Auteur Topic: uitwerking baanontwerp  (gelezen 153086 keer)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #210 Gepost op: 2021-08-02, 21:20:44 »
Arie,
Heb je in TC bij het blok de juiste moduul nummer en ingang ingegeven maar ook op welk systeem het is aangesloten, dit wordt nogal eens vergeten en zeker als iets als er iets gewijzigd wordt.
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #211 Gepost op: 2021-08-03, 15:12:44 »
Dag Piet, ik heb de Z21 geprogrammeerd met een wisselcommando en adres 1 meegegeven. dat betekend dat de eerste 8 1.1 t/m 1.8 en de volgende 8 2.9 t/m 2.16. In tegenstelling tot de DR4088LN krijgt het tweede blok automatisch een opvolgend adres. In TC heb ik de blokken gewijzigd van 1.9 naar 2.9 enz. vanmiddag de DR4088 LN weer gemonteerd maar alle blokken worden rose als ze bezet zijn behalve blok 14 waar de kortsluiting is geweest. ik kan in de handleiding van de DR4088LN ook geen reset of terug naar fabrieksinstellingen vinden.  OOk heb ik nog gezocht of er nog een extra instelling naast de Z21 en Z21 loconet geïnstalleerd moet worden maar ook daar heb ik niet gevonden wat ik zocht. het is zo apart ik heb de DR4088LN waar de kortsluiting in plaatvond vervangen door twee andere en nog niet eerder waren gebruikt en alle drie met hetzelfde resultaat. dus dacht zit het in TC. TC opnieuw gedownload maar het probleem blijft. het ergste is dat het nog mijn eigen schuld is ook omdat de bewuste loc in loshangende bekabeling reed. we blijven proberen dank voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #212 Gepost op: 2021-08-03, 15:51:43 »
Arie,

ik begrijp niet helemaal wat het wisselcommando met de bezetmelder te doen heeft maar wat ik bedoelde, heb je bij het blok (14) in Tc ook gekeken of daar wel bij het digitale systeem het juiste digitale systeem is ingevuld of dat het mogelijk staat op zonder aansluiting

voorbeeld uit een ander

Gr piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #213 Gepost op: 2021-08-03, 17:10:25 »
om de terugmelders te laten functioneren moet je ze een adres meegeven. in mijn geval heb ik dat gedaan zoals de handleiding aangeeft door een wissel met adres 1 een commando rechtdoor of afbuigend te geven. ik heb nog niet gekeken naar de instelling van blok 14 gekeken. dan heb ik wat e doen vanavond.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #214 Gepost op: 2021-08-03, 18:41:07 »
Piet mijn dank is weer groot! Inderdaad was in TC door de kortsluiting de instelling van het betreffende blok gewist. Ik heb hem weer ingesteld en het werkt weer. Voor de DR4088LN moet het de instelling: Roco/Fleischmann - Loconet- General input, zijn en voor de Z21 detector Roco/Fleischmann Z21. Beide werken naar behoren. Nogmaals dank.

sterkte met al je bezigheden en opbouw van je baan. we zien uiteraard graag daar tzt wat van op het forum.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #215 Gepost op: 2021-08-11, 17:04:56 »
Ik heb nog weer een vraag over het polariseren van een puntstuk in een wissel. De meeste wissels worden met een tortoise wisselmotor omgezet maar op een enkele plek kan ik die niet kwijt. daar heb ik de de roco wisselaandrijving aan het wissel laten zitten. Omdat loks er toch op stil blijven staan wil ik de puntstukken ook polariseren. Klopt het dat dat kan volgens bijgevoegde foto?
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #216 Gepost op: 2021-08-12, 11:36:04 »
Arie,

ik kan zo niet zien welke rails je gebruik maar bij roco was het altijd zo dat je de polarisatie makkelijk kon aansluiten, aan de zij kant kan je de draadjes van de wisselschakelaar in de plastic biels steken, deze zijn verbonden met de rails, zie foto

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #217 Gepost op: 2021-08-12, 12:44:18 »
Piet,


Een gewaagde nagellakkleur  ;D






Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #218 Gepost op: 2021-08-12, 13:51:24 »
Dirk,

Risico moet je durfen te nemen en als ik ze (?) tegenkom wil ik dat nog wel nemen.
Hard weglopen kan altijd nog al wordt dat hardlopen steeds minder
Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2021-08-12, 13:53:50 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #219 Gepost op: 2021-08-12, 14:08:52 »
😂😂


Piet, bij mij is de snelheid er ook inmiddels uit 😜
Overigens, ik volg de tips/discussie (?) over het stroomloos schakelen van het puntstuk met interesse.

Gr,

Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #220 Gepost op: 2021-08-12, 16:32:06 »
Over nagels ga ik het maar niet hebben.
en hardlopen is er ook wel af, zeker als ze op de pijnbestrijding zeggen dat als je een blokje om wilt gaan lopen beter de fiets kunt pakken.

Piet ik gebruik Roco rail. het getoonde wissel is net een type ouder dan wat je op de foto laat zien. In het wissel dat ik heb laten zien zitten groeven aan de achterkant in de bielzen waar ik de rode lijnen in heb getekend.
Ik ga er vanuit dat die het zelfde doel hebben als de connectoren aan de zijkanten bij de nieuwere typen.

Ik het betreffende wissel aansluiten. Tzt zal ik weer bouwverslagen gaan schrijven en posten op het forum. dank voor jullie reacties.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #221 Gepost op: 2022-06-06, 15:31:36 »
Beste allen na heel veel intensieve inspanning zijn eindelijk alle wissels voorzien van een Tortoise wisselmotor. Slecht 1 wissel heeft de standaard wissel aandrijving omdat ik geen Tortoise kwijt kon. Helaas liep tegen een ander probleem met de DR4088LN terugmelders van Digikeijs op. De spookmeldingen kreeg ik er niet uit. Daarom heb ik ze omgewisseld voor Z21 detector X16. dat werkt prima. Z21 communiceert heel goed met de Z21 centrale. Vervolgens ben ik aan het uitproberen hoe het e.e.a. werkt. De diverse blokken kleuren bij bezetting keurig roze. De volgende stap is dan om de lok ook mee te laten gaan van blok naar blok. Dat gebeurd helaas niet van alle blokken. Soms blijft het plaatje van de lok in een blok achter terwijl de lok al een paar blokken verder is. Als ik de lok dan terug laat rijden pikt de afbeelding niet meer op. Alle blokken heb ik gecontroleerd op de juiste aansluiting en adressering. De Z21 detector X16 krijgt 2 adressen en 2 keer 8 keer input 1t/m 8. Dat staat allemaal goed. Ik kom er niet achter wat ik verkeerd doe. Heeft iemand een idee? hoe ga ik te werk. de Editer modus staat uit; ik selecteer een blok waar ik een lok in heb staan; ik kies in Operation Assign Train; uit de lijst selecteer ik de lok die in het blok staat; en zie daar het bijbehorende plaatje staat in het blok. vervolgens laat ik de lok rijden zoals dat in de handleiding staat en ja wel het plaatje verspringt mee.... tot een paar blokken verder en blijft dan achter terwijl de lok en de bezetmeldingen gewoon verder gaan.  ik houd me aanbevolen voor de reactie van mededenkers. Bij gelegenheid maak ik er wat plaatjes van.
 
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #222 Gepost op: 2022-06-07, 10:09:29 »
Arie.
Ik herken je probleem dat de afbeelding soms niet meegaat maar heb me daar nog niet in verdiept en dus geen kant en klare oplossing voor, heeft volgens mij niets te maken met je melders. Ik gebruik andere melders
Heb wel een idee wat misschien de oorzaak zou kunnen zijn, is het uitproberen waard, alsvolgt controleren, staat de lok op de juiste plaats in het blok bv. Als je naar links wilt uitrijden in een blok staat dan de lok ook daadwerkelijk links en niet rechts en eventueel ook in de juiste rijrichting.
Moet dit zelf ook nog uit zoeken, heb dit probleem zelf ook af en toe.
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #223 Gepost op: 2022-06-07, 20:41:16 »
Piet dank voor je reactie.
Klopt de lok moet in de juiste richting staan anders blijft hij gewoon staan in het startblok. vanavond nog weer even geprobeerd maar het gekke is dat het niet steeds hetzelfde blok is waar het plaatje van de lok blijft staan. De DR4088LN heb ik terzijde geschoven omdat ik daar steeds spookmeldingen kreeg. Sloot ik dan het betreffende blok op een Z21 detector X16 aan was de spookmelding verdwenen. Uiteindelijke te veel gedoe en heb ik besloten de Z21 detectoren aan te schaffen. Bijkomend positie verhaal is dan dat ik voor de 3 keerlussen een bezetmelder beschikbaar heb. Ik heb 2 keerlussen op de module van Roco en ik heb 1 litfinski rond een draaischijfliggen. Die moet ik nog verder aansluiten en hopen dat het werkt wat ik heb bedacht. ik ben benieuwd wat je nog kan vinden aan mogelijke oorzaken. Mocht ik zelf wat ontdekken laat ik het ook weten.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #224 Gepost op: 2022-06-12, 10:36:25 »
Arie,

ik ben nog even aan het zoeken geweest naar een oplossing voor het niet meegaan van een lok  met de treinrit.
afgelopen dagen had ik ook weer dit probleem dat de lok net meeging met de rit, wat ik vermoede dat het te maken zou hebben met hoe de lok op de baan staat , links of rechts in het blok,
Ben tot de voorlopige conclusie gekomen dat het inderdaad te maken heeft met de stand van de lok maar dat omdraaien niet help en dat zou kunnen zijn dat de de richting van de lok en de stand van de lok in de multimaus en ook de afbeelding in traincontroller niet synchroon lopen, wat heb ik gedaan? heb de lok op de baan handmatig naar het blok gereden waar de hij in tc staat en zodat dat blok ook rood oplicht (bezet) met de lok erin en dan met de rechtermuisknop op de lok geklikt en dan komt er een venster en dan kun je met de linker muisknop op de tweede regel klikken en dan zal de afgebeelde lok verspringen, waarschijnlijk wordt hierdoor de lok op de baan en in de multimaus en in tc gesynchroniseerd en dan moet het kloppen.
bij mij gaf dit het gewenste resultaat en werd de lok gelijk het rijden meegenomen en na een test van enkele uren bleeft de lok meelopen.

Arie kijk maar eens of dat bij jouw ook helpt, waarschijnlijk moet je dat wel bij iedere lok doen waar het probleem  zich voordoet

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders