Auteur Topic: Opdeling baan met wee boosters  (gelezen 17303 keer)

Offline Jan A

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 43
  • Waardering: 0
Opdeling baan met wee boosters
« Gepost op: 2018-10-01, 16:46:33 »
Geacht Forum

Eerst een overzicht van mijn baan.
Gebruik de de witte z21 met Traincontroler Bronze van Freiwald
Baanvakdetectie Gleisbesetzmelder GBM 8 (Littfinski) samen met Roco interface10787
Van ieder gebruik ik 5 stuks. (totaal 40 melders)  Per baanvak een remtrajectmelder en een stopmelder.
Gebruik voor het rijden als booster de Roco versterker 10764. Afzonderlijk een tweede 10764 voor de wisselbesturing.
Op de gebruikte versterkers zijn de Slave en de Master afgeplakt.
Baan bij het ontwerp opgedeeld in binnen- en buitenbaan. Alles wordt in één richting bereden. (binnen- en buitenbaan tegen elkaar in met een rotonde tussen de baandelen)
Inmiddels is er behoefte aan een tweede versterker (booster) voor het rijden van de treinen. Extra Transformator en 10764 zijn beschikbaar.

Het opsplitsen van de baan
Binnen- en buitenbaan zijn compleet geïsoleerd uitgevoerd. D.w.z. dat de twee afzonderlijke delen elkaar ontmoeten ter plaatse van de versterker.
Ook de GBM-8 en de Roco 10787 zijn aangesloten op het bijbehorende baandeel.
Bij het aansluiten van de tweede versterker bleek het spanningsverschil ca 2 Volt ondanks gebruik van hetzelfde type versterkers en transformator.
Er is dus verschil in belasting in rust. (verlichting en detectie)
Het rijden van de ene versterker naar de andere gaf problemen. (ook na ompolen)
Dit is opgelost door de overgangsbaanvakken (bij de voedingskant K)  te voorzien van een autolamp (21 Watt) in serie geschakeld.
Het geheel rijdt perfect ook op de rotonde waar de overgangen tussen beide baandelen zijn gerealiseerd.

Het probleem
Na verloop van tijd blijft er op een willekeurige plaats een afrembaanvak/bezetmelder geactiveerd nadat de trein is gepasseerd.
Natuurlijk met het gevolg dat het baanvak geblokkeerd blijft staan voor het volgend treinverkeer.
Bij herhaalde proeven loop ik steeds tegen hetzelfde probleem aan .
Na het starten van de ritten lijkt het geruime tijd goed te gaan maar schijn bedriegt.
Het weer terug gaan naar het rijden met één versterker lost de problemen op.
Foto's/schema’s beschikbaar.
Wie kan helpen?!
Jan A

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Opdeling baan met wee boosters
« Reactie #1 Gepost op: 2018-10-01, 17:03:26 »
Jan A,

Jan zou je mogelijk het banenplan ( bestand aangegeven met .yrrb ) kunnen sturen of op het forum ( wel met een zip bestand anders is het te groot ) kunnen plaatsen zodat we eens kunnen kijken waar de storing eventueel zit, het is immers vreemd dat er bezetmelding wordt gegeven als er geen trein/lok op het detectie stuk aanwezig is.


Als eerste denk ik aan een verbinding (lekstroom)  tussen de overgangen van de blokken.

Wacht even je banenplan af.

Groetjes Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Jan A

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 43
  • Waardering: 0
Re: Opdeling baan met wee boosters
« Reactie #2 Gepost op: 2018-10-01, 19:01:11 »
Dag Piet,
Dank voor je reactie.
Ik stuurde het gevraagde bestand met we transfer. Ik heb daar ervaring mee.
Ja, een lekstroom lijkt mij ook. Maar waarom dan waarom dan geen probleem met gebruik van één versterker?

Kan lekstroom nog via de booster out bus van de 10764?
De z.g.n. boosterbussen komen natuurlijk samen in de z21 (1 wissel 10764 en 2 stuks 10764 voor de baan)
Niet erg waarschijnlijk is lekstroom via de voeding want het zijn alle drie degelijke transformatoren van Roco

Ik stuur je nog een scan van de baanindeling
De dubbel-rail-isolatie zit natuurlijk ook in de baan die schuin oversteekt.
Groetjes,
Jan A



Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Opdeling baan met wee boosters
« Reactie #3 Gepost op: 2018-10-02, 20:23:40 »
Jan A,

in je banenplan heb ik niets kunnen ontdekken wat het probleem zou kunnen veroorzaken.


Even een paar andere vraagjes, heb je de module 10787 op volgorde aangesloten, dus no1 als eerste aan de z21 en dan de tweede en dan de derde enz.

Kun je aangeven hoe je de versterkers/booster 10764 hebt aangesloten, met bv een spitter of anders?

Heb je al gecontroleerd of er ergens spanning blijft hangen als een blok oplicht en bezet aangeeft, het zou zo moeten zijn dat wanneer een lok/trein en blok/melder inrijd dat dan er een stroom gaat lopen via de GMB 8 en dat deze dan op zijn beurt de 10787 inschakelt, het kan niet zo zijn dat er stroom loopt als er geen lok/trein of andere vorm van stroomafname is, als dat wel zo is dan is er ergens een lekstroom.

Het spanning verschil zou niets mogen uitmaken voor de GMB 8 waar de stroom doorloopt, als er stroom door de GMB 8 loopt dan schakelt er inwendig een transistor die io zijn beurt een stroompje geeft naar de 10787 en daar gaat dan een opto in werking die het sein geeft naar de z21 dar er stroom word afgenomen en dus het blok bezet is


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Jan A

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 43
  • Waardering: 0
Re: Opdeling baan met wee boosters
« Reactie #4 Gepost op: 2018-10-03, 10:06:21 »
Dag Piet,
Dank voor je bericht
Ik ga ermee aan de slag. Een deel van je vragen moet ik uitzoeken.
Inmiddels mijn ervaring in een volgend bericht.
Goetjes,
Jan A

Offline Jan A

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 43
  • Waardering: 0
Re: Opdeling baan met twee boosters
« Reactie #5 Gepost op: 2018-10-03, 10:07:00 »
Hallo Piet en allen,

De volgende ervaring wil ik delen over de problemen met het opdelen van mijn baan en de bezetmelders
Een aantal feiten:
1.   De ruimte waar mijn trein staat opgesteld is gevoelig voor statische elektriciteit. (kunstof vloebedekking)
2.   De treininstallatie ligt nergens aan aarde. Ik heb dat ook niet kunnen vinden in de instructies. Alle 230V stekkers zijn van een ongeaard type.
3.   De PC voor de besturing van de trein ligt wel aan aarde en is met de netwerkaansluiting verbonden via de Router met de z21.
4.   Het blijven hangen van een bezetmelder treedt op na geruime tijd. (ca. 15 min) Ik denk aan opladen van de baan.

Genomen actie:
Ik heb gewacht tot er een bezetmelder bleef hangen. Heb een RC serienetwerkje (100 kohm en 0,47 muf) gemaakt. (Redelijk willekeurig maar hopelijk wel veilig) Eén kant aan aarde gelegd en gaan onderzoeken (prikken met testpen) of er iets was te beïnvloeden.
En jawel: De plusklem in de doorverbinding tussen de GBM8 en de 10787  behorende bij de hangende bezetmelder liet de melder doven. Inmiddels heb ik het netwerkje vast aangesloten en alle melders blijven perfect werken. Ook elders treden geen fouten meer op??? (Baan gedurende vier uur automatisch laten lopen.)

Het vervelende is, dat ik niet weet wat ik in technische zin heb gedaan. Ik moet nog uitzoeken waar deze plus klem mee is verbonden. (Moet ergens met de treinvoeding zijn verbonden)
Samengevat: Een onbegrepen oplossing.
Heeft iemand een vergelijkbare ervaring.
Met een hartelijke groet,
Jan A

Offline Jan A

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 43
  • Waardering: 0
Re: Opdeling baan met wee boosters
« Reactie #6 Gepost op: 2018-10-03, 12:15:33 »
Piet een reactie op je vraagjes,

De volgorde op de bus van de 10787 gerekend va de z21 is: 3,2,1,4,5.
Verre van op volgorde dus. Maakt dat wat uit? Het is toch een busstructuur?
Dat is even werk maar goed aan te passen omdat ik alles heb ingebouwd een een centrale unit.

Van twee originele Roco j connector voor de versterker/booster snoeren maakte ik een spin. Doorknippen in het midden en kleur bij kleur solderen en met krimpkous afwerken.
Zo heb ik vier aansluitingen. Inmiddels allen in gebruik.

Of de spanning blijft hangen is een lastige. Er blijft immers altijd spanning op de baan?
Het meten van de stroom is lastig omdat mijn meetinstrument de stroomvorm niet zo goed aan kan.
Gezien mijn verhaaltje van heden morgen geloof ik niet dat er stroom blijft lopen.

Je opmerking over het spanningsverschil kan ik volgen en ben het daarmee eens.
Daar zou dus geen probleem mogen ontstaan.

Groetjes, Jan A
 

   

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Opdeling baan met wee boosters
« Reactie #7 Gepost op: 2018-10-03, 12:35:12 »
Jan A,

Even een kort antwoord tussen de verplichtingen thuis door.
Het is een voorwaarde voor het goed functioneren van de bezetmelders dat deze in oplopende volgorde van zoals ze zijn geprogrammeerd worden aangesloten op de bus, dus de module die met 1 is geprogrammeerd als eerste aan de z21 bus en daarna de 2e aan de eerste en de derde weer aan de tweede enz, er mag geen nummer worden overgeslagen.
Als ze niet op volgorde zitten krijg je gegarandeerd problemen.

Zelf werk ik al jaren met de GMB 8 en roco 10787 zonder problemen.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Jan A

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 43
  • Waardering: 0
Re: Opdeling baan met wee boosters
« Reactie #8 Gepost op: 2018-10-03, 18:54:34 »
Dag Piet,
Dank voor je verhaal over de volgorde van de 10787
Ik ga de volgorde van de modulen aanpassen.
Je hoort nader.

Heb je commentaar op mijn verhaaltje van 10.07uur over het aarden. (3 oktober)
Gr,
Jan A

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Opdeling baan met wee boosters
« Reactie #9 Gepost op: 2018-10-03, 21:41:16 »
Jan A.

Jan ik kan daar weinig commentaar op geven omdat ik het niet hebt uitgeprobeerd maar wel heb ik de Gmb 8 nog eens bekeken hoe die van binnen eruitziet maar kan daar geen enkel verband in vinden waarom dat zou moeten werken, wat er gebeurt is volgens mij het volgende, je zet de uitgang van een transistor (bc547 zo uit mijn hoofd)  in verbinding met de aarde via een weerstand en condensator en daardoor loopt er geen stroom naar de 10787.
Verder kan ik er weinig van zeggen,

Roco geeft in de handleiding van de 10757 ook aan dat het noodzakelijk is dat de 10757 op volgorde moet werden aangesloten, het is niet noodzakelijk dat alle ingangen gebruikt worden hier mag je er wel wat open laten.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Jan A

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 43
  • Waardering: 0
Re: Opdeling baan met wee boosters
« Reactie #10 Gepost op: 2018-10-07, 13:14:07 »
Dag Piet,

Inmiddels heb de 5 stuks 10787 op volgorde aangesloten. Dus, vanuit de z21 gezien van 1 t.e.m. 5.
Hoewel de nieuwe volgorde prima functioneert heb ik nog steeds het probleem van de hangende bezetmelders.
Ik heb de bedrading nogmaals gecontroleerd. Ik kan daarin geen fouten ontdekken.
Inmiddels zijn er twee baanvakken die spontaan bezet blijven staan. Die heb ik inmiddels voorzien van mijn eerder genoemde RC netwerk.
De 100 kohm is verhoogd naar 680 kohm om zo min mogelijk onduidelijke stromen te veroorzaken.
Het goed bericht: Deze maatregel werkt tot op heden. Onduidelijk is of zich meerdere problemen gaan melden.
Wat ik nog niet heb onderzocht:
Invloed van baan-voedings-lussen t.g.v. de twee ringleidingen waardoor mogelijk verstoring door Wifi of Mobiel netwerk????
Moet ik nog even goed over nadenken.   
Voor de doorgaande rail mag ik de ring van twee kanten uit voeden en de lus doorknippen. 
Je bent hierbij even op de hoogte.
Graag nadere tips.
Groetjes,
Jan A
   

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Opdeling baan met wee boosters
« Reactie #11 Gepost op: 2018-10-08, 12:38:56 »
Het blijven hangen van de bezetmelder lijkt op een probleem wat ik ook heb gehad. Bij zat het euvel in de bedrading die een te zwakke isolatie heeft en waardoor er een spookmelding op mijn beeld scherm kwam. Door de bedrading te twisten of beter te scheiden was dit bij mij opgelost. Ik heb nog niet alle bedrading gecorrigeerd maar heb gemerkt dat nu ik TC 9 heb er toch wel weer wat spookmeldingen oplichten. We zoeken gewoon verder naar de oplossingen.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Jan A

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 43
  • Waardering: 0
Re: Opdeling baan met wee boosters
« Reactie #12 Gepost op: 2018-10-08, 13:23:07 »
Dag Arie,
Dank voor je bericht.
Je opmerking over twisten heeft mij aan het denken gezet. Mij doet dat denken aan instaling in de bedrading. ( brom of hoogfrequent) Als twisten bij jou een oplossing is, dan ga ik daarmee aan de slag. Ik neem aan dat ik de baanvakdetectiedraad moet twisten met de niet onderbroken draad.
Ik ga dat uitwerken. Je hoort!
Gr.
Jan A

Offline Jan A

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 43
  • Waardering: 0
Re: Opdeling baan met wee boosters
« Reactie #13 Gepost op: 2018-10-08, 16:29:54 »
Arie, Nog een vraagje. Gebruik jij ook de GBM 8 in combinatie met de 10787?
Hoor graag even.
Grt. JanA

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Opdeling baan met wee boosters
« Reactie #14 Gepost op: 2018-10-08, 19:50:52 »
JanA ik gebruik de terugmeldmodules van Digikeijs de 4088LN. Op de website van Digikeijs kan je zo de handleidingen downloaden om te zien hoe het werkt. 
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.