Auteur Topic: dilemma(s) verder "digitaliseren"  (gelezen 81094 keer)

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #45 Gepost op: 2013-02-18, 12:51:23 »
Hoi Gerard,

Ik heb dat ivm Roco eigenlijk nog niet eerder gehoord. Zet me wel meteen aan het twijfelen inderdaad. Jammer want ik wil echt zo veel als mogelijk Roco compatible zijn met het hele noodzakelijke systeem. Zijn er geen alternatieven binnen het Roco programma?

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #46 Gepost op: 2013-02-18, 15:19:32 »
Zover ik weet zijn er bezetmelders te koop die je op de Roco terugmelders kunt aansluiten. Zelf heb ik daar geen ervaring mee, maar Piet wel. Als hij dit leest wil hij je vast wel even op weg helpen...

[EDIT] zelf even gezocht, je zou kunnen kiezen voor een bouwpakket of voor de gebouwde versie.

Wel even het advies van Piet afwachten...

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2013-02-18, 15:24:23 door GerardWassink »

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #47 Gepost op: 2013-02-18, 16:09:29 »
Hallo,

Ik gebruik naar volle tevredenheid de bezetmelders van L.D.T, zelf gemaakt dus aangekocht als bouwpakket.
Dit is zeer goed te doen, geen moeilijke componenten om te solderen.
Heb op dit moment 6 stuks aangesloten (48 blokken mogelijk) dit in combinatie met de Roco 10787.

Met vriendelijke groet, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #48 Gepost op: 2013-02-18, 20:29:37 »
Hallo Martijn,

De 42605 is een reedscontact dat is ingebouwd in een biels, je haals een dwarsligger onder de rai;s weg en je monteerd deze er tussen en je niet er niets van, veel te duur €9.20 adviesprijs dus niet doen.

Om een test baantje te bouwen kan het wel met reedscontacten, de doet daar zeker ervaring mee op.
Ik heb zelf ook in het verleden gebruikt gemaakt van reedscontacten en daarmee weinig problemen ondervonden maar als je nu moet beginnen met het inrichten an digitaliseren van een baan dan zou ik kiezen voor stroomdetectie, dit heeft te veel voordelen en zeker als je baan wat groter wordt. het is ook niet duurder als je het geheel neemt, in het begin lijkt dat wel zo
Het geeft meer mogelijkheden, bij reedscontacten moet je om het goed te doen rekenen op minimaal 2 melders per blok, bij gebruik van rocomotion of traincontroller brons blijft dat ook zo maar als je de baan wilt uitbreiden en daardoor meer mogelijkheid hebt om te rijden dan heeft bijna iedreen het besluit genomen om over te stappen naa de opvolger van rocomotion en dat is traincontroller zilver of de meest uitgebreide gold versie.
Bij deze laatste kun je met 1 melder per blok rijden en dat scheeld de helft in de kosten en dat is bij een baan met wat meer blokken een winst.

Elders op dit forum staat ook nog wel meer info hierover
Mijn advies is dan ook als je voorlopig met reedscontacten wilt gaan rijden, wat prima kan, bereid je baan dan wel voor op de toekomst zodat je met een paar simpele doorverbindigen met draadjes zo om kunt schakelen naar blokken met stroomdetectie.
In iedergeval er aan denken voordat je rails allemaal vastlegd op de baan zodat je later niets hoeft te slopen.

Als er nog meer vragen over zijn laat het dan weten dan maak ik of een ander op dit forum het verhaaltje wel verder af.

Overigens de wat Ad en Gerard ook al aangaf de terugmelders van roco 10787 samen met LDT zijn in mijn ogen de enige en juiste goede oplossing, roco10787 met andere geeft problemen, data heb ik en ook ander op dit forum ondervonden.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #49 Gepost op: 2013-02-19, 19:27:44 »
Hallo Ad, Gerard, Piet,

Dat lijkt me dus duidelijk, bezetmelding dmv reedcontacten is bij mij van de baan. Ik heb ondertussen ook wat meer over de bezwaren gelezen. Vind het eigenlijk vreemd dat een merk als Roco dit nog niet verbeterd heeft. Goed, dat word dus stroomdetectie dmv LDT bezetmelders, zo ver is duidelijk. Heb ook hierover inmiddels iets meer gelezen, word ook steeds aangegeven dat ze juist voor Roco 10787 geschikt zijn.

Dan moet ik nu gaan overwegen wat ik zal gaan doen. Rocomotion of Traincontroller. Is er ergens een draad of bijdrage (heb deze nog niet gevonden) waar kort de verschillen worden uitgelegd? Of wellicht is hier ergens duidelijke uitleg over op het net? Moet zeggen dat ik erg neig naar Traincontroller uiteindelijk. Maar wellicht voor de testbaan voorlopig met Rocomotion.

Ik kom hier weer even terug met de “lijst” benodigdheden voor Rocomotion;

Nu ben ik in het bezit van de volgende Roco equipment:
1) MultimausPro 10812
2) Trafo 10725
3) 10830 Multizentrale
4) Rocomotion 5.9
(plus 1 x 10775 Wisseldecoder, 12 x 61195 Wisselaandrijving, 4 x 61196 Wisseldecoder)

Wat heb ik nu nog nodig om met Rocomotion het testbaantje te besturen? Voor zover ik dat kan overzien is dat:
a) Kabel van 10830 naar PC
b) 10787 terugmeldmodule voor stroomdetectie
c) LDT GBM-8-F Module spoorbezettingsmelder GBM-8

Heb ik een en ander zo juist? Voor zo ver weer bedankt voor alle uitleg.

Mvg
Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #50 Gepost op: 2013-02-19, 20:07:33 »
De hardware laat ik even over aan degenen die daar ervaring meer hebben.

Wat betreft de software zou ik vooralsnog op een testbaantje lekker met Rocomotion van start gaan om te oefenen. Dan ervaar je zelf wat er kan, en wat je uiteindelijk wilt. Je kunt dan zelf waarschijnlijk een beter gefundeerde keuze maken voor welke versie van TrainController je zou willen aanschaffen na de (gratis met de hardware meegeleverde) Rocomotion.

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #51 Gepost op: 2013-02-19, 20:34:11 »
Martijn,

Citaat
Nu ben ik in het bezit van de volgende Roco equipment:
1) MultimausPro 10812
2) Trafo 10725
3) 10830 Multizentrale
4) Rocomotion 5.9
(plus 1 x 10775 Wisseldecoder, 12 x 61195 Wisselaandrijving, 4 x 61196 Wisseldecoder)

Wat heb ik nu nog nodig om met Rocomotion het testbaantje te besturen? Voor zover ik dat kan overzien is dat:
a) Kabel van 10830 naar PC
b) 10787 terugmeldmodule voor stroomdetectie
c) LDT GBM-8-F Module spoorbezettingsmelder GBM-8



Vraagje/tip, betreffende de 61196, hiervoor zou ik in het vervolg de 10775 wisseldecoder inzetten, dit is iets meer bedraading maar niet moeilijk en kun de ook nog voor andere doeleinden gebruiken in de toekomst bv. seinen of intkoppelaars, kosten zijn ook minder, omgerekend oer wissel koste 10775 wisseldecoder €9.00 en de 61196 kost €26.40 en dat is een verschil per wissel €17.40 en dat is veel geld en reken maar uit hoeveel wissels dat je hebt de 61195 die heb je wel nodig bij beide dus dat blijft zo.

De kabel van de 10830 naar de Pc heb je, dat is gewoon een usb kabel
Terugmeld module 10787 heb je nodig en de bezetmelder GBM-8 ook, verkruigbaar in bouwpakket en kant en klaar met en zonder kastje.

Verder zou ik zoals Gerard aangaf eerst beginnen met Rocomotion en dan ervaring opdoen.
Overigens rocomotion heb je ook die los erbij geleverd maar Traincontroller in alle drie de versie,s kun je gratis dowlaoden en uitproberen in de demo mode

Als je later overstapt van rocomotion naar traincontroller krijg je als gebruiker van rocomotion korting op traincontroller , max €50.00 afhankelijk van de versie.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2013-02-20, 09:40:25 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #52 Gepost op: 2013-02-20, 01:38:57 »
Hallo Martijn,

Nog een kleine reactie, ik ben echt fan geworden van LTD, deze hebben ook wisseldecoders en in zelfbouw kosten deze per wissel 5,50 euro.
Dus dat is ook een mogelijkheid, wel wat solderen maar dat hoort ook bij de hobby.
Gebruik ook LTD voor mijn seinen, keerlussen en bv het aan en uit schakelen van groepen verlichting.
Heb ook op de plank liggen de besturing van mijn toekomstige besturing van mijn draaischijf, volgend project.
Succes met je keuze, groeten Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #53 Gepost op: 2013-02-20, 22:24:28 »
@ Piet, Gerard,
Binnenkort dus testen op een testovaal met Rocomotion. LDT bezetmelders en terugmeldmodule 10787 worden eerdaags aangeschaft. Voor wat betreft de wisseldecoders, hiervoor ga ik inderdaad verder met 10775 + 61195. De luxe 61196 heb ik helemaal in het begin 4 aangeschaft maar ga ik voor de toekomst niet meer mee verder, vééls te duur.
@ Ad
Ik heb inderdaad gezien dat Littfinski een mooi assortiment heeft. Ik ben erg voor compatible dus is dit merk naast Roco een mooie optie. En als je Miniatur-wunderland van electronica componenten voorziet dan moet je volgens mij wel een goed merk zijn.

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #54 Gepost op: 2013-02-20, 22:48:33 »
Yep, LDT maakt goed spul. Ik heb alleen nog geen Loconet bezetmelders van ze gevonden.

Tot nu toe maak ik zelf gebruik van Uhlenbrock bezetmelders, maar die werken niet achter een booster van TAMS, en die wil ik gaan gebruiken. Het lijkt er op dat ik moet gaan overstappen op Digitrax bezetmelders.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2015-02-14, 18:29:10 door GerardWassink »

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #55 Gepost op: 2015-02-14, 16:24:31 »
Doorstart!!!

De laatste reactie in dit topic is lange tijd geleden gemaakt. Sinds die tijd heb ik toch wel een en ander opgestoken over het digitaal rijden.
Over niet al te lange tijd krijg ik in huis de beschikking over een iets grotere kamer. Hoewel er nauwelijks sprake is van veel ruimte winst is er wel heel veel meer comfort. Door het ontbreken van een schuin dak kan ik eindelijk op fatsoenlijke hoogte werken en is het bereik stukken beter. Het baanplan is al klaar, op wellicht hier en daar een kleine nuance na wil ik hier niets meer aan veranderen. De voorbereiding gaat nu richting fase 2. De onderbouw moet getekend worden maar vooral, en daarvoor ben ik terug in deze draad beland, zal ik een en ander gaan digitaliseren? Hoe en in hoeverre?

Zoals ik eerder ooit aangegeven heb, wil ik als Roco rijder zo veel mogelijk Roco compatible blijven. De software die ik dan ook eventueel wil gaan gebruiken om de baan aan te sturen is Traincontroller. Na mijn ervaringen met Rocomotion lijkt me dat een goede overstap.

De opzet van de nieuw te bouwen baan heeft natuurlijk een doel. Ik hou erg van lange treinen, die in een omloop rond gaan, snijdend door het landschap en bebouwing. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat een trein uit het station te vertrekt om er een halve minuut later weer binnen te rijden, vandaar de wachtsporen in het schaduwniveau.
Het mooiste is natuurlijk als al die treinen volgens een dienstregeling hun treinenloop afwerken. Maar in hoeverre? Een stoptrein die pendelt, een intercity op doorreis, een goederentrein die moet passeren, dat werk….. Wat zijn nu de opties, wat is wijsheid op de nieuwe baan?
1)   Vrij op de hand rijden. Slechts pendeldiensten etc via wisselstraat functie instellen bijv.
2)   Enkel het hoofd spoor, incl CS, automatiseren.
3)   Het hoofdspoor en schaduwniveau in z’n geheel automatiseren.
4)   Alles automatiseren incl rangeer emplacement.
Ik heb geen idee hoe het werkt als je een deel van een baan automatiseert en een deel niet, hoe communiceert dat met elkaar bijvoorbeeld? En een rangeer emplacement automatiseren, wordt dat überhaupt wel gedaan?
Misschien kunnen jullie je mening geven, afgaande op mijn baanplan, zonder meteen diep op de technische kant in te gaan (dat komt later wel, ). Het gaat mij er gewoon om wat verstandig is om te doen maar misschien ook juist om te laten.

Mvg
Martijn

H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #56 Gepost op: 2015-02-14, 18:35:18 »
Hoi Martijn,

Mijn keus is geweest om (een aantal sporen van) het schaduwstation en de 'mainline' (het hoofdspoor) te automatiseren volgens een dienstregeling.

Elk rangeer / industrieterrein wordt op de hand gereden.
Je kunt kiezen om treinen samen te stellen en die in TrainController in te voeren.
Dan breng je er een loc naar toe, koppelt de trein aan, en geeft hem een schedule mee die hem ook een rondje over de baan te laten rijden.

Ik zou zeggen: welkom om dit eens te komen bekijken! 

[edit]... typte ik voordat ik je woonplaats zag (Weert), je blijft welkom...[/edit]

Gerard

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #57 Gepost op: 2015-02-15, 11:29:16 »
Hallo Gerard,

Okay dat is duidelijk en ik denk ook het meest voor de hand liggend. Dus je laat dan je rangeer "links" liggen, is dus één en op zichzelf staande sectie gescheiden van het hoofdspoor?
Je doet een mooi aanbod in elk geval. Aangenomen! Ik kom absoluut kijken, merci.

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #58 Gepost op: 2015-02-15, 13:29:45 »
.... Dus je laat dan je rangeer "links" liggen, is dus één en op zichzelf staande sectie gescheiden van het hoofdspoor?

Dat klopt. Alleen het hoofdspoor en de er aan liggende 'yards' zijn dan ook voorzien van bezetmelders.
De rest is 'dark territory'. Daar moet op het zicht of onder begeleiding van een 'dispatcher' worden gereden.

Je doet een mooi aanbod in elk geval. Aangenomen! Ik kom absoluut kijken, merci.

Da's prima! Bel van te voren even (telefoonnummer in PB)...

Gerard

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #59 Gepost op: 2015-02-28, 15:03:09 »

Goed, ik ben nog een beetje aan het filosoferen over de baan. Met name de railkeuze, want nu kan ik nog een wending nemen....
Nu is Roco line een prima rail natuurlijk. Maar andere railtypes, daar valt ook wat voor te zeggen. Piko is bijvoorbeeld een optie welke ook nog eens aan te sluiten is op Roco Geoline en Line. Of bijvoorbeeld Tillig Elite?
Mijn vraag is nu, wat dan met de wissel decoders? bezetmelders? In hoeverre kan ik dingen die ik al heb nog inzetten zoals Roco wisseldecoders 10775? de terugmelders 10787 en de bezetmelders GBM-8? Mij lijkt dat (behalve de wisseldecoders wellicht) alles probleemloos moet werken maar ik wil gewoon even zekerheid zodat ik niet voor grote verassingen kom te staan mocht ik veranderen.

Gr.Martijn

PS Gerard, onlangs met elkaar gesproken en afspraak staat, datum nog nader in te vullen, ben benieuwd!
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor