Auteur Topic: dilemma(s) verder "digitaliseren"  (gelezen 80316 keer)

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #30 Gepost op: 2012-01-22, 22:50:01 »
Hallo Piet,
Dat wist ik al, maar als ik dus voor de dure variant ga, dan is het per wissel, per drieweg, per kruising: 61195 + 61196?
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #31 Gepost op: 2012-01-22, 22:53:15 »
Martijn

kort antwoordt, Ja

Of je zou nog eens kunnen overwegen om met servo's de wissels aan te drijven maar dat is ook weer met draden en decoder en meer werk.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #32 Gepost op: 2012-01-22, 23:01:27 »
Okay, merci Piet!
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Santerdam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 53
  • Waardering: 0
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #33 Gepost op: 2012-01-23, 01:21:10 »
Hallo Piet,
Dat wist ik al, maar als ik dus voor de dure variant ga, dan is het per wissel, per drieweg, per kruising: 61195 + 61196?
Het is voor een wissel 1 maal 61195 + 1 maal 61196.

Bij een drieweg of een kruising (engelse wissel) heb je 2 maal 61195 + 2 maal 61196 nodig.

Sander

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #34 Gepost op: 2012-01-24, 00:23:45 »
Hallo Sander,
Bedankt voor de correctie. Heb even zitten rekenen, dat gaat dan voor een geleidelijk proces zorgen...
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #35 Gepost op: 2012-01-24, 07:51:13 »
Hey Martijn,

Dat had ik je al even willen vragen. Wat is de verklaing van een forum naam als "Rinus H0" als je eigenlijk Martijn heet?  ??? ;)

Gerard

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #36 Gepost op: 2012-01-24, 09:15:09 »
Gerard,

Nou verwacht ik eigenlijk allerlei soorten vragen, behalve die..... ;D
Maar ik begrijp 'm wel; verwarrend???
Het is een nick (volgens mij gaat op fora/net 80% van de gebruikers online onder een alias) die wel degelijk een link naar mij heeft maar dat zou te persoonlijk worden en ik denk ook niet zo belangrijk.

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #37 Gepost op: 2012-01-24, 13:42:12 »
Hey Martijn,

Alle vrijheid hier zolang de eigenaar van het forum het goed vindt.

Zelf begrijp ik dat 'gebruik' nooit zo goed, en gebruik eigenlijk altijd mijn eigen naam in het kader van 'open vizieren' en zo...  :)

Gerard

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #38 Gepost op: 2012-01-24, 23:52:26 »
Hi Gerard,

Uiteraard.....vrijheid maar binnen het kader van de etiquetten, eens!
Ik bedoelde trouwens met "te persoonlijk" gewoon het feit dat ik dat best wil uitleggen maar dat het niet zo relevant is voor de mensen die vanwege spoorse redenen in deze draad belanden. Een gesprek of desnoods discussie omtrent "aliassen" prima maar het is wel erg off topic. En achter de coulissen kan het ook maar in het kader van "open vizieren" -waar ik overigens ERG voor te vinden ben- wellicht dus niet op z'n plaats... Er zijn namelijk best wat billijke redenen waarom mensen onder alias, zelfs simpel te herleiden aliassen, online gaan.

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #39 Gepost op: 2012-01-27, 13:47:14 »
Beste,
Ik ben het digitaliseren een beetje aan het plannen en calculeren. Tevens ben ik de plannen om toch een schaduwstation aan te leggen aan het uittekenen. En daarom de volgende vraag; worden schaduwstations over het algemeen wel of niet volledig automatisch bediend? Ik zal deze digitalisering sowieso als laatste gaan doorvoeren maar het kan natuurlijk ook allemaal prima met de hand.... Wat vinden jullie wijsheid?
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #40 Gepost op: 2012-01-27, 17:22:00 »
Hey Martijn,

Dat hangt uiteraard helemaal af van het type baan en de manier van rijden die je voorstaat. Als je een zo veel mogelijk geautomatiseerde baan wilt met een afwisselende treinenloop, dan automatiseer je ook het schaduwstation.

Wat je ook kunt doen is alleen je schaduwstation automatiseren en treinen van link en van rechts op het laatste blok voor je station laten 'aanleveren', vanwaar je ze dan zelf als treinleider het station binnenloodst. Bij vertrek lever je ze dan weer terug aan de (geautomatiseerde) vrije baan, waar ze weer door je schaduwstation worden 'opgepakt'.

Mogelijkheden te over...

Gerard

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #41 Gepost op: 2012-10-22, 21:06:29 »
Beste volgers,

Even wat stof van deze draad afpoetsen. Sinds mijn laatste bijdrage heb ik eigenlijk niets meer gedaan aan verdere 'digitalisatie'. De nadruk lag op aanleg van scenery en bovendien was er in het voorjaar en zomer ueberhaupt vrij weinig tijd. Maar nu heb ik als eerste prioriteit gesteld om hetgeen waarover het in dit topic gaat te gaan uitvoeren cq realiseren. Allereerst heb ik het 'rangeergedeelte' van de 'paradebaan' losgekoppeld om op die paradebaan te kunnen gaan testen. Ik verwacht binnenkort het vereiste aantal wisseldecoders in bezit te hebben zodat dit gedeelte van de baan volledig via de Multimaus aangestuurd kan worden. Vanaf dat moment kunnen vorderingen gemaakt worden.

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #42 Gepost op: 2012-12-13, 22:38:58 »
Ondertussen.......
Heb ik besloten om wissels te digitaliseren mbv 10775 + 61195. Eerste set 1+8 is in bestelling. Leek me toch wijzer bij nader inzien.
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #43 Gepost op: 2013-02-16, 19:59:05 »
Beste,

Gestaag heb ik doorgewerkt aan de Scenery maar nu word het werkelijk tijd de digitalisering door te gaan voeren. Alleen al omdat ik niet verder kan, bijv aan ballasten kan ik voorlopig nog niet beginnen. Ik heb me de afgelopen dagen weer zitten inlezen in het hele proces. Daarbij is me één ding duidelijk geworden; ik ga eerst alles testen op een testbaantje want ik heb dit immers nog nooit gedaan. Besloten om binnenkort een testovaal met twee zijsporen uit te leggen en dat baantje stap voor stap te automatiseren (blokken ed) en besturen met Rocomotion.
Wat ik straks met de grote baan ga doen dat zal voornamelijk van de testresultaten gaan afhangen. Dat laat ik voorlopig helemaal open. Het word besturen met Rocomotion of Traincontroller.

Nu ben ik in het bezit van de volgende Roco equipment.
1)   MultimausPro 10812
2)   Trafo 10725
3)   10830 Multizentrale
4)   Rocomotion 5.9
(plus 1 x 10775 Wisseldecoder, 12 x 61195 Wisselaandrijving, 4 x 61196 Wisseldecoder)

Wat heb ik nu nog nodig om met Rocomotion het testbaantje te besturen? Voor zover ik dat kan overzien is dat;
a)   Kabel van 10830 naar PC
b)   10787 terugmeldmodule voor reed
c)   61193 reed contacten (wat is trouwens 42605?)
d)   Magneten 42256 voor locs

Ben ik zo compleet of vergeet ik elementaire zaken? Voor zover weer,

Mvg
Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #44 Gepost op: 2013-02-17, 07:59:11 »
Martijn,

Nu niet heel veel tijd, maar één tip van mij: ga niet met Reed-contacten werken.

Stroomdetectie is vele malen betrouwbaarder. Hoe dat precies werkt met Roco terugmelders kan Piet je wel vertellen (die heb ik zelf niet) maar Reed-contacten? Ik heb het geprobeerd en werd er helemaal gek van.
- magneetjes moeten er precies boven zitten
- soms lopen de magneetjes tegen de wissels aan en moet je je loc's opereren om het goed te krijgen
- ze missen soms het passeren van een trein met alle gevolgen van dien
...

Gerard