Auteur Topic: uitwerking baanontwerp  (gelezen 63902 keer)

Offline P.Heinst

• Administrator
  • Veteraan
  • Waardering: 19
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #210 Gepost op: 2021-08-02, 21:20:44 »
Arie,
Heb je in TC bij het blok de juiste moduul nummer en ingang ingegeven maar ook op welk systeem het is aangesloten, dit wordt nogal eens vergeten en zeker als iets als er iets gewijzigd wordt.
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 9.0 B2 als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

• Forum lid
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
« Reactie #211 Gepost op: 2021-08-03, 15:12:44 »
Dag Piet, ik heb de Z21 geprogrammeerd met een wisselcommando en adres 1 meegegeven. dat betekend dat de eerste 8 1.1 t/m 1.8 en de volgende 8 2.9 t/m 2.16. In tegenstelling tot de DR4088LN krijgt het tweede blok automatisch een opvolgend adres. In TC heb ik de blokken gewijzigd van 1.9 naar 2.9 enz. vanmiddag de DR4088 LN weer gemonteerd maar alle blokken worden rose als ze bezet zijn behalve blok 14 waar de kortsluiting is geweest. ik kan in de handleiding van de DR4088LN ook geen reset of terug naar fabrieksinstellingen vinden.  OOk heb ik nog gezocht of er nog een extra instelling naast de Z21 en Z21 loconet geïnstalleerd moet worden maar ook daar heb ik niet gevonden wat ik zocht. het is zo apart ik heb de DR4088LN waar de kortsluiting in plaatvond vervangen door twee andere en nog niet eerder waren gebruikt en alle drie met hetzelfde resultaat. dus dacht zit het in TC. TC opnieuw gedownload maar het probleem blijft. het ergste is dat het nog mijn eigen schuld is ook omdat de bewuste loc in loshangende bekabeling reed. we blijven proberen dank voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline P.Heinst

• Administrator
  • Veteraan
    • home page
« Reactie #212 Gepost op: 2021-08-03, 15:51:43 »
Arie,

ik begrijp niet helemaal wat het wisselcommando met de bezetmelder te doen heeft maar wat ik bedoelde, heb je bij het blok (14) in Tc ook gekeken of daar wel bij het digitale systeem het juiste digitale systeem is ingevuld of dat het mogelijk staat op zonder aansluiting

voorbeeld uit een ander

Gr piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 9.0 B2 als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

• Forum lid
« Reactie #213 Gepost op: 2021-08-03, 17:10:25 »
om de terugmelders te laten functioneren moet je ze een adres meegeven. in mijn geval heb ik dat gedaan zoals de handleiding aangeeft door een wissel met adres 1 een commando rechtdoor of afbuigend te geven. ik heb nog niet gekeken naar de instelling van blok 14 gekeken. dan heb ik wat e doen vanavond.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

• Forum lid
« Reactie #214 Gepost op: 2021-08-03, 18:41:07 »
Piet mijn dank is weer groot! Inderdaad was in TC door de kortsluiting de instelling van het betreffende blok gewist. Ik heb hem weer ingesteld en het werkt weer. Voor de DR4088LN moet het de instelling: Roco/Fleischmann - Loconet- General input, zijn en voor de Z21 detector Roco/Fleischmann Z21. Beide werken naar behoren. Nogmaals dank.

sterkte met al je bezigheden en opbouw van je baan. we zien uiteraard graag daar tzt wat van op het forum.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Offline ArievH

• Forum lid
« Reactie #215 Gepost op: 2021-08-11, 17:04:56 »
Ik heb nog weer een vraag over het polariseren van een puntstuk in een wissel. De meeste wissels worden met een tortoise wisselmotor omgezet maar op een enkele plek kan ik die niet kwijt. daar heb ik de de roco wisselaandrijving aan het wissel laten zitten. Omdat loks er toch op stil blijven staan wil ik de puntstukken ook polariseren. Klopt het dat dat kan volgens bijgevoegde foto?
Met vriendelijke groet,
Arie,

Offline P.Heinst

• Administrator
  • Veteraan
    • home page
« Reactie #216 Gepost op: 2021-08-12, 11:36:04 »
Arie,

ik kan zo niet zien welke rails je gebruik maar bij roco was het altijd zo dat je de polarisatie makkelijk kon aansluiten, aan de zij kant kan je de draadjes van de wisselschakelaar in de plastic biels steken, deze zijn verbonden met de rails, zie foto

Gr Piet

Offline Dirk Baas

• Forum lid
  • Waardering: 4
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
« Reactie #217 Gepost op: 2021-08-12, 12:44:18 »
Piet,

Een gewaagde nagellakkleur  ;D

Dirk
DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline P.Heinst

• Administrator
  • Veteraan
    • home page
« Reactie #218 Gepost op: 2021-08-12, 13:51:24 »
Dirk,

Risico moet je durfen te nemen en als ik ze (?) tegenkom wil ik dat nog wel nemen.
Hard weglopen kan altijd nog al wordt dat hardlopen steeds minder
Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2021-08-12, 13:53:50 door P.Heinst »

Offline Dirk Baas

• Forum lid
  • Waardering: 4
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
« Reactie #219 Gepost op: 2021-08-12, 14:08:52 »
😂😂

Piet, bij mij is de snelheid er ook inmiddels uit 😜
Overigens, ik volg de tips/discussie (?) over het stroomloos schakelen van het puntstuk met interesse.

Gr,

Dirk
DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline ArievH

• Forum lid
« Reactie #220 Gepost op: 2021-08-12, 16:32:06 »
Over nagels ga ik het maar niet hebben.
en hardlopen is er ook wel af, zeker als ze op de pijnbestrijding zeggen dat als je een blokje om wilt gaan lopen beter de fiets kunt pakken.

Piet ik gebruik Roco rail. het getoonde wissel is net een type ouder dan wat je op de foto laat zien. In het wissel dat ik heb laten zien zitten groeven aan de achterkant in de bielzen waar ik de rode lijnen in heb getekend.
Ik ga er vanuit dat die het zelfde doel hebben als de connectoren aan de zijkanten bij de nieuwere typen.

Ik het betreffende wissel aansluiten. Tzt zal ik weer bouwverslagen gaan schrijven en posten op het forum. dank voor jullie reacties.
Met vriendelijke groet,
Arie,