Auteur Topic: dilemma(s) verder "digitaliseren"  (gelezen 73003 keer)

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #105 Gepost op: 2017-01-21, 19:07:33 »
Beste mensen,

'Dilemma(s) verder "digitaliseren", zo ben ik ooit dit topic begonnen met het oog op een volledig TC Gold gestuurde nieuwe modelbaan. En nu is het dan zo ver. De bouw van de nieuwe baan vordert gestaag. Zie daarvoor ook het topic in 'Mijn layout'; http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=1675.0 De onderbouw staat, schaduwstation en hellingen zijn bijna af. En nu komt het voor mij moeilijkste gedeelte, de digitalisering. Ik wil de baan TC Gold voorbereiden, dus zeg maar hardware matig in orde maken. Door het hier stap voor stap voor te leggen hoop ik op jullie input, kritiek etc.

Welnu, ik ben maar eens begonnen met het intekenen van een aantal blokken in mijn baanplan. Zie de 3 plaatjes.

Opmerkingen; Teken-technisch heb ik de baan opgedeeld in 3 segmenten. Het 'schaduwstation', de 'hellingen' en 'niveau zicht'. In de plaatjes sluit A aan op A, B sluit aan op B etc. De nummers staan voor de blokken, in totaal kom ik op 28 nu. Bij blok 16 wil ik een haltestationnetje inrichten.

Gevoelsmatig kan de lengte van de blokken op de hellingen niet goed zijn. Maar wat is hier wijsheid? Hoe deel je op zulke op- en afritten blokken ueberhaupt in?

Groeten,
Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #106 Gepost op: 2017-01-21, 20:22:11 »
Hi Martijn,

Ziet er goed uit. De meeste blokken zijn langer dan je langste trein neem ik aan.

Bij blokken 14 en 15 zie ik allebei een dubbelspoor. klopt het wel dat je daar (bijvoorbeeld bij blok 14) slechts één nummer (14) hebt gebruikt? En idem voor 15? Me dunkt dat er per spoor een of meer blokken zouden moeten zijn.

En je intuïtie klopt volgens mij. Hoewel er in principe niks tegen hele lange blokken is, lijkt het mij toch handiger om die lange stukken in te delen in een aantal blokken (ook weer rekening houden met je langste trein). Als je dat doet, kun je meer treinen tegelijk laten rijden.

Gerard

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #107 Gepost op: 2017-01-22, 10:13:42 »
Hallo Gerard,

Bijna alle blokken zijn langer dan de langste trein, en waar dit niet zo is speelt dat geen rol. Ik zat inderdaad fout bij blokken 14 en 15, is nu gecorrigeerd. Heb nu op de hellingen ook blokken ingetekend met inderdaad als doel meerdere treinen tegelijk, helder wat je zei, ik had er niet meer bij stil gestaan.
Kom nu in de nieuwe schets op 37 blokken.

Gr.Martijn

H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #108 Gepost op: 2017-01-22, 16:57:25 »
Lijkt me top zo!

Nu met de test functie in TC "rijden" en zien wat er gebeurt!

Gerard

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #109 Gepost op: 2017-01-23, 15:57:41 »
Nou Gerard, zo ver is het nog niet hoor :-)
Moet het niveau zicht nog helemaal gaan bouwen.
Maar nu weet ik in elk geval de blokindeling alvast.
Hoewel......... heb vandaag besloten toch nog eens wat aanpassingen door te gaan voeren. Gisteren de laatste en krapste bocht in de helling gebouwd. Met 3.1% stijgingspercentage was het natuurlijk al over de limiet maar ik dacht dat dat nog net acceptabel was. Forget it, de mat 46 treinstellen willen er in elk geval al niet meer omhoog. Dat word dus aanpassen geblazen!

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #110 Gepost op: 2017-01-24, 20:23:27 »
Ah, nee Martijn, dat bedoel ik niet.

TC heeft een functie (de juiste naam wil me even niet te binnen schieten) waarmee je kunt "rijden" zonder baan. Zodoende kun je jouw baanontwerp al uittesten voordat je baan klaar is.

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #111 Gepost op: 2017-01-24, 20:36:25 »
Simulator
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #112 Gepost op: 2017-01-29, 19:37:08 »
Hallo,

“Elk rangeer / industrieterrein wordt op de hand gereden.
Je kunt kiezen om treinen samen te stellen en die in TrainController in te voeren.
Dan breng je er een loc naar toe, koppelt de trein aan, en geeft hem een schedule mee die hem ook een rondje over de baan te laten rijden.”

Nalv boven gestelde situatie, geschetst door Gerard een tijd geleden, is bij mij een vraag ontstaan waarop de handleiding TC Gold in eerste instantie voor mij geen duidelijk antwoord geeft. Je kunt dus een loc op de hand laten rijden in de zgn dark areas. Duidelijk. Maar je kunt dus ook een loc op de hand laten rijden over blokken waar op dat moment schedules gereden worden?
Dus een samengestelde trein in dark area kun je altijd zonder opdracht een blok laten inrijden en vanuit dat blok dan aansluitend een schedule laten starten?
Ik vraag dit omdat ik overweeg om schaduwstation(s) en rangeerterrein wellicht niet te automatiseren. Dat zou dan inhouden dat ik slechts de omloop dubbelspoor en het CS met blokken ga indelen.
Het is een idee op dit moment, meer niet en staat bij mezelf ter discussie.

Dan nog even een ander onderwerpje. Traincontroller heeft één melder per blok nodig. Duidelijk. Als er echter pendelritten gemaakt moeten worden dan zijn twee melders per blok nodig;
a)   Zijn die twee melders per blok slechts uitsluitend en alléén nodig vanwege die pendelritten of zijn er nog meer situaties waarbij 2 melders per blok noodzakelijk zijn?
b)   Die twee melders per blok igv pendelritten, zijn die slechts noodzakelijk in de twee blokken waartussen de pendel word uitgevoerd, dus in de overige blokken is dan 1 melder voldoende?

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #113 Gepost op: 2017-01-29, 20:28:16 »
Martijn,

Je kunt in traincontroller hand matig rijden onder controle van traincontroller, als je dat doet dan let traincontroller er op dat je handmatig niet in botsing komt met een trein die bv als een schedules gereden word, het programma grijpt dan in en een van de twee gaat dan niet verder.

Ook voor pendelritten heb je maar een melder (meldadres) per blok nodig, je kunt daar ook in beide richtingen een stop en een remmelder ingeven.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #114 Gepost op: 2017-01-29, 20:57:15 »
Martijn,

Het blijft zo dat je maar één fysieke melder per blok nodig hebt. In elk blok (met die ene melder) kun je meerdere virtuele (software) melders definiëren, zoals Piet ook al aangaf.

Als je "op de hand" rijdt, met een hand-controller, zal TC jouw trein niet stoppen. Wel bezet die natuurlijk een bezetmelder, zodat een andere trein die op een schedule aan komt rijden, jouw blok niet binnenkomen. Het blijft natuurlijk wel uitkijken voor jou als machinist.

Gerard

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #115 Gepost op: 2017-01-29, 21:06:14 »
Ahhhh ja, dat is t 'm; TC Gold is fysiek ALTIJD één bezetmelder per blok, maar vitueel meerdere mogelijk.
Dat onderscheid word vaak niet gemaakt (taalkundig). Bedankt heren, ben weer van een hoofdbreken verlost!
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #116 Gepost op: 2018-11-11, 20:51:51 »
Hallo,

In de afgelopen dagen heeft het modelspoor virus weer een beetje bezit van me genomen. Treinenvertrek en werkbank een goede poetsbeurt gegeven en direct begonnen met het doorvoeren van verbeteringen. De hellingen op nieuwe (3e keer!) hoogte afgesteld tbv een kleine baanplan update. Tevens de 4 sporen op een 2,45 mtr bak verwijderd om straks de onderbouw te kunnen aanpassen. Het braak liggende gedeelte geeft nu goede toegang om de baan voor te bereiden op TC Gold.
Heb vanmiddag mezelf weer wat zitten inlezen hier op het forum. Om het geheugen nu te ordenen, voor TC Gold kan ik me simpel houden aan 1 bezetmelder per blok, zonder detectie, toch? Het volgende plaatje dat Piet ooit gemaakt heeft is dan toch op de hele baan van toepassing;

H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #117 Gepost op: 2018-11-11, 21:12:38 »
... Om het geheugen nu te ordenen, voor TC Gold kan ik me simpel houden aan 1 bezetmelder per blok, zonder detectie, toch?

Hoe wou je dat doen, bezetmelders zonder detectie?  ;) 8)

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #118 Gepost op: 2018-11-11, 23:52:30 »
Ja je hebt natuurlijk volkomen gelijk, ik schrijf het gewoon verkeerd. Wat ik bedoelde, per blok, is 1 bezetmelder ipv 2 met een zgn middenstuk
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #119 Gepost op: 2018-11-12, 06:16:50 »
Ja je hebt natuurlijk volkomen gelijk, ik schrijf het gewoon verkeerd. Wat ik bedoelde, per blok, is 1 bezetmelder ipv 2 met een zgn middenstuk

Aha, nu snap ik je...

Het is leuk om TC Gold in te richten met virtuele bezetmelders en te zien dat het echt werkt. Zorg dat je loc's goed geijkt zijn en neem een paar centimeter ruimte op de plekken waar je ze wilt laten stoppen. Afhankelijk van de omstandigheden wil dat weleens de marge zijn...

Veel succes (en plezier)

Gerard