Auteur Topic: DR4088LN en Train Controller  (gelezen 15501 keer)

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
DR4088LN en Train Controller
« Gepost op: 2017-03-04, 19:10:37 »
Al geruime tijd ben ik in het bezit van terugmeldmodules van Digikeijs de DR4088LN. Enige jaren geleden had ik er een werkend op een testbaantje. Helaas heb ik onvoldoende ruimte om naast de baan ook een testbaan op te stellen. Helaas wil het nu maar niet lukken. De programmering is eenvoudig. Vanuit de fabriek zijn de adressen 1 t/m 16 geprogrammeerd. Hoewel het niet hoeft uit te maken heb ik er toch voor gekozen de blokken in de baan niet hetzelfde adres te geven als bijvoorbeeld wissels. De eerste DR4088LN heb ik geprogrammeerd met de adressen 201 t/m 216. Helaas werden deze adressen niet door traincontroller herkend oid. Dus de DR4088LN weer naar 1 t/m 16 terug gezet. Daarna ging het bij blok 9 mis. Bij de eigenschappen van de blokken moet je het adres en een input opgeven. Voor de DR4088 is de input gelijk aan het adres. Blok 9 kreeg als adres 9 en input 9. Dat was de bedoeling maar de input ging niet verder dan 8. Als Digital systeem heb ik Roco/Fleischmann Z21 als eerste adres ingesteld staan. En Loconet als tweede. Het keuze menu bij het instellen van de eigenschappen geeft ook nog andere opties aan. O.a "Loconet-General input" welke optie ik daarna gekozen heb. Met deze instelling kon ik hogere waarden programmeren. Wat er gebeurt is weet ik niet maar met geen mogelijkheid krijg ik de input hoger dan 16 geprogrammeerd. Uiteindelijke alleen met de eerste drie blokken 1 t/m 3 aan het stoeien om op mijn beeldscherm/TC te zien in welk blok de lok zit. Alles zonder resultaat. De lok rijdt dat gaat allemaal goed maar een terugmelding naar TC.............. ?
Ook met wat er in DR RailRoad staat kom ik er niet uit. Wie herkend dit probleem of weet de oplossing?
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Jo Heuschkiel

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 23
  • Waardering: 1
  • Automatiseren gaat niet automatisch.....
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #1 Gepost op: 2017-03-06, 12:34:12 »
Hallo Arie,


Ik lees, dat jij alleen de LN-modules gebruikt.
Dan krijgt elke module een LN-adres te beginnen bij 1 en zo oplopend. Elke module heeft 16 ingangen, die vervolgens automatisch genummerd zijn van 1 t/m 16.
Hoe je de modules een LN-adres geeft, staat in de handleiding nl. d.m.v. twee wissel-commando's. Het eerste is het LN-adres;oplopend van 1 enz.,  het tweede is het aantal ingangen; in jouw geval dus altijd 16.
Let er op, dat je elke module separaat van elkaar programmeert.
Ik ken de koppeling met de Z21 niet helemaal, maar volgens mij, heb je in TC, als centrale, dan alléén maar de Z21-optie nodig, om de modules aan te sturen.


Mocht het zo zijn, dat alléén je eerste module een LN-module is en de rest de "gewone" S-88, dan geef je middels de twee wisselopdrachten als eerste het LN-adres (=1) en als tweede het TOTAAL aantal ingangen in de ketting. Dus bijv. bij 4 modules (incl. de LN-module !!) is dat 64.


Ik hoop, dat je hier wat aan hebt.


Het probleem zit waarschijnlijk in de Z21; die moet als eerste de modules herkennen, want dan herkent TC ze ook automatisch.
« Laatst bewerkt op: 2017-03-06, 12:38:09 door Heuschkiel »
Met vriendelijke groet,
Jo Heuschkiel

(H0 2-rail; TC-Gold; IB-2 , Digikeijs, LDT, RoSoft)

Offline Jo Heuschkiel

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 23
  • Waardering: 1
  • Automatiseren gaat niet automatisch.....
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #2 Gepost op: 2017-03-06, 12:43:08 »
Nog iets vergeten.....


Het kan zijn, dat de Z21 alleen modules herkent met maximaal 8 ingangen !!!
Dat betekent, dat 1 fysieke LN-module met 16 ingangen voor de Z21 dus 2 modules zijn met 8 ingangen.
Dit zit in het feit, dat de originele Roco-modules "slechts" 8 ingangen hebben.
Dat vind je terug in de Z21-app, die je via de site Z21.eu kunt downloaden. Hiermee beheer je de Z21.
Met vriendelijke groet,
Jo Heuschkiel

(H0 2-rail; TC-Gold; IB-2 , Digikeijs, LDT, RoSoft)

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #3 Gepost op: 2017-03-07, 21:17:23 »
Jo, dank voor je reactie. Ik denk dat het probleem niet zit in de modules. Of ik de module nu van 1 t/m 16 programmeer of van 201 t/m 216 en de volgende van 217 t/m 232. Dat gaat goed. Aan de module zie ik ook als er een lok in et blok zit. Dan knippert het rode ledje. Ik krijg in TC de module niet aan de praat.  In TC moet je de input gelijk aan het adres invullen. Als ik blok 201 adres 201 geef moet ik bij input ook 201 invullen. En dat gaat niet! Input gaat niet verder dan 16. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Ik vraag me dus af of TC de terugmeldmodule wel ziet. In de Z21 kan je alleen Roco modules programmeren. Of ik doe iets met het programmeren van de DR4088LN verkeerd of in TC. In mijn test baantje had ik slechts blokken en dat ging wel goed. Zelfde module, zelfde Train Controler. Het vreemde is dat ik op enig moment TC zowel de adressen als de input hoger kreeg. Maar wat er is gebeurt, ik weet het niet.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Jo Heuschkiel

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 23
  • Waardering: 1
  • Automatiseren gaat niet automatisch.....
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #4 Gepost op: 2017-03-08, 00:54:48 »
Hallo Arie,


Ik denk, dat je een foutje maakt bij het ingeven van je input-adres.
Dat kan nl. alléén maar van 1 t/m 16.
(In het geval, dat je in de Duitse TC als digital-systeem opgeeft :
Roco/Fleischmann Z21 - Loconet (Algemeiner Melder.......)
 
De input is dus NIET (altijd) gelijk aan het adres !


Omdat het adres van 1 t/m 256 loopt, kun je dus 256 x 16 = 4096 terugmeld-secties aansluiten.
Ruim voldoende voor een redelijk grote modeltreinbaan, lijkt me.


Mogelijke terugmeld-adressen zijn dus bijv. :


1.3  (Module 1 : Adres 1, Input 3)
3.14 (Module 3 : Adres 3, Input 14)


of omdat jij graag vanaf Module 1 met nummer 201 werkt :
201.12 (Module 1 : Adres 201, Input 12)


Maar zoals al eerder door mij aangegeven, heb ik zelf geen Z21/z21 en kan dus alleen maar simuleren.



Met vriendelijke groet,
Jo Heuschkiel

(H0 2-rail; TC-Gold; IB-2 , Digikeijs, LDT, RoSoft)

GerardWassink

  • Gast
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #5 Gepost op: 2017-03-08, 07:49:25 »
... en dit is nu precies de reden waarom ik al mijn hardware van één leverancier (in mijn geval Digitrax) wil hebben!

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #6 Gepost op: 2017-03-08, 10:40:15 »
Beste Jo,

Hartelijk dank voor je reactie! Toch is het me nog niet helemaal duidelijk. Of ik denk te diep na!

Omdat het adres van 1 t/m 256 loopt, kun je dus 256 x 16 = 4096 terugmeld-secties aansluiten.
Ruim voldoende voor een redelijk grote modeltreinbaan, lijkt me.

Mogelijke terugmeld-adressen zijn dus bijv. :

1.3  (Module 1 : Adres 1, Input 3)
3.14 (Module 3 : Adres 3, Input 14)

of omdat jij graag vanaf Module 1 met nummer 201 werkt :
201.12 (Module 1 : Adres 201, Input 12)


Hoe kom je aan de waarde van de input? Is dat gerelateerd aan de poort waaraan het betreffende blok is aangesloten? Is dat fictief?
Ik heb drie modules die de nummer 201 t/m 216; 2017 t/m 232 en 233 t/m 248 krijgen. Iedere module heeft 16 poorten. Moet het dan bijv. Module 1 adres 201 inpu 1; adres 202 input 2 enz. zo lees ik het niet in je voorbeelden.

... en dit is nu precies de reden waarom ik al mijn hardware van één leverancier (in mijn geval Digitrax) wil hebben!



Klopt Gerard ik heb je dat al meer horen zeggen. Maar ja, ik heb die dingen nu eenmaal, en de eerste zelfs al voor ik je voorliefde voor Digitrax kende. Ik beaam de prachtige kwaliteit van Digitrax.  ;)De wisseldecoders werken fantastisch. Maar zoals je weet is mijn kennis van buitenlandse talen zeer matig. En als er dan Nederlandse producten op de markt zijn/komen kan ik de verleiding niet weer staan. En toch blijft het een mooie spannende hobby uitdaging. Het moet kunnen werken, want het HEEFT gewerkt. Ik heb nu weer geleerd dat ik instellingen beter moet opslaan en archiveren!

Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Jo Heuschkiel

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 23
  • Waardering: 1
  • Automatiseren gaat niet automatisch.....
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #7 Gepost op: 2017-03-08, 11:34:34 »
Hallo Arie,


Volgens mij moet jij van die voorgenomen nummering af, want dat kan niet.


Zoals ik het getest heb (in mijn Duitse TC-versie), heb je een Module-nummer, dat je m.b.v. de programmering met die wisselcommando's vastlegt.
En elke module heeft vervolgens 16 ingangen, die genummerd zijn van 1 t/m 16.


Maar van het begin af aan, doe je het volgende :


Je begint met het inrichten van je digitale systemen, maar ik mag aannemen, dat je daar geen problemen mee hebt (gehad).
Als eerste heb ik daar de Z21 aangegeven en als tweede de Z21-Loconet.
Die tweede is nl. nodig, om vervolgens weer de drie keuzes te krijgen nl. 1> Algemene melders 2> PM4 Powermanager 3> Eenvoudige adressen.


Als je vervolgens bij de aanleg van een terugmelder in een blok het invul-venster krijgt, het volgende :
- Als eerste kies je een digitaal systeem, dat je net hebt aangemaakt (zie hierboven), om te koppelen met je terugmelder-module.

Nu komt het mogelijke verschil. Welke keuze heb jij gemaakt ?
Ik zou de eerste kiezen nl. Algemene melders (maar dat staat dan natuurlijk in Duits of Engels....!!!)


- Vervolgens zie je in dat venster óók een ingave-veld voor een adres en een veld voor ingang/input.
Dat adres is hetzelfde, als het adres, dat je met programmeren (d.m.v. die wisselcommando's. Weet je nog ? Anders zie handleiding DigiKeijs !) aan de betreffende module hebt gegeven.
Te beginnen met de eerste module mag dat bijv. best 201 zijn. Maar waarom niet gewoon beginnen met 1 ?
Vervolgens heb je per module 16 ingangen/inputs, die elk een VAST nummer hebben nl. 1..2..3..enz. tot en met 16.
Jij kiest dat nummer van input, dat met de betreffende terug-melder-sectie is verbonden.


Zo ziet je adres voor je eerste  terugmelders dus eigenlijk uit als 201.1 t/m 201.16.....of in mijn voorstel 1.1 t/m 1.16.
De ingangen van de tweede module krijgen dan de nummers 202.1 t/m 202.16 etc. etc. derde module wordt 203.1 t/m 203.16.
(Dit alles, als je tenminste met ALLEMAAL Loconet-modules werkt, want dat is me nog niet helemaal duidelijk.)


Mocht je, zoals hierboven aangegeven, een andere keuze voor het betreffende digitale systeem hebben gemaakt, dan wordt het anders....en dat heb ik nog niet geprobeerd.
Daarom zou iets meer info van jouw kant helpen.


We komen er wel uit.......



Met vriendelijke groet,
Jo Heuschkiel

(H0 2-rail; TC-Gold; IB-2 , Digikeijs, LDT, RoSoft)

GerardWassink

  • Gast
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #8 Gepost op: 2017-03-08, 13:03:32 »
Volgens mij is de crux heel eenvoudig.

Bij Loconet modules heb je twee adressen:
1. het module adres
2. de via die module aangestuurde wissel- of terugmeid adressen

Volgens mij verwacht jij (Arie) dat het adres van je module gelijk is aan het eerste terugmelder-adres, en dat is bij standaard Loconet modules niet het geval.

Nu lijkt dit bij de Digikeys module anders te zijn, in de handleiding daarvan lees ik:

1 - Druk op de programmeer schakelaar. De groene led gaat sneller knipperen

2 - Selecteer het gewenste beginadres van de module door een wisseladres te kiezen op de centrale en schakel deze eenmalig. (Rechtdoor of afbuigend maakt in dit geval niet uit)
De knipperfrequen e van de groene led veranderd nu naar nog sneller knipperen om het totaal
aantal terugmeld contacten te Ontvangen. Ga naar stap 3
(vb: Terugmeld-adres / decoderadres 1 vereist wisseladres 1, decoder adres 2 vereist wisseladres 2, etc)

3 - Programmeer nu het gewenste aantal terugmeld ingangen van de module door een wisseladres te
kiezen met hetzelfde nummer als de vereiste ingangen en schakel deze eenmalig. (Rechtdoor of a uigend maakt in dit geval niet uit)

4 - De programmeer modus zal automatisch worden afgesloten waarbij de groene led weer langzamer
zal gaan knipperen.
(vb: 16 ingangen vereist wisseladres 16, 6 ingangen vereist wisseladres 6)



Zover als ik kan zien in het "Aansluitvoorbeeld met DR4088LN en DR4088", is deze module een gecombineerde S88 / Loconet module, hetgeen ook die (voor Loconet) rare adressering verklaart. Met S88 begin je immers altijd met 1 en krijgt elke volgende module het eerst volgende adres...

Tot zover mij $0.02...

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #9 Gepost op: 2017-03-08, 13:16:15 »
Hallo Allen,

Dus, module 1 heeft 16 aansluitingen = 2x 8 aansluitingen.
Module 2 heeft hetzelfde aantal 16 aansluitingen.
Module 3 eveneens hetzelfde.

Resumerend.
Opgeven beginnen met module 1 en heeft 16 inputs.
Module 2 eveneens 16 inputs.

Het is dus blijkbaar dat er geen oplopende nummering bij meerdere module aansluiting bij TC programma.

Gérard,
Ja, dat is het beste om bij 1 leverancier te blijven.
Zo heb ik ook bij Rautenhaus gebleven.
Maar ondertussen staat deze modelbaan hobby interessanten weg te bewandelen.
Digikeijs timmert aardig de markt op en ik heb ook besloten alles van Digikeijs in mijn nieuwe baan op te nemen. Gescheiden van de baan met Rautenhaus.

Veel al ligt het eraan als je een hobbyist die meer dan de basis van electronica afweet, een uitdaging is. ;)

Groetjes,
Jan



TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #10 Gepost op: 2017-03-08, 13:43:10 »
Heren,
Het muntje is gevallen denk ik. Ik heb de fout gemaakt doordat ik er vanuit ben gegaan dat ingang 1 van de module ook adres 1 zou zijn. Maar het te programmeren adres in Tc moet als ik de module adres 1 heb gegeven 1.1 met input 1. Ik heb de punten 2 en 3 van de handleiding niet goed begrepen of verkeerd geïnterpreteerd. Waarom ik er voor kies om bij 201 te beginnen? Ik heb mijn wissels van 1 -50 geprogrammeerd. De Digitrax wisseldecorders DS64 101 t/m 113. En dan nu de blokken weer in een ander blok nummers. Ik heb inmiddels begrepen dat dat niet echt hoeft. Het is puur bedoeld om communicatie storingen uit te sluiten.

Dan nog het digitaal systeem. Dat heb ik als eerste op Roco/Z21 staan. Na de aanschaf Loconet decoders is daar Loconet als tweede systeem bijgekomen.  En DS64 werken daar prima op. Ik ga dus een nieuw begin maken door de terugmeldmodules opnieuw te programmeren. en de blokken in de baan om te nummeren. Als digitaal systeem zal ik dan steeds Roco/Z21 kiezen. Tot zo ver bedankt allen. Ik laat zeker snel weer van me horen. Ik kwam vanmorgen toch nog een ander probleempje tegen. Ik heb een lok via de simulater rond laten lopen. Van twee kanten kwam ik bij het zelfde blok waar de lok niet in of uit wilde. Die ga er eerst maar eens tussenuit halen, opnieuw tekenen en hopelijk goed programmeren.   
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #11 Gepost op: 2017-03-08, 15:54:10 »
Ik denk dat het gelukt is. Dat klinkt nog een beetje voorzichtig en dat klopt ook. De boosdoener was de instelling van het digitaal systeem! Als eerste heb ik de Roco/Fleischmann-Z21 staan. En als tweede had ik Loconet staan. Dit stond nog zo vanaf het moment dat loconet optie er al wel en de RocoZ21-Loconet optie er nog niet was. Ik heb het aangepast en jawel de blokken lichten op!

Maar de lok wordt nog niet echt meegenomen. In de simulator zie ik ook dat eerst het volgende blok verkleurd en dat daarna de lok overstapt. Omdat ik nu in de kortste blokken aan het freubelen was denk ik dat het met de lengte van de blokken te maken kan hebben. Dat zijn drie blokken (van ca 1 meter) achter elkaar die ik ook wilde gebruiken om de locomotieven te kalibreren.

De volgende stap wordt alle 16 blokken op deze module aansluiten, inclusief de wisselstraat die ertussen ligt, en dan op naar de volgende test fase. 
Dank voor de inbreng adviezen en geduld.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #12 Gepost op: 2017-03-08, 15:57:37 »
Jo, ik heb nog een kleine aanvulling. Ik gebruik inderdaad alleen Loconet modules en decoders. Ik heb wel een start van Digikeijs waar ook een S88 module bij zit. Maar die heb ik terzijde geschoven. Twee systeem door elkaar gaat hem niet worden vrees ik. Als er iemand is die hem wil hebben mag hij/zij bieden (dit hoort officieel in een ander draadje).
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Jo Heuschkiel

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 23
  • Waardering: 1
  • Automatiseren gaat niet automatisch.....
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #13 Gepost op: 2017-03-08, 16:11:12 »
Hallo Arie,


Ik ben blij, dat het gelukt is.
Daar is dit forum o.a. voor.....


Die S88 module kun je in dit geheel ook nog steeds gebruiken, nl. zo :


Je koppelt de S88-module aan een LN-module d.m.v. een UTP-kabel.
Die LN-module krijgt dan bij het programmeren niet als tweede wissel commando wissel16 maar wissel32.
Eenvoudiger kan niet.


Ergens zit er toch iets moois en eenvoudigs in die opzet van DigiKeijs; je moet alleen weten hoe.....
Met vriendelijke groet,
Jo Heuschkiel

(H0 2-rail; TC-Gold; IB-2 , Digikeijs, LDT, RoSoft)

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #14 Gepost op: 2017-03-08, 16:27:15 »

Ergens zit er toch iets moois en eenvoudigs in die opzet van DigiKeijs; je moet alleen weten hoe.....

Best Jo,

Helemaal gelijk.

En het is fijn dat Arie mee wordt geholpen.
We leren er allemaal van.

Dat is het leuke van deze hobby.

Groetjes,
Jan
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.