Auteur Topic: dilemma(s) verder "digitaliseren"  (gelezen 78721 keer)

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #15 Gepost op: 2011-12-09, 22:55:40 »
Hallo Piet,

Ter verduidelijking; extra booster(s) voor de voeding in algemene zin. Ik weet dat iedere booster een eigen voeding geeft aan een -zijn- deel (of in geval van 1 trafo voor de hele baan die ene trafo) van de baan. Dat bij meerdere boosters al die delen gescheiden moeten worden door beide rails te isoleren. Dus nooit meerdere boosters op één gescheiden deel.

Ik zie het morgen wel, de dag was weer lang genoeg  :)

Groet,
Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #16 Gepost op: 2011-12-09, 23:04:50 »
Mijn advies: isoleer je rondgaande (hoofd)baan alvast dubbelzijdig van je rangeerterrein (links en linksonder) maar voed ze vooralsnog vanuit je Roco startset. Zodra een en ander problemen dreigt te gaan geven kun je er dan altijd een extra trafo met booster bij zetten en je rangeerterrein apart mee voeden.

Gerard.

Offline Santerdam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 53
  • Waardering: 0
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #17 Gepost op: 2011-12-09, 23:43:30 »
Martijn,

- Zoals al werd geschreven is een Roco 50VA trafo met Roco versterker voldoende voor 4-5 locomotieven. Merk daarbij op dat een zwaardere trafo niet helpt, de versterker is afgestemd op 50VA en dat is dus de grens per trafo/versterker circuit. De lengte van de rails is niet zo belangrijk - tel gewoon het verbruik (= locomotieven-verlichting)

- Zodra je meer vermogen nodig hebt, kun je inderdaad boosters inschakelen. Reken gewoon op 50VA (dus 4-5 locomotieven) per booster.

- Als je veel wissels aansluit via decoders, wordt het verstandig een aparte booster voor de wissels in te zetten. De algemene gedachte is dat wisseldecoders slechts heel korte tijd schakelen en dus nagenoeg geen vermogen consumeren - dat beeld klopt niet helemaal. In 100% lekentaal omschreven moet je het zo zien : "Een decoder bevat een mini-accu (een fikse condensator). Zodra je een wissel schakelt dan helpt deze mini-accu de grote schakelpuls en vervolgens wordt de baanvoeding langere tijd belast om die mini-accu weer terug op te laden.".

In iets minder lekentaal : "Een decoder haalt 80% schakelvermogen uit een condensator en heeft redelijke tijd voeding nodig om de interne condensator weer terug op te laden. Zodra je gemiddeld veel wissels in een baanplan moet schakelen dan is het advies bij computerprogramma's om het schakelinterval wat groter in te stellen. Een onvoldoende geladen condensator in de decoder geeft gewoon een zwakkere schakelpuls op de wissel - de zwakkere wissels vertonen storingen. Je verdenkt dan de wisselaandrijving terwijl je in werkelijkheid een zwakke decoder hebt."

- Als je een wat grotere baan hebt met veel locomotieven en dus meer boosters, dan is het verstandig om de Master Multimaus alleen in te zetten voor de verbinding met je computer, de wisseldecoders en de connectie naar de andere boosters. Geef de Master Multimaus niet ook nog een eigen sectie rails.
- Gebruik ook alleen maar Slave MultiMaus regelaars voor handbediening en laat de MasterMaus gewoon ongebruikt. De verwerkingscapacitit van iedere afzonderlijke Maus is begrensd (lees = beperkt) en de Master heeft het al knap druk door de PC-connectie.

Sander   

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #18 Gepost op: 2011-12-11, 10:22:34 »
Goede morgen,

Naar aanleiding van jullie laatste opmerkingen maak ik even een nieuw "overzicht" voor mezelf op;

A. Nu als eerste stap een x-aantal kruisingen en wissels digitaliseren via de decoder. Rocomotion gaan installeren om te gebruiken als wisseltableau. Dit lijkt me een uitstekend begin nu. De tip om bij de wissels/kruisingen duidelijk zichtbaar de nummers te plakken zodat aansturing ook via de Maus makkerlijker is neem ik hierin mee.

B + C. Al dan niet tegelijkertijd met A, de baan in blokken opdelen, deze voorlopig digitaal voorbereiden door te isoleren maar nog steeds op de ringleiding (die er overigens ook nog moet komen) aansluiten en voeden. In een later stadium secties en bezet/terugmelding installeren.
Jullie advies om ieder blok in 3 secties op te delen ga ik waarschijnlijk ook zo opvolgen (tenzij mijn definitieve keuze mbt computersysteem al vast mocht staan). Ik begrijp dat Rocomotion in elk geval 3 secties nodig heeft dus moet ik dat zo aanhouden. Dan het (dringende) advies van jullie om een testbaantje aan te leggen lijkt me ook niet onverstandig om op te volgen. Ik had daar zelf helemaal niet aan gedacht maar dat is natuurlijk na punt A uitgewerkt te hebben eigenlijk wel een must voordat ik verder ga. Ga ik dus ook zo doen.

D. Wisselomzet systeem keuze Dit is feitelijk het enige punt waar ik zelf -na jullie reacties- ook nog niet helemaal mee klaar ben. Maar de dure 61196 decoder variant blijft wel sterk mijn voorkeur houden. Vanwege vooral inderdaad die elegantie. De tip om dan eerst slechts het hoofdspoor te voorzien van wisseldecoders werkt mooi de toch wel noodzakelijke kostenspreiding in de hand. De opmerking van Sander is natuurlijk wel een hele goede om over na te denken want stel dat er inderdaad een storing optreedt in een verstopte decoder. Ik zat zelf aan het volgende te denken; ik kan natuurlijk bij iedere wissel/kruising een uitsparing maken onder de wissel juist daar waar de decoder en haar aansluiting zit. Dus volledig blootleggen aan de onderkant zodat ik er altijd bij kan in de toekomst mocht er iets niet in de haak zijn. Ik weet hoe vast spoorlijnen in een verlijmde bedding liggen, dat overleeft het uithalen en opnieuw inbrengen van een decoder echt wel ondanks het gepriegel op natuurlijk de meest ongunstige positie (zal je altijd zien...).

E. Voeding baan evt aangevuld met extra booster. Het is duidelijk dat het voeden van een baan niet met het aantal meters rail te maken heeft (hoewel er bij veel meters rail er natuurlijk kans op spanningsverlies is bij een wat mindere connectie hier en daar?) maar wel alles met hetgeen er op die baan gebeurt op een zelfde moment. Het advies van Gerard; isoleer je rondgaande (hoofd)baan alvast dubbelzijdig van je rangeerterrein (links en linksonder) maar voed ze vooralsnog vanuit je Roco startset. Zodra een en ander problemen dreigt te gaan geven kun je er dan altijd een extra trafo met booster bij zetten en je rangeerterrein apart mee voeden.
ga ik opvolgen. Tenminste indien twee gescheiden voedingen voldoende zijn. Want dat is dan nog de vraag; kom ik dan ook nog steeds goed weg, heb het gevoel Piet dat jij wilde gaan uitleggen dat zelfs dat wellicht niet comfortabel genoeg is? Sander jouw slotopmerking over Master mulitmaus en Slave multimaus deed me even in een hoger level belanden maar daar was het snel game over. Het werpt wel een noodzakelijke vraag op; ik moet dus gescheiden stroomkringen ieder apart aansturen met een aparte multimaus? Of zit ik hier verkeerd te denken?

Hoe dan ook, een mooie zondag iedereen, ik ga mijn radiootje op de sport afstemmen en ondertussen lekker bouwen...

Groeten,
Martijn
« Laatst bewerkt op: 2011-12-11, 10:26:56 door Rinus H0 »
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.244
  • Waardering: 28
    • home page
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #19 Gepost op: 2011-12-11, 12:07:35 »
Hallo Martijn,

Citaat
heb het gevoel Piet dat jij wilde gaan uitleggen dat zelfs dat wellicht niet comfortabel genoeg is

Ik weet niet wat je gevoel is maar wat ik wilde uitleggen is was het gebruik van meerdere stroomkringen, een of meerder boosters.
Heb dit nog even laten zitten omdat er all wat reacties in die richting zijn gekomen en het niet te moeilijk wil maken met meerdere reactie met andere bewoording die hetzelfde bedoelen.

Volgende wat ik wel even onder de aandacht wil brengen op de vraag.

Het werpt wel een noodzakelijke vraag op; ik moet dus gescheiden stroomkringen ieder apart aansturen met een aparte multimaus? Of zit ik hier verkeerd te denken?

Kort, je denk verkeerd, (korte opmerking niet verkeerd bedoeld) bij het gebruik van een of meerder booster (bij roco systeem) sluit je de master Multimaus aan op de versterker een ook de eventuele Slave Multimaus als je die gebruikt, op de boosters sluit je niets aan. (behalve de rails)

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2011-12-11, 13:00:41 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Santerdam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 53
  • Waardering: 0
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #20 Gepost op: 2011-12-11, 15:59:54 »
Martijn,

Je praat iedere keer over het elegante van de wisseldecoder 61196. Kun je mij eens uitleggen wat er zo elegant is aan een verschrikkelijk duur stukje electronica zonder beschermend kastje, diep verstopt op moeilijk bereikbare plaatsen onder de rails, zodat je een uitsparing in de tafel moet maken bij iedere wissel om er nog bij te kunnen.

Voor mijn gevoel is veel goedkopere electronica, mooi gebouwd in een klein kastje, beschermd voor stof en vuil, vele malen prettiger. Dat kastje kun je op een makkelijk bereikbare plaats onder de tafel monteren (of tegen een poot bijvoorbeeld). Ook dan is de wisseldecoder "onzichtbaar" op je baan.

Sander

GerardWassink

  • Gast
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #21 Gepost op: 2011-12-11, 19:30:28 »
Sander,

Waarom zou Martijn zijn gemaakte keuze moeten justificeren? Je "eist" bijna uitleg van zijn beweegredenen.

Geïnteresseerd vragen, okay. Maar liever niet op deze manier wat mij betreft. Je mening is nu wel duidelijk.

Gerard

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #22 Gepost op: 2011-12-12, 19:48:39 »
Goede avond,

Piet, om even op jouw opmerking over mastermaus en slavemaus terug te komen; je uitleg is duidelijk. Wat overigens de functies voor een master/slave multimaus mogen zijn dat weet ik niet (nog niet eerder in verdiept) maar zal hier op het forum naar uitleg daarover zoeken, zal vast wel ergens een draadje over te vinden zijn.
Je aanbod om uitleg te geven over meerdere stroomkringen is mooi maar laat dat inderdaad maar even zo, het is zo ver helder en mocht ik weer vragen hebben dan kom ik daar wel op terug.
Dan Sander, de term "elegant" werd door Gerard aan de wisseldecoder 61196 gekoppeld. Ik vond dat erg treffend omdat ik dat zo ook zo ervaar, dus haal ik dat meermaals zo aan.
Mijn plan van aanpak is nu duidelijk voor het moment al zal er links of rechts nog wel geschaafd gaan worden.

Mvg
Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.244
  • Waardering: 28
    • home page
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #23 Gepost op: 2011-12-12, 20:12:10 »
Martijn,

De Master en slave multimaus en daar het verschil tussen is voor jouw eigendlijk niet van toepassing.
Bij de (oude ) centrale 10785 was de besturing iets anders geregeld, daar heeft men een master ingang en een slave ingang en zonder dat dat master aangesloten was werkte de slave maus ook niet. Dus wel alleen met de master multimaus maar niet alleen de slave multimaus.

Bij de nieuwe centrale Multizentrale pro daar kun je alleen met de multimaus pro (blauwe) rijden maar ook met alleen de multimaus (rode) en gecombineert met de multimaus pro en meerdere multimaus(en) en zelf nog met meerdere multimaus(en) pro tegelijk aangesloten.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #24 Gepost op: 2011-12-12, 20:21:59 »
Piet,

Okay, nvt, duidelijk.

Met meerdere mauzen aansturen is enkel en alleen om meerdere personen tegelijkertijd te kunnen laten sturen, toch? Dus wat je op beurzen en tentoonstellingen wel eens ziet?

Gr.MArtijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.244
  • Waardering: 28
    • home page
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #25 Gepost op: 2011-12-12, 20:29:24 »
Martijn

Klopt, of je moet erg lui zijn, dan leg je op iedere hoek van de baan een muis en dat schuilt weer sleepwerk, (dit was een gekscherende opmerking.)

Wel kan het natuurlijk handig zijn als je met meerdere loks of wissels gelijktijdig wilt rijden en dat je soms veel heen en terug moet schakelen, dan kun je bij bv 2 muisen de een op de loks laten staan en de andere op een ander lok of wissels, gemak dient nu eenmaal de mens, maar dit is niet beslist noodzakelijk met een gaat het ook prima.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #26 Gepost op: 2011-12-12, 20:42:41 »
... Klopt, of je moet erg lui zijn, dan leg je op iedere hoek van de baan een muis en dat schuilt weer sleepwerk...

Hihihi...  ;D

Noem mij maar lui, ik heb er drie liggen, verspreid over de baan, allemaal via Loconet gekoppeld aan m'n centrale.

Gerard

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #27 Gepost op: 2011-12-13, 22:01:43 »
Als ik in mijn mangat zit en mijn beide armen strek dan heb ik de maximale beweegruimte al bijna te pakken  ;D dan zouden twee muizen wel erg decadent zijn!
Hoewel meerdere muizen wel erg handig kunnen zijn inderdaad bij meerdere treinen aansturen!

Gr.Martijn
« Laatst bewerkt op: 2011-12-13, 22:11:50 door Rinus H0 »
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #28 Gepost op: 2012-01-22, 22:06:31 »
Goede avond,
Even een vraagje of ik het allemaal goed heb; om één wissel volledig te automatiseren moet ik dus electr wisselaandr 61195 + decoder 61196 inbouwen?
De driewegwissel en engelse wissels op diezelfde manier automatiseren?
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.244
  • Waardering: 28
    • home page
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #29 Gepost op: 2012-01-22, 22:43:38 »
Martijn,

Citaat
moet ik dus electr wisselaandr 61195 + decoder 61196 inbouwen?

Kort antwoordt, nee

Je kunt ook de wisselaandrijving 61195 nemen en deze aansturen met de 10775 van Roco, dit geeft een besparing van € 16.60 per wissel.
Bij drieweg en kruiswissels 2 x €16.60 omdat je er daar 2 stuk nodig hebt
Dit is dus veel goedkoper, nadeel wel iets meer bedrading nodig.
Op de 10775 zijn ook nog andere dingen aan te sluiten , o.a. seinen en ontkoppellaars.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders