij adressen. Via Translate heb ik dat vertaald en moet dat nog rustig en goed doorlezen. Bij de aansluitvoorbeelden zie ik geen Digikeijs producten staan. Maar ik weet niet of Roco de 4088LN expliciet in de programmering moet toevoegen voor het werkt.

Als er dus iemand is die me tips kan geven over een handleiding voor het programmeren van Loconet in de Z21 houd ik me warm aanbevolen.   
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #62 Gepost op: 2014-12-08, 18:52:52 »
Ik heb mijn vraag op een ander forum gesteld en kreeg daar onderstaand antwoord.

Standaard uit de doos: Beginadres: 1, aantal contacten 16.

Als je verder geen terugmelders hebt, hoef je er dus niets aan te configureren.

De LocoNet terugmelders worden door het Z21 Maintenance programma niet getoond !! Daar vindt je alleen de R-BUS terugmelders.


Ik hoop dat dat een hoop zoek werk scheelt. Dan blijft er een andere vraag over. Wat doe ik dan verkeerd bij TC. Ik heb de baan getekend, de blokken volgens de handleiding ingesteld Blok 1 cv adres 1 en ingang 1; blok 2 cv adres 1 en ingang 2. Dan zou toch wanneer de lok zich van het ene naar het andere blok verplaatst dat in het beeld scherm ook moeten gebeuren. Kan ik daar iets verkeerds hebben gedaan?
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #63 Gepost op: 2014-12-08, 20:22:34 »
Arie,

Wat er in Traincontroller verkeerd gaat is zo moeilijk te zeggen.
Je zou de data (banenplan) ter beschikking kunnen stellen in de bijlage zodat ieder die dat wil het kan bekijken en mee kan denken aan een oplossing.
Even opletten dit zijn meerdere bestanden, als ik het goed hebt 3 stuks, aan een heb je niet voldoende , is dan bv alleen het banenplan en niet de instellingen erbij
Sla het bv even op in een aparte map met een andere naam en stuur deze gehele map mee, eventueel gezipt als het te groot is.

Voor mij op dit moment niet per Email toezenden omdat ik nu al een aantal dagen problemen hebt met mijn binnen komende en uitgaande Email, dit na een algemene storing van UPC.
Ik kan het op dit moment dus niet beoordelen, hopelijk morgen in de loop van de dag hoop ik dat het wel weer werk.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #64 Gepost op: 2014-12-09, 12:55:27 »
Piet bedankt voor je reactie.
Mogelijk heb ik ontdekt wat er fout is gegaan.
Ik heb eerst een DS64 via loconet aangesloten.
die krijgt automatische cv adres1.
Als ik dan de volgende decoder ook dat adres mee geef gaat het niet goed.
Ik ga nu eerst puzzelen hoe ik het beste een indeling van cv adressen kan maken.
 
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #65 Gepost op: 2014-12-13, 17:33:05 »
Piet,
Bedankt voor je support op de beurs in Houten. Er staan inderdaad instellingen in Tc nog niet goed. Ik heb nog geen start- en rem- melder geïnstalleerd. Ik ga even puzzelen hoe ik de data op het forum krijg zodat jullie mee kunnen kijken. Maar eerst ga ik mijn nieuwe pc installeren. Die was terwijl ik op de beurs zat netjes afgeleverd.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #66 Gepost op: 2014-12-27, 09:49:00 »
Hoi Arie,

Mooi stukje in het ND...

Gerard

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #67 Gepost op: 2014-12-28, 13:21:35 »
Dank je wel Gerard, het is zoals ik het ervaren heb.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #68 Gepost op: 2014-12-28, 16:05:42 »
Mooi stukje in het ND...

Over modelspoorbouw?
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #69 Gepost op: 2014-12-29, 17:15:35 »
Martijn dit ging niet over modelspoorbouw. Ter info: vanwege reorganisatie ben ik boventallig en vanaf 1 september dit jaar vrijgesteld van werk. Ik ben op zoek naar een andere baan. Op dit moment heb ik een tijdelijk Job. Een tijdje geleden ben ik gebeld door een journalist van het Nederlands Dagblad met de vraag of hij me mocht interviewen. Dat is gebeurt en dat artikel is zaterdag jl in het ND gepubliceerd. Gerard heeft het artikel gelezen en reageert daar op. Ik wil er best meer van vertellen maar dat gaat mi te ver buiten het doel van dit forum. Als je geïnterresseerd bent stuur me dan een persoonlijke
e-mail.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #70 Gepost op: 2015-01-16, 13:03:37 »
Vervolg op mijn vraag over de DR 4088LN; Z21 en Traincontroller.
Ik heb mijn vraag ook op een ander forum (BNS) gezegd. En daar heb ik nu, wat na wat zoeken en discussie, mooie en waardevolle tips mogen ontvangen die ik graag ook op dit forum deel. Het zal jullie niet verbazen dat Piet ook daar weer een belangrijk aandeel in heeft gehad. Ik kreeg daar de tip om met de loconet-interface van Wim Ros te werken. Die interface kan direct in een usb poort van de pc worden gestoken en kan worden aangesloten op de Loconet poort van de Z21 centrale. Dze interface heeft dan een tweede poort waar je de loconet stamboom op aan kan sluiten.

Piet kwam met een oplossing die een van zijn Duitse vrienden of kennissen adviseerde. Zijn advies was om een tweede digitaal systeem te installeren. Dat is mogelijk vanaf de verse 8.0 D1 van Traincontrol. Ik heb gecontroleerd welke versie ik had en dat was de D1 versie. Maar het systeem gaf gelijk al aan dat ik niet de nieuwste versie bezat. Dus eerst versie E2 gedownload. Vervolgens heb ik als tweede systeem uit de lijst van TC Gold "Loconet" geïnstalleerd. En zie daar het werkt. De testbaan in de simulator gezet en het werkt als trein. 

Nu de testbaan weer op zijn plaats leggen en fysiek aansluiten en kijken of het dan ook nog werkt. Ik ga er vanuit dat het dan ook goed gaat. Jammer genoeg heb ik niet voldoende ruimte om de testbaan opgesteld te laten staan. Ik heb de baan op een plaat gemonteerd die ik dan over de baan in opbouw heen leg. Maar goed je kan niet alles hebben. Ik ben heel tevreden met deze digitale stap voorwaarts. Misschien wil Piet het plaatje nog bij dit draadje plakken.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #71 Gepost op: 2015-01-16, 13:23:04 »
Arie,

Ik neem aan dat je deze bedoeld.


Bij het inrichten van het digitaal systeem eerst de Z21 ingeven en daarna als tweede systeem de Z21 met loco aanduiding erbij zetten,
de eerste moet wel eerst er in staan en op ok drukken en dan is pas de tweede zichtbaar om bij te voegen
je kunt dan de terug meld module die via loco net gaan aan het tweede systeem hangen. ( Is dezelfde Z21 )
Ik kan het niet controleren omdat ik geen loco net gebruik.

Gr Piet


Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #72 Gepost op: 2015-01-18, 11:22:30 »
Ja die bedoeling Piet.
Dankje wel.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #73 Gepost op: 2015-02-07, 20:38:06 »
Hoewel het stil is op het forum heb ik niet helemaal stil gezeten. Terwijl Piet en John hun best deden mij in Traincontroller op weg te helpen, en de digikeijs terugmeldmodule aan te praat te krijgen, ben ik verder gegaan met de bouw van de grote baan. Een zakenrelatie heeft me wat bijgespijkerd op het gebied van elektro. Van hem had ik ook die grote trafo (eerste foto) gekregen. 29 december 2014 hebben we samen een avond aan mijn werkbank doorgebracht. Hij bracht geijkte multimeters mee zodat we konden toetsen hoe safe de trafo was. En ik kon gelijk mijn multimeter ( van de Aldi voor een paar euro) vergelijken met de echte waarden. Daar zat te veel verschil in naar mijn mening. Ik heb daarna besloten een wat betere, Voltcraft Multimeter, aan te schaffen. Ik ben daarna begonnen met de DC voeding te markeren in de kleuren zoals die gebruikelijk is. Rood zwart. Omdat nog steeds de dreiging van werkeloosheid na 31 maart niet van de baan is en ik vanwege een 12,5 jarige jubileum bij mijn werkgever een leuke meevaller kreeg heb ik besloten daar een behoorlijk deel van te investeren in de hobby. Ik heb 24 Tortoise wisselmotoren; de benodigde DS64 wisseldecoders en de nodige bedrading aangeschaft. Op de beurs in Houten heb ik bij Mecktronic de bedrading vergeleken met die van Conrad. Mijn keuze viel op het montage snoer 0.50 van Mecktronic. Met deze spullen ben ik aan de slag gegaan. De foto's spreken voor zich denk ik. Bij Gerard op zijn topic Washtown zag ik hoe hij bezig was met de tortoise wisselmotoren. Gerard heeft mij voorzien van de nodige informatie, waarvoor dank Gerard.   
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #74 Gepost op: 2015-02-07, 20:38:56 »
oeps.. vergeten de foto's te verkleinen. sorry
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.