Auteur Topic: uitwerking baanontwerp  (gelezen 168083 keer)

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #90 Gepost op: 2015-05-25, 22:24:53 »
Arie,

Volgens je beschrijving heb je wel degelijk échte keerlussen, ik heb ongeveer dezelfde situatie.
Heb je isolatielassen gebruikt bij het isoleren van de sensorrails? Ik vermoed dat de werking van
de Roco module vergelijkbaar is met die van Littfinski, en daar is het van belang dat er via de wielen
van de loc een verbinding gemaakt wordt tussen de rail met vaste voeding en de sensorrail, iets wat
mogelijk niet correct gebeurt in jouw geval.

Doet het probleem zich in beide richtingen (bij beide sensorrails) voor?

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #91 Gepost op: 2015-05-26, 07:43:27 »
...
 Ik vermoed dat de werking van de Roco module vergelijkbaar is met die van Littfinski, en daar is het van belang dat er via de wielen
van de loc een verbinding gemaakt wordt tussen de rail met vaste voeding en de sensorrail, iets wat
mogelijk niet correct gebeurt in jouw geval.

Bert,

Ik ken de Roco module wat minder, maar wat je beschrijft past niet bij mijn Littfinski bezetmelder. Die werkt via stroomdetectie op de sensorrail zoals jij die noemt, en niet via het tot stand brengen van contact tussen de "rail met vaste voeding" en de sensorrail.

Laat onverlet dat de sensorrails twee maal tweezijdig geïsoleerd moeten zijn. Bij de Littfinski is de polariteit van aansluiten cruciaal!

Gerard

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #92 Gepost op: 2015-05-26, 12:32:53 »
Gerard,

De sensorrail van de Littfinski module detecteert ook een wagon (wanneer je bv. achterwaarts met je trein de keerlus binnen rijdt). Dit werkt wel alleen als je geen isolatielasjes gebruikt. In deze situatie is er geen stroomdetectie mogelijk (toch niet met een gewone 2-assige goederenwagon, dus geen verlichting of ander stroomverbruik), enkel een spanningsdetectie die wordt doorgegeven door de wielen aan de sensorrail. Zo heb ik het tijdens het testen toch ervaren.
Ik heb het momenteel niet meer aangesloten liggen, maar als jij dat nog wel hebt moet je maar eens proberen met een wagon of gewoon door de isolatie even te overbruggen.

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #93 Gepost op: 2015-05-26, 13:06:37 »
Arie,

zoals Gerard en Bertus al aangaf werkt de sensor met stroomdetectie en derhalve is het niet noodzakelin om de jumper te zetten.
Deze module kan zowel op stroomdetectie werken als ook op kortsluiting, zie handleiding.

In de tekening heb ik een dikke zwarte lijk ingetekend die de rails voorstelt, komt zo meer met het bovenste gedeelte overeen, alleen maar ter verduidelijking maar niet noodzakelijk.

Heb nog even naar de tekening gekeken en wat mij opvalt is dat er een paar aansluitingen niet met elkaar overeen komen.
Als je de aansluitingen in de rode vierkantjes met elkaar vergelijk dan zijn deze niet op de hetzelfde kant van de rails aangesloten terwijl de groen vierkantjes wel met elkaar overeen komen, zwart en blauw ook.
Als nu in het blauwe vierkantje de sensor wordt geactiveerd en de ompoling wordt gezet dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat juist dan de ompoling verkeerd wordt gezet en dat het daardoor niet werkt.

Hoop dat ik al de draden goed hebt gevolgd.

Zie bijgevoegde tekening

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #94 Gepost op: 2015-05-26, 14:37:48 »
Goed gezien Piet, die had ik gemist  ;)

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #95 Gepost op: 2015-05-26, 20:32:02 »

Volgens je beschrijving heb je wel degelijk échte keerlussen, ik heb ongeveer dezelfde situatie.
Heb je isolatielassen gebruikt bij het isoleren van de sensorrails? Ik vermoed dat de werking van
de Roco module vergelijkbaar is met die van Littfinski, en daar is het van belang dat er via de wielen
van de loc een verbinding gemaakt wordt tussen de rail met vaste voeding en de sensorrail, iets wat
mogelijk niet correct gebeurt in jouw geval.

Ik maak slechts zelden gebruik van isolatielassen. Ik slijp de rail door en vul de zaagsnede met twee componenten vullijm. ik slijp beide railstaven door zodat het dat stukje baanvak volledig geïsoleerd is.

Doet het probleem zich in beide richtingen (bij beide sensorrails) voor?

Ja het probleem doet zich in beide richtingen voor.

Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #96 Gepost op: 2015-05-26, 20:37:31 »
oeps kennelijk toch weer op de verkeerde manier een citaat geplaatst. Mijn reactie hiervoor was een reactie op Bertus.

Het het tekenen van die zwarte lijn maakt het voor mij niet duidelijker. De fout die ik in de tekening heb gemaakt is dat ik de beide rails voor de sensoren wat plus en min betreft heb omgewisseld.

Nav de reactie van Piet heb ik de aansluiting aangepast. helaas zonder resultaat. Ik ga het allemaal opnieuw uittekenen en controleren waar de fout nu kan zitten. als ik de reacties  zo begrijp lijkt het een kwestie van een verkeerde aansluiting.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #97 Gepost op: 2015-05-26, 20:42:27 »
Arie,

Citaat:
De fout die ik in de tekening heb gemaakt is dat ik de beide rails voor de sensoren wat plus en min betreft heb omgewisseld.


De fout in de tekening zit niet bij de sensoren maar in de verbinding van beide rode vierkantje, die zijn verwisseld.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #98 Gepost op: 2015-05-27, 12:08:13 »
Piet,

Oke bedankt dat kijkt ik dan nog na. Maar kan het ook zijn dat ik de sensorrail te lang heb gehouden? Ik heb ze nu ca 25 cm gemaakt. Maar het zijn in principe schakelaars die de polariteit om gooien. is bijvoorbeeld 10 of zelfs 5 cm ook al genoeg?

Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #99 Gepost op: 2015-05-27, 13:14:36 »
Arie.

Het zijn inderdaad een soort schakelaars, de sensoren werken op het principe van stroomdetectie, dat wil zeggen dat wanneer er stroom door van de ene rails naar de andere rails via de motor of een ander bron die stroom verbruikt  b.v een lampje dat er dan een spanning val ontstaat en dit wordt gezien met het gevolg dat er een onderdeel wordt geschakeld, veelal een relay die dan de spanning (stroom) omschakeld.

Kan me niet voorstellen dat 25 cm te lang is maar met een 1 cm zou het ook moeten werken.
Wat mij zo te binnenschiet, heb je de rails onderbreking aan beide zijde recht tegen over elkaar zitten, geen ervaring mee maar als er te veel verschil zou zijn dan kan het wel eens zo zijn dat er eerst een korsluiting optreed voordat er stroom detectie plaatsvind, denk ook aan de bochten als je ze daar hebt geplaatst?.

nog een vraagje, heb je in de keerlus ook een blok getekend en stroomdetectie aangesloten, als dat zo is dan zou ik de keerlus eens proberen zonder stroomdetectie en als dat goed werk kun je altijd nog de blok met stroomdetectie ertussen zetten maar heb je een probleem uitgesloten dat de keerlus module niet zou werken

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2015-05-27, 13:20:57 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #100 Gepost op: 2015-05-27, 18:13:29 »
Piet,

Ik heb de rails eigenlijk gelegd zoals jij dat doet of deed. Gewoon door leggen en dan op de gewenste plaatsen doorslijpen. En vervolgens met twee componenten vullijm weer aan elkaar lijmen. na droging meten of er inderdaad een isolatie is gemaakt. Ik heb bewust gekozen voor een plekje in de baan waar ik een recht stuk rail heb liggen zodat de beide spoorstaven recht tegenover elkaar zijn onderbroken.

Ik heb de baan wel zo ingericht dat ca 48 blokken heb. de beide keerlussen zijn daar geteld. Maar dat werkt nog niet omdat ik alles nu aan elkaar heb geknopt. Maar wel zo dat ik straks eenvoudig blok voor blok op de terugmelders kan aansluiten. Bij het doormeten heb ik vastgesteld dat beide keerlussen volledig geïsoleerd liggen.
op bijgevoegde foto is te zien hoe ik het e.e.a aan elkaar heb gekoppeld. al dit soort aansluitblokken heb ik met elkaar verbonden. Dat heb ik gedaan om zoals men van Roco op de info dag in Gorinchem zei: ga eerst maar eens een poosje oefen met een digitale baan zodat leert hoe en wat alles reageert. Vandaar dat het ook heel lang duurde voor ik de hele baan rond was geweest. ca 200 meter baan en om de 1,50 bedrading aan de rail gesoldeerd en die vervolgens naar zo'n verdeel blok geleidt. Als ik straks de terugmelders ga aansluiten koppel ik de doorverbinding van de plus los en verwijder die. dan kan ik de aansluiting die in een blok zitten samen voegen en vervolgens aansluiten op de terugmeldmodule. Maar zo ver is het nog lang niet. Eerst maar eens zien dat ik wat ik tot nu gemaakt heb werkend krijg. 
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #101 Gepost op: 2015-05-29, 20:22:01 »
Piet,

Ik heb vanavond de aansluiting zoals je die rood had omcirkeld gecorrigeerd. Al de andere aansluitingen nog een keer nagelopen. Volgens mij moeten de aansluitingen nu echt goed zitten. Helaas bleek uit een testrit dat het nog niet goed werkte. Ik heb de loc handmatig over de sensor rail geduwd en daar ging tie weer. Tot hij bij de andere sensor kwam en weer in de sensor stopte. Ook nu weer handmatig verder geduwd en de loc vervolgde zijn rit. Er wordt dus wel omgepoold maar wat gaat er niet goed? Ik vermoed toch dat ik de sensorrail te lang heb gehouden. Zodra de loc de sensor raakt hoor ik de 10767 schakelen maar zodra het stroom voerende onderstel volledig op de sensorrail staat stopt de loc. Ik ga nu eerst maar de sensorrail inkorten en kijken wat er dan gebeurt.
Ik weet niet of Bertus ervaring heeft met de lengte van de sensorrail?
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #102 Gepost op: 2015-05-29, 23:23:04 »
Arie,

Ik heb een hele tijd terug de testen uitgevoerd (er is ooit een draadje gewijd geweest aan hoe zo'n keerlusmodule nu eigenlijk werkt, ik zal kijken of ik het kan terugvinden) en dat was met standaard railstukken van 20 cm. Als ik me niet vergis geeft Littfinski een lengte op van 5 à 20 cm, hoewel dit volgens mij niet zo kritisch is. Ik heb toen geprobeerd met een veel te lange trein (die dus niet in de keerlus paste) en die ging er ook probleemloos doorheen, alleen hoorde je de relais dan meermaals omschakelen, maar dat hinderde de werking niet.
Ik herinner me ook dat slechts 1 van de 2 sensorrails spanning kreeg wanneer er geen trein aanwezig was. De éne had de polariteit van de hoofdbaan, dus daar kon een trein zonder kortsluiting in rijden, en de andere was spanningsloos. Die kreeg de spanning door van de hoofdbaan zodra er één stel wielen over de onderbreking reed.
Vandaar het belang dat je géén isolatielasjes gebruikt. In jouw geval maak je die eigenlijk zelf door de onderbrekingen op te vullen met lijm. Als je natuurlijk meer dan één stroomafnemend stel wielen hebt dan zou dit niet mogen spelen.
Meet eens in rust of beide sensorrails spanning krijgen en plaats de jumpers eens zo dat je de kortsluitbeveiliging van de keerlusmodule niet gebruikt om te kijken of er zich een kortsluiting voor doet of niet, want dat zou niet mogen gebeuren als je met sensorrails werkt. (Wel zien dat je centrale een kortsluitbeveiliging heeft die werkt!).
Het kan altijd nog zijn dat de module van Roco anders werkt natuurlijk. Succes!

Groeten, Bertus 
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #103 Gepost op: 2015-05-29, 23:37:55 »
Arie,

Ik heb het draadje teruggevonden:

LTD KSM-SG keerlusmodule

Ik heb geen idee of dit als rechtstreekse link werkt (copy/paste), anders vind je het manueel onder:

Digitaal\digitaal algemeen\LTD KSM-SG keerlusmodule met reactie van 31/10/2012

Groeten, Bertus

[edit]Ik heb een link voor je toegevoegd, Gerard [/edit]
« Laatst bewerkt op: 2015-05-30, 07:35:32 door GerardWassink »
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #104 Gepost op: 2015-05-30, 16:56:45 »
Bertus dank voor je reactie.
het draadje zal ik vanavond eens rustig doorlezen.

Ik heb vandaag de sensoren drastisch ingekort. nadat ik had gemerkt dat de loc op een sensor stil viel heb ik mijn Tillig metertje opgezocht. zo'n eenvoudig apparaatje met een ledje wat rood of groen kleurt. leuk ding om gelijk te zien hoe de polariteit is. Dat ding op de sensor rail gezet en wat blijkt geen spanning. Alle 4 de sensoren nagemeten allemaal het zelfde. Vervolgens heb ik de afstand tussen de wielen van mijn kleinste loc (NS Sikje) gemeten en daarna de sensoren van 25 cm terug gebracht naar 3 cm. Een voor een aangesloten en getest. En ja wel het werkt! Na het wijzigen van de tweede 10767, een testrit over de hele baan. Toen bleek dat, zoals de handleiding aangeeft, je bij gebruik van meerdere modules de jumper moet plaatsen. Na plaatsing reed de trein vlekkeloos de hele baan rond.

Loc twee erbij, de Roco4900 een prachtige stoomloc, die draait ook vlekkeloos zijn rondjes. Nou dan de boel maar verder optuigen. De DB 103 met 3 personenrijtuigen rijdt zonder problemen rond. De stoomloc met 5 personen rijtuigen maakt op een van de modules kortsluiting. Op de andere rijdt hij probleem door?!?

Al met al een fijne dag met een mooi resultaat. en gelukkig toch nog weer een nieuwe uitdaging. Stap voor stap komen we steeds verder. 
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.