Auteur Topic: uitwerking baanontwerp  (gelezen 168137 keer)

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #75 Gepost op: 2015-02-07, 20:58:05 »
Arie,

Hoe vorm je wat er van de trafo af komt (AC) om naar gelijkspanning (DC, met plus en min)?
Ik zie dat op de foto's niet, of mis ik iets?


Gerard

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #76 Gepost op: 2015-02-07, 21:04:41 »
Als je eenmaal wisselmotoren in huis hebt wil je ze ook zien werken. Ik tenminste wel. Gerard nav onze discussie in jouw layout, heb je zo voldoende gegevens om laatste reactie te analyseren.
Om jullie niet allemaal heen en weer te laten switchen tussen de topic van Gerard en die van mij, hoewel het de moeite meer dan waard is om ook bij Gerard op Washtwon te kijken, Ik heb wat ervaringen met Gerard uitgewisseld en vragen gesteld. Hoe programmeer je een DS64> Hoe sluit je een Tortoise aan. Gerard heeft het Allemaal netjes uitgelegd. En ondanks dat ik zijn adviezen en handleiding netjes ben opgevolgd ging het toch nog weer even mis. Waarschijnlijk heb ik toch iets niet goed gedaan. Maar ik heb de eerste Tortoise werkend. Wat ik niet zeker weet of dat het goed is dat er twee ledje op de DS64 knipperen. het ledje van ID en STAT. De laatste foto is een foto van een losse stekkervoeding van 12v die ook heb geprobeerd. Als je meer gegevens nodig hebt Gerard gaat dat wel weer even tijd kosten om dat uit te werken.   
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #77 Gepost op: 2015-02-07, 21:09:30 »
Arie, ik zie nog geen gelijkrichter (die DC maakt van de AC die van de trafo af komt)... De reden dat ik die vraag stel is dat ik voor de veiligheid van je decoders zeker wil weten dat je er DC (gelijkspanning) op zet en geen AC (wisselspanning)!!!

En een verzoek: Maak svp de foto's inderdaad wat kleiner (1200 pixels over de langste zijde) svp.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2015-02-07, 21:12:46 door GerardWassink »

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #78 Gepost op: 2015-02-07, 21:20:38 »
Gerard voor de gelijkrichter zie bijlage. En waren de foto's van de laatste bijdrage wel goed of nog te groot. Ik heb een andere pc en een nieuw programma en nog zoekend naar de goede afmeting. Ik gooi Corel draw er maar denk ik niet echt mijn programma.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #79 Gepost op: 2015-02-07, 21:32:12 »
Okay, ik heb je bijlage gezien.

Lichtblauw en bruin komen van de transformator af, van de secundaire 10V wikkeling.
Dat is zoals jij aangeeft dus 10V AC (wisselspanning).

Die wisselspanning gaat naar de primaire kant van de bruggelijkrichter (meestal aangeduid met ~).

De secundaire kant van de bruggelijkrichter levert dan jouw gelijkspanning (DC, met + en - ).

Op de foto lijkt het zo te zijn dat je voor de gelijkspanning (DC) zijde ook dezelfde kleuren gebruikt. Ik zou die voor de duidelijkheid vervangen door zwart (-) en rood (+).

Twee vragen:
1. Wil je de gemeten spanning op de + en - van de uitgang van de bruggelijkrichter even geven?
2. Klopt het dat je de 10 Volt wikkeling van de transformator gebruikt?

Gerard

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #80 Gepost op: 2015-02-07, 21:40:45 »
Overigens, wanneer je een wisselspanning (AC) gelijkricht met een bruggelijkrichter dan kun je de uitgangsspanning als volgt berekenen. We stellen de wisselspanning gelijk aan U0. De formule voor de effectieve wisselspanning is:

Ueff = 0,5 x √2 x U0 = 0,5 x 1,41 x U0 = 0,7 x U0

De uitgangsspanning (DC, dubbelzijdig gelijkgericht) is √2 x Ueff.

Ten opzichte van U0 is dat dan dus 0,7 x √2 x U0 is ongeveer 0,9 x U0.
Theoretisch. Daar moet dan nog wel de spanningsval over de diodes ui de bruggelijkrichter vanaf, dat is 2x0,7 = 1,4 Volt.

Dan komen we dus op: Vdc = (0,9 x Vac) - 1,4.

Met 10 Vac krijgen we dan dus (0,9 x 10) - 1,4 = 9 - 1,4 = 7,6 Volt DC


« Laatst bewerkt op: 2015-02-07, 21:53:31 door GerardWassink »

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #81 Gepost op: 2015-02-07, 21:46:10 »
Gerard,
terechte opmerking! in de trafo moet de kleuren nog aanpassen! Ik gebruik voor de voeding van de DS64 de 14volt aansluiting. Gemeten met een geijkte meter levert die aan de secundaire kant 13 volt. Met mijn Voltcraft meter meet ik 12,96 volt. Soms ook 12,22. Deze waarde meet ik in de trafo; voor de schakelaar; na de schakelaar op het eerste kroonsteentje op de parallelvoeding; voor de glaszekering; na de glaszekering en op de aansluiting van de DS64. De AX1 en de AX2. Nergens meet ik spanningsverlies. Ik gebruik het liefst over gedimensioneerde bedrading om vooral geen spanningsverlies te krijgen. vandaar dat ik voor de 0,50 met een losse koperenkern van mecktronic heb gekozen.   
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #82 Gepost op: 2015-02-07, 21:50:51 »

Ueff = 0,5 x √2 x U0 = 0,5 x 1,41 x U0 = 0,7 x U0

Dus met een ingangsspanning van 10 V AC krijg je achter de bruggelijkrichter een DC gelijkspanning van rond de 7V...


Gerard vandaar dat er een condensator in zat. Maar dat ding was zo krachtig dat hij de 14volt aan de secundaire kant onbelast op 16 volt joeg. dat risico vond ik te groot. De Ds 64 mag tussen de 12 en 14 volt hebben. als 14 volt dan door de gelijkrichter terug loopt tot 13 volt lijkt mij dat prima.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #83 Gepost op: 2015-02-07, 21:59:49 »
Ik heb mijn berekening even aangepast omdat hij niet volledig was. Moest even de theorie terughalen....  ;)

Als we op basis van die berekening uitgaan van 14 Volt, dan komen we op (0,9 x 14) - 1,4 = 11,2 Volt DC.

De condensator zou ik er wel bij schakelen voor het 'afvlakken', dat maakt je gelijkspanning wat 'netter'...

Dan eerst eens even meten. Laat maar weten wat de uitgangsspanning dan wordt....

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #84 Gepost op: 2015-02-07, 22:07:58 »
Dat gaan we de komende we(e)k(en) dan maar eens doen. Ik kan dan gelijk de kleur van de bedrading aanpassen.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #85 Gepost op: 2015-03-30, 18:41:55 »

Dan eerst eens even meten. Laat maar weten wat de uitgangsspanning dan wordt....

Gerard,
eindelijk had ik weer even wat tijd voor de hobby en ben aan het knutselen geweest aan de trafo. De bedrading is wat kleur betreft aan gepast en de condensator weer terug geplaatst. De waarde onbelast zijn gemeten voor de condensator en na er na. 10V wordt 15,86; 12V wordt 16,15; 14V wordt 18,99 en 16V wordt 21,99. Met deze waarden kan ik niet niets. Althans nu nog niet.
In een elektronica zaak in Dordrecht had ik wat info gevraagd. De verkoper antwoorden waarom tobbe als wij hier kant en klare voedingen hebben liggen. Ik heb toen een universele voeding van 5A van Velleman gekocht. Ruim voldoende voor de 12 DS64. En eerlijk gezegd op deze voeding gaat de Totoise wisselmotor nog mooier om.
Conclusie: ik ben net dommer geworden van het knutselen aan die grote gekregen trafo, maar veiligheid gaat boven alles.   
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #86 Gepost op: 2015-03-30, 19:01:21 »
Ik denk dat dit een erg verstandig besluit is Arie!

Gerard

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #87 Gepost op: 2015-05-25, 14:13:15 »
Vandaag na vele uren en draadjes solderen en aansluiten eindelijke de aansluitingen van de baan voltooid om proef te kunnen rijden over de baan in z'n geheel. Steeds per aansluiting gecontroleerd of er geen kortsluitingen in zaten. Ook de keerlus modules van Roco 10767 aangesloten. Loc op de baan en rijden. Tja dan zitten er toch nog twee stukjes tussen die geen spanning hebben omdat ze volledig geïsoleerd liggen. Verder ging prima tot het stukje sensorrail van de eerste keerlus. Daar stopte de loc. Ook bij de tweede sensorrail het zelfde resultaat. Ik heb me suf gepiekerd wat ik verkeerd gedaan kon hebben. De handleiding erbij gepakt de aansluitingen gecontroleerd. Ik zie het probleem niet. Dus dan uit de handleiding het schema in paint plakken en de aansluitingen opnieuw intekenen. En dan nu met de keerlus uit de handleiding erbij. Het punt is dat ik geen echte keerlussen heb maar ik kom op twee punten met de plus tegenover de min uit. Op die punten heb ik de keerlus module ingebouwd. Het geïsoleerde gedeelte tussen de sensorrails is ca 2,50 meter. zodat er een volledig trein in past. Wie o wie zit het probleem? o ja in eerste instantie de jumpers open gelaten. Maar bij nogmaals na lezen las ik dat bij gebruikt van meerder keerlussen je de jumpers juist moet plaatsen. Het plaatsaen van de jumpers gaf geen ander resultaat. Kan het zijn dat ik door die verkeerde start de 10767 om zeep heb geholpen?
 
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #88 Gepost op: 2015-05-25, 16:51:39 »
Hoi Arie,

Ik heb enkel ervaring met de keerlusmodule van Littfinski, maar ik herinner me dat ik eerst geëxperimenteerd heb met een proefopstelling met een recht stuk spoor met aan het begin en het einde een tegengestelde polariteit, en dat werkte voor geen meter. Na lang puzzelen heb ik een échte keerlus gemaakt en toen werkte het wèl. Ik begrijp nog steeds niet waar het verschil zit, maar omdat jij zegt dat je geen échte keerlus hebt moest ik hieraan terugdenken.

Hoe kom je in je baanplan aan die omgekeerde polariteit als het geen échte keerlus is?

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #89 Gepost op: 2015-05-25, 20:47:04 »
 Bertus,
Ik heb er voor gekozen om het hoofdspoor wat in het zicht ligt zo aan te sluiten dat alle wissel zonder kortsluiting kunnen worden aangesloten. Vandaar uit ben ik twee kanten op gaan werken naar twee schaduwstations.(http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=998.0 )  Dat betekend dat ik dan op twee punten verkeerd tegenover elkaar uit kom. En hoe los ik dat nu op?
                           
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.