Auteur Topic: DR4088LN en Train Controller  (gelezen 16044 keer)

GerardWassink

  • Gast
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #30 Gepost op: 2017-03-31, 08:44:38 »
De voeding van een wisselstraat verschilt niet wezenlijk van de voeding vanaf een bezetmelder naar een blok toe. Het zijn beide spanningsvoerende draden. En als die over een langere lengte Nast elkaar liggen kan dit effect optreden.

Voordat je ze definitief in aparte goten legt zou ik eerst even testen door ze los te laten hangen, maar wel voldoende ver van elkaar, en kijken wat er dan gebeurt.

Bij digitale spanning (DCC) - eigenlijk een vierkante wisselspanning - is er overigens geen sprake van plus en min, beide voeren dezelfde wisselspanning.

Gerard

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #31 Gepost op: 2017-03-31, 10:05:44 »
Beste Arie,

Gérard heeft het rechte end!.
Absoluut heeft Gérard correct weer gegeven.

Dat je de draden wat uit elkaar kunt houden is het voorkomen van de zogenaamde Skineffect.
Wie daar geïnteresseerd in is kan de definitie van de Skineffect lezen.

Zie onderstaande link.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Skineffect

Zoals Gérard het noemde is DCC eigenlijk een vierkante wisselspanning. Zie in de link de rode ronde cirkeltje dat aan de buitenkant van de draaddikte.

Hiermee werken wij op 14-16 Volt met een vermogen van maximaal 3 Amp.
Door juist 0.75 mm kwadraat te gebruiken (is ruim voldoende) om die vierkante wisselspanning dat aan de buitenkant van de draad ontstaat verder binnen die draad diameter uit elkaar te houden zodat er geen antenne effect ontstaat, binnen die draad. Nu leg je twee draden tegen elkaar zodat de buiten diameter met daar tussen tweemaal de isolatie dikte nog verder uit elkaar.

Nu gaat het erom of die dikte van de isolatie voldoende is om het Skineffect buiten te houden.
Montage draad moet voldoende zijn om dit effect tegen te gaan.

Beter is een montage draad waarbij enkele microns Bismuth wordt aangebracht. Hier wordt de elektronen binnen die draad van de buitenwereld afgesloten. (afgeschermd)

Het is wel een beetje diepe materie, maar het is wel een thema waar wij en ik regelmatig in onze spoorhobby toch dit tegen komen.
De oplossing was altijd geweest, maar het wordt steeds naar de rijk der fabelen verwezen.
Toch jammer, terwijl ik mijzelf heel veel plezier heb met mijn hobby.

Met vriendelijke groet,

Jan
« Laatst bewerkt op: 2017-03-31, 11:12:46 door Jan S »
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #32 Gepost op: 2017-03-31, 18:55:37 »
Dank voor jullie antwoorden en uitleg. Het typische is dat ik de eerste 8 blokken beide draden gescheiden naast elkaar heb gelegd. En geen last heb. Vanaf blok 10, waar het spoken begon, loopt er een draad midden tussen de bedrading van twee blokken (10 en 11). Ik ga ze uit elkaar halen en opnieuw testen.  Wat de diepte van de materie betreft dat vind ik niet erg. Af en toe een beetje uitgebreide uitleg kan geen kwaad.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #33 Gepost op: 2017-03-31, 21:11:32 »
Het spook is verdwenen! Ik heb twee verdachte kabels om gestoken en het werkt. Allen hartelijk dank.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #34 Gepost op: 2017-03-31, 21:47:38 »
Beste Arie,

Fijn dat het gelukt is.

Heel veel plezier!.

Met vriendelijke groet,

Jan
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

GerardWassink

  • Gast
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #35 Gepost op: 2017-03-31, 22:38:06 »
Mooi Arie, blij dat het gelukt is!

Offline Keevers

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 17
  • Waardering: 0
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #36 Gepost op: 2024-02-01, 15:06:19 »
Hallo allemaal,ik ben Kees Evers en dit wordt mijn eerste topic.
Ik hoop maar dat onderstaande duidelijk is.
Ik ben van multizentrale overgestapt op de Z21 en  heb nu  het volgende probleem wat vergelijkbaar is met de topic uit 2017.
Aansluiting van Z21 met tablet,mobiel, pc werkt prima.
Proefbaan met 4 blokken ,aangesloten mbv yamorc 6016ln ( vergelijkbaar met een 4088ln) ,adressen 17 - 24 en 25-  32 op loco bus. Maintenance
laat netjes de blokken zien, de detectie loopt zoals het moet.
Maar nu traincontroller 10 gold. (Protocol  Z21 netwerk)
Adresseren van het Blok 1, eigenschappen: mogelijkheden:
1. Geen verbinding 2. Rbus of vergelijkbaar, 3.Canbus of vergelijkbaar.
Merkwaardig dat er geen locobus keuze is!!
Ik heb alle 3 geprobeerd op allerlei manieren en alle bussen.
Adres 17-1,17-2,17-3,17-4 of 1-1,1-2,1-3,1-4. Het lukt mij niet traincontroller te verleiden  mij de blokken te laten zien ,laat staan  detectie.
Samengevat: hoe adresseer ik de blokken van het loconet!
Wat doe ik fout?
Graag een beetje hulp
Kees Evers

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #37 Gepost op: 2024-02-01, 15:46:23 »
Beste Kees,

om de Z21 met Loconet te laten communiceren heb ik een tweede regel bij het inrichten van Digitale systeem toegevoegd. Naast de Roco Z21 kan je ook ROCO-Z21 - Loconet toevoegen. Als je dat doet zou loconet moeten werken. Zelf heb ik overigens alle DR4088LN vervangen voor de Z21 detector X16. Dat bevalt mij enorm goed. Tja het kost wat meer maar de vreugde van een goed werkend systeem is ook heel erg fijn.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Keevers

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 17
  • Waardering: 0
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #38 Gepost op: 2024-02-01, 17:16:55 »
Ik heb nu als 2de besturing toegevoegd loconet gateway1 Z21 correct?
Blokken adressering gekozen : loconet general input correct?
Aangemaakt met yamorcblokken 17-24 en 25_32
Adres blok 1: 17-1 , Blok 2 : 17-2, blok3 17-3 en blok4 17-4 correct?
Helaas nu rijdt de loc niet meer onder traincontroller ,wel met tablet!
maar geen detectie😪
Ergens nog een denk- software fout gemaakt?
Dank voor je reactie,ben al dagen bezig,knaagt aan je🙁

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #39 Gepost op: 2024-02-02, 09:07:00 »
Dag Kees, Ik heb als tweede Digitaal systeem "Roco/Fleischmann Z21-Loconet" ingesteld staan. Ik heb terug zitten zoeken waar ik dat nu precies vandaan had weet ik niet meer. Piet heeft me die tip aangereikt nadat hij dat op een Duits Forum had gevonden. Misschien dat Piet je bij gelegenheid nog een betere tip kan kan geven. Ik zal ook nog wat verder zoeken.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Keevers

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 17
  • Waardering: 0
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #40 Gepost op: 2024-02-02, 09:44:06 »
Hartelijk dank voor je inzet, geeft moed om door te gaan . Heb  al gezocht op de freiwald forum ,maar roco/Fleischmann Z21-Loconet niet gevonden. Ikz zoek nog even verder.Hoop dat piet kan helpen.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #41 Gepost op: 2024-02-02, 10:57:34 »
Kan je bij je digitale systemen ook alleen Loconet vinden en heb je die al geprobeerd.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Keevers

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 17
  • Waardering: 0
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #42 Gepost op: 2024-02-02, 13:42:46 »
Ja loconet,met gateway
Geen succes, maar ik geef het nog niet op.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #43 Gepost op: 2024-02-02, 14:14:21 »
Hoi  sorry voor de late en maar af en toe eenn reactie maar ik ben momenteel meer bij de huisarts en ziekenhuis en kijk dan alleen maar op de telf

Als je loconet op de z21 zoekt bij het inrichten van Train controller ald 2e systeem dan moet on traincontroller eerst je z/Z21 installeren en je daarna je 2e systeem en dat staat onder de z21 als z21 loconet, dus 2 systemen , eerst Z21 en daarna daarop gaan staan en dan komt z21 loconet vrij en ook aanklikken.
Probeer eens, kan nu niet de juiste termen laten zie in traincontroller omdat ik niet thuis ben en op de telf ziet

En bij de blokken bij dexterugmeldrr ingeven dat je Z21 loconet gebruik en niet alleen maar Z21 aangeven
Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2024-02-02, 14:17:18 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Keevers

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 17
  • Waardering: 0
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #44 Gepost op: 2024-02-02, 15:56:07 »
Beterschap piet, ga het straks meteen proberen
Dank voor je reactie!