Auteur Topic: Ik snap er niets meer van  (gelezen 17317 keer)

Offline Hans.L

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 24
  • Waardering: 0
Ik snap er niets meer van
« Gepost op: 2020-06-06, 22:40:16 »
Beste leden.

Ik zal proberen of ik uit kan leggen wat ik niet snap.

Met een MM kan ik toch meerde locomotieven onafhankelijk van elkaar late rijden?

Op dit moment heb ik 3 digitale locomotieven.

Loco 1 Komt uit een beginset van FLM. Standaard adres 3.
Loco 2 Gekocht ook een FLM. BrR 120.  Adres. 4
Loco 3 Gekocht ook een FLM   BR 182. Dispoloc.  Adres 5

Ik zet Loco 1 op de rails en rijden dat gaat goed en de snelheid is ook te regelen.
Ik zet Loco 2 op de rails en rijden dat gaat goed en de snelheid is ook te regelen.

Wat ik dan wil is Loco 1 via de MM langzamer laten rijden,want deze is bedoeld als rangeerloc.

Maar als beide locs rijden kan ik Loco 1 niet regelen.
Loco 2 kan ik wel regelen.
Loco 1 blijft op de snelheid rijden zoals ik die in eerste instantie op de rails gezet heb.

Wanneer ik de locs via de stop knop beide laat stoppen.
Dan blijft het hetzelfde,pas wanneer ik de 220 volt voeding loskoppel,dan rijd loco 2 wel weer maar loco 1 is niet meer aan de gang te krijgen,alleen als ik loco 2 van de baan haal dan kan ik loco 1 weer bedienen met de MM.

Misschien leg ik het niet goed uit,maar ik hoop wel dat ik geholpen kan worden.

Ik weet niet welke decoders erin de loco’s zitten.

Graag hulp.

M.vr.gr.Hans

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Ik snap er niets meer van
« Reactie #1 Gepost op: 2020-06-07, 08:12:31 »
Beste Hans,

Alvorens daar inzicht in te hebben is een klein vraagje van mijn kant.

Wat bedoel je met MM.

Met vriendelijke groeten,

Jan S

TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Online Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 782
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Ik snap er niets meer van
« Reactie #2 Gepost op: 2020-06-07, 09:35:19 »
Ik denk Multimaus (ook wel MM genoemd).
Froeguh werd Märklin Motorola zo aangeduid  ;)


@Jan,


Ik begrijp, dat je de adressering zo hebt opgeslagen. Als je bijv rijdt met lok 2 en je wilt de snelheid van lok 1 wijzigingen, druk je dan (1x inbouw geval) met de pijlknop omlaag en zie je dan in het scherm de lokaanduiding veranderen?


Gr,


Dirk




Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Online Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 782
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Ik snap er niets meer van
« Reactie #3 Gepost op: 2020-06-07, 10:08:41 »
Jan:


inbouw=in jouw (rare spellingscontrole  ;D )






Gr,


Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Ik snap er niets meer van
« Reactie #4 Gepost op: 2020-06-07, 10:15:23 »
Beste Dirk,

Oh, wordt MM ook als Multi Muis gedefinieerd.

En inderdaad dacht ik aan Marklin protocol. 😁

Met vriendelijke groeten,

Jan S
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: Ik snap er niets meer van
« Reactie #5 Gepost op: 2020-06-07, 11:18:21 »
Beste Hans,

Staan de locomotieven wel in je bibliotheek opgeslagen in je multimuis als dat zo is kan je inderdaad met de pijltjes bovenaan de multimuis tussen de locs switchen en zo de snelheid aanpassen. Mvg Henk

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Ik snap er niets meer van
« Reactie #6 Gepost op: 2020-06-07, 12:01:45 »
Hans,

Zoals al eerder is aangegeven kun met de mulimaus meerdere treinen (locs) besturen maar slecht een tegelijk.
Je kunt alleen die loc besturen die op dat moment in het display van je scherm in de multimaus staat en dat geld voor het rijden in de adres mode als in het rijden met de bibliotheek mode (wisseling tussen rijden in de bibliotheekmodus en adresmodus, dit geschied door de shifttoets in te drukken gelijk met de lok/wisseltoets )

Als je op de stopknop druk om beide te laten stoppen dan geeft dat hetzelfde effect als of er kortsluiting op je baan is en dit kun je opheffen door nogmaals op de stopknop te drukken ( bij kortsluiten natuurlijk deze eerst oplossen).

Nog een vraag, hoe heb je de rijstappen staan in de decoder en in de multimaus,deze moeten beide hetzelfde zijn,  ik vraag dit omdat ik een paar locs heb die absoluut niet rijden als deze niet gelijk zijn en bij andere werk rijd hij wel maar dan is meestal de verlichting niet correct,

Nog een vraagje,
Hans je gaf in je aller eerste bericht aan dat je altijd analoog hebt gereden en nu wil je digitaal, de vraag, gebruik je nu dezelfde baan als dieje eerder gebruikte bij analoog en is die wel of niet aangepast voor digitaal zoals bv, de condensator verwijdere in de aansluitingen, dit is noodzakelijk voor het goed functioneren bij digitaal.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2020-06-07, 12:18:31 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hans.L

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 24
  • Waardering: 0
Re: Ik snap er niets meer van
« Reactie #7 Gepost op: 2020-06-07, 15:27:03 »
MM. is Multimaus.

Ik rij zowel analoog. Aparte baan. Als digitaal ook op een aparte baan.

Ik denk dat ik het probleem al gevonden heb,de BR 204 staat 2x in de MM.
Dus ik moet er 1 wissen?

Gr Hans

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Ik snap er niets meer van
« Reactie #8 Gepost op: 2020-06-07, 15:55:26 »
Hans

Laat het even weten op dat het verwijderen van 1x uit de multmaus de oplossing is.

Ik ben daar nog niet zo zeker van maar we wachten jouw bevindingen af.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hans.L

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 24
  • Waardering: 0
Re: Ik snap er niets meer van
« Reactie #9 Gepost op: 2020-06-08, 14:11:46 »
Hallo beantwoordes.

De BR 204 uit het geheugen gehaald,stond er 2 maal in.
Nu opnieuw erin gezet op adres 7 en geen problemen meer.

Wel nog een opmerking,ik heb de BR 204 dus adres 7 gegeven,maar als ik met de pijltoetsen scroll naar de volgende loc en nogx scroll naar de volgende dan kom ik NEW 7 tegen???
Terwijl ik dus de BR 204 adres 7 heb gegeven.

Nog 1 vraag kan ik van 1 loc de decoder resetten?
De loc rijd niet echt lekker,ik heb de loc al wel uit het geheugen gehaald.


Gr Hans

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Ik snap er niets meer van
« Reactie #10 Gepost op: 2020-06-08, 14:35:13 »
Hans,

Je kunt een decoder altijd resetten, meestal cv 8 instellen volgen opgave fabriek.
Haal alle andere loks van de rails als je geen appart programmeer spoor hebt, anders gaan die ook allemaal mee.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Ik snap er niets meer van
« Reactie #11 Gepost op: 2020-06-08, 15:57:58 »
Hans,

Je hebt het volgende geschreven,

citaat:
De BR 204 uit het geheugen gehaald,stond er 2 maal in.
Nu opnieuw erin gezet op adres 7 en geen problemen meer.

Wel nog een opmerking,ik heb de BR 204 dus adres 7 gegeven,maar als ik met de pijltoetsen scroll naar de volgende loc en nogx scroll naar de volgende dan kom ik NEW 7 tegen???
Terwijl ik dus de BR 204 adres 7 heb gegeven.

Hoe je dit voor elkaar hebt gekregen om een lok 2x in de bibliotheek te zetten weet ik niet, je kunt wel 2x dezelfde naam gebruiken in de bibliotheek maar dan ook nog beide met hetzelfde decoderadres kan niet, als je dat adres voor de 2e maal probeer in te voeren dan krijg je ERR.10 en moet je een ander adres keizen, je multimaus is beveiligd tegen 2x hetzelfde adres in de bibliotheek
Of er is iets met de multimaus aan de hand zodat hij niet goed meer werkt, ook dat er bij het scroll het adres weer tegenkomt is mij niet duidelijk.
Als je problemen blijft houden kun je altijd je multimaus nog resetten naar de fabriek instelling en met een schone lei beginnen.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Ik snap er niets meer van
« Reactie #12 Gepost op: 2020-06-08, 18:36:50 »
Hans.

Staat er werkelijk New 7 of staat er New ?

Een vraagteken lijk erg veel op een zeven.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2020-06-08, 19:01:52 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hans.L

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 24
  • Waardering: 0
Re: Ik snap er niets meer van
« Reactie #13 Gepost op: 2020-06-09, 20:27:44 »
Beste Piet.

Er staat 7.

Blijft raar als ik een loc toewijs in dit geval BR 204 op adres 7 dat 7 dan in het display verschijnt.

Gr Hans

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Ik snap er niets meer van
« Reactie #14 Gepost op: 2020-06-10, 14:00:36 »
Beste Hans,

Ben vanmorgen nog eens bezig geweest om te kijken wat het probleem kan zijn, heb daar in totaal 4 multmausen bij gebruik maar kom iedere keer op hetzelfde uit.
Het lukt mij niet om op het display te krijgen wat jij hebt.
New7 lukt mij niet wel New?, als dat er staat en je drukt op OK dan kun je gewoon een nieuwe lok invoeren.
Een foto bijgevoegd hoe New ? eruit ziet, bij een 7 loopt het streepje aan de rechterkant rechtdoor naar beneden.

Als de problemen blijven dan zou ik de multimaus een update nar de laatste versie

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders