Auteur Topic: Washtown & Beijville Railroad  (gelezen 137918 keer)

GerardWassink

  • Gast
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #180 Gepost op: 2014-12-30, 13:26:36 »
Dank Gerard voor je uitleg. Ik maak uit je uitleg op dat je op de DS64 of wisselaandrijvingen, bijvoorbeeld de standaard Fleischemann, of slowmotion aandrijving aansluit. Een combinatie van beide gaat niet.

Dat klopt, per DS64 één type.

GerardWassink

  • Gast
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #181 Gepost op: 2014-12-31, 15:30:27 »
Zo, een heerlijke tijd, vakantie... Even rust van de studie en tijd voor de hobby.

Bezig met:
- mijn nieuwe website (zie signature)
- me te verdiepen in JMRI PanelPro (werkt best aardig, 't is geen TrainController, maar toch...)
- het verbeteren van de omloop rond mijn helix, daar gebeurden te veel ontsporingen
- verder werken aan Wahtown Industries, aanleggen van wissels en sporen

Misschien in de loop van de week wat foto's...

GerardWassink

  • Gast
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #182 Gepost op: 2015-01-01, 13:09:31 »
Ziehier een kort verslag van de vorderingen aan Washtown Industries.

In de bijlagen alvast wat foto's, lees meer in de link hierboven.

GerardWassink

  • Gast
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #183 Gepost op: 2015-01-01, 16:20:06 »
Vervolg: Wisselprobleem oplossen (voor geïnteresseerden: zie ook deze link).

Draden voor ompolen hartstuk



Eerst sluit ik de draden voor het ompolen van het hartstuk op de wisselmotor aan. Er zitten in deze Tortoise twee enkelpolig-om schakelaars die voor dat doel erg geschikt zijn. Om dat te prutsen als je op je rug onder de tafel ligt is erg onhandig, dus ik soldeer zoveel mogelijk van te voren.

Iedere wissel wordt aangesloten op de Centrale Voeding Leiding  (CVL, ook wel ringleiding genoemd). En vanaf die (DCC) voeding tak ik de draden voor het ompolen af.

Aftekenen van de gaatjes voor de schroeven



De volgende stap is het aftekenen van waar de wisselmotor moet komen.

Er worden hiervoor met elke wisselmotor papieren sjablonen meegeleverd.

Met de priem een paar gaten in het hout jassen en dan zet ik ze vast met 3,5 x 12 mm houtschroefjes.

Wisselmotor gemonteerd onder de baan



Gemonteerd ziet dat er dan uit zoals hiernaast. De draden voor het ompolen van het hartstuk vlecht ik in elkaar.

Als je goed kijkt zie he nog twee draden, rood en bruin, die lopen naar de DCC voedingsleiding.

‘bowden-kabeltje’



Dan maak ik het ‘bowden-kabeltje’. Maar dan stijf. Een stukje staaldraad en een messing buisje zijn genoeg.

Aan de ene kant buig ik het staaldraad haaks om met een kort stukje (10 – 15 mm is genoeg) dat omhoog staat.

Aan de andere kant buig ik een oogje dat redelijk strak om het staaldraad van de wisselmotor past.

Dit alles op de juiste lengte natuurlijk. Hierbij zorg ik er voor dat de wisselmotor en de wisseltongen in de middenstand staan voordat ik de lengte bepaal en het oogje buig.

Wissel en stel-stang ingebouwd



Als laatste leggen we de onderdelen op hun plek. Met houtlijm zet ik het messing buisje vast. Dit hoeft niet muurvast te zitten, Het hoeft alleen maar op zijn plek te worden gehouden. De functie van het messing buisje is om te voorkomen dat het staaldraadje buigt…

Wordt vervolgd als de zaak is opgedroogd.

GerardWassink

  • Gast
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #184 Gepost op: 2015-01-01, 17:13:58 »
Het werkt...

Zie deze link.

GerardWassink

  • Gast
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #185 Gepost op: 2015-01-02, 18:57:19 »
Verdere vorderingen bij de Industriesporen

Sporen voor ‘Slick Oil Company’ en ‘Washtown Canning Co.”



Vandaag verder gewerkt aan het emplacement van Washtown Industries.

Zie hierboven de eerste drie sporen, de voorste twee om ‘Slick Oil Company’ te bedienen. Aan het achterste spoor komt een inblik fabriekje, de ‘Washtown Connery Co.’ met een boiler house.

Wisselstraat met aftakkingen



Om dit te realiseren moest uiteraard ook de wisselstraat verder worden uitgebreid. Deze wisselstraat heeft nu drie aftakkingen naar rechts, zoals boven beschreven.

De wisselstraat zal worden uitgevoerd met twee sporen om zo een run-around mogelijkheid te hebben. Links van het schuine spoor op de afbeelding zie je onder en boven twee wissels, die zullen worden verbonden, met nog een wissel en aan aftakking die een industrie zal bedienen.

Later weer meer.
« Laatst bewerkt op: 2015-01-02, 19:59:44 door GerardWassink »

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #186 Gepost op: 2015-01-03, 17:33:58 »
Compliment Gerard, mooie nieuwe website! Rustig en fijn om te lezen. En de uitleg uitgebreid navenant!
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #187 Gepost op: 2015-01-03, 18:18:37 »
Bedankt Martijn!

Washtown Industries emplacement klaar.



Behalve de loc-shop is de layout van het industriegebied klaar.

Het derde spoor van links is de branchline die vanaf het hoofdspoor leidt naar het industriegebied. Link daarvan zie je nu twee spoortjes liggen. Uiteindelijk gaan die naar de nog aan te leggen loc-maintenance shop.

Je kunt nu goed zien hoe de runaround (het omloopspoor) midden in de layout is gepositioneerd. Er zijn in de verte twee parallelle ‘team-tracks’, sporen waarop er kan worden geclassificeerd. Totaal zijn er vijf industrie sporen, drie naar voren en twee naar achteren.

Een goed bestede kerst/jaarwisseling vakantie…

GerardWassink

  • Gast
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #188 Gepost op: 2015-01-31, 11:40:15 »
De afgelopen weken ben ik wat met JMRI aan het stoeien geweest. Dat heeft tot nu toe geresulteerd in vier bedienings-panels waarmee ik per locatie op de baan alle wissels kan bedienen met de iPad (of elke andere web-enabled tablet).

Zie hieronder de verschillende panels.

Allereerst de Roanoke Interchange Yard (RIY). Hier komen (virtueel) treinen binnen vanaf bestemmingen van buiten het gemodelleerde gebied.




Dan de South Classification Yard (SCY), hier komen treinen binnen vanaf de RIY om te worden geclassificeerd voor Washtown en Beijville Industries.




Dan hebben we het Washtown industrie gebied (WInd). Hier is een local switcher beschikbaar.




En als laatste het Beijville industrie gebied met de Beijville Industries Yard (BIY). Ook hier is een local switcher beschikbaar.



Offline Jan Dengerink

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 37
  • Waardering: 0
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #189 Gepost op: 2015-01-31, 12:23:05 »
Gerard
ziet er goed uit maar een vraag die bedienings panelen zijn die vast of op de iPad
je site ziet er goed uit .

groetjes
Jan

GerardWassink

  • Gast
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #190 Gepost op: 2015-01-31, 13:16:33 »
ziet er goed uit maar een vraag die bedienings panelen zijn die vast of op de iPad

Een eindje terug in dit draadje heb ik vaste bedieningspaneeltjes beschreven waarop ik langs de baan routes kan instellen in de South Classification Yard. Deze paneltjes zijn op de iPad zichtbaar en te bedienen. Het voordeel hiervan is dat ik er niet helemaal naar toe hoef te lopen om de wissels te kunnen bedienen...  ;)

je site ziet er goed uit .

Dank je...  :D
« Laatst bewerkt op: 2015-01-31, 13:20:58 door GerardWassink »

GerardWassink

  • Gast
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #191 Gepost op: 2015-02-07, 08:25:16 »
Ik werd gevraagd naar het programmeren van adressen in de DS64 wisseldecoder van Digitrax.
Hieronder een stukje vertaald uit de handleiding:

Het programmeren van adressen in de DS64

De DS64 heeft 4 Outputs die gelabeled zijn met 1R & 1G, 2R & 2G, 3R & 3G, and 4R & 4G. Vanuit de fabriek hebben deze de adressen 01, 02, 03, en 04. Je kunt ieder van deze adressen veranderen in een waarde van 01 - 2048.

Let op: ook om één van de vier adressen te veranderen MOET je ze alle vier opnieuw programmeren. Als je daarbij een vergissing maakt moet je de programmeer cyclus afmaken en opnieuw beginnen. Je kunt de cyclus namelijk niet afbreken en de DS64 heeft ook geen timeout in deze programmeer-modus.

1. Op het DS64 controle panel, druk op de ID knop en houdt deze 3 seconden vast totdat de groene LED langzaam knippert. Dit betekent dat de DS64 gereed is om adres programmering te ontvangen voor de vier outputs.

2. Gebruik nu je DCC centrale of je throttle (in switch mode) en selecteer het wissel adres dat je voor output 1 wilt gebruiken en geef die wissel een rechtuit of een afbuigend commando. De LED gaat nu iets sneller knipperen, hetgeen aangeeft dat output 1 geprogrammeerd is met het geselecteerde adres.

3. Herhaal stap 2 om een wissel adres te programmeren voor output 2. De LED zal weer iets sneller knipperen om aan te geven dat output 2 geprogrammeerd is.

4 . Herhaal dit voor de outputs 3 en 4. Nadat output  4 is geprogrammeerd stopt het knipperen en zie je de normale 'hartslag'. Dit is een visuele bevestiging dat alle vier de outputs geprogrammeerd zijn met de geselecteerde wissel adressen.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #192 Gepost op: 2015-02-07, 14:17:47 »
Gerard,

Dank voor de uitleg mbt de DS64. Een stukje terug in deze topic leg je ook uit hoe je een DS64 verteld dat hij wisselmotoren met aansturen.
Klopt het dan als je dat hebt gedaan dat er dan twee ledjes knipperen? Het ID en het STAT knipperen beide nogal vlug. De wisselmotor werkt wel! en dat is echt gaaf! Ik zal een flimpje proberen te maken.

Groet
Arie
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #193 Gepost op: 2015-02-07, 14:40:54 »
Klopt het dan als je dat hebt gedaan dat er dan twee ledjes knipperen? Het ID en het STAT knipperen beide nogal vlug.

Om je een goed antwoord te geven is het handig als je de stappen die je volgt voordat die lampjes beide 'nogal vlug' knipperen. Zo uit mijn hoofd zou het kunnen betekenen dat de DS64 nog in de OPS modus staat.

Zie dat betreffende bericht ==> ben je misschien stap 4. vergeten? Die beëindigt de OPS mode.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2015-02-07, 14:42:29 door GerardWassink »

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #194 Gepost op: 2015-02-07, 15:12:03 »
Gerard,

stap 4 heb ik uitgevoerd. Ik heb wel zitten klungelen, maar gewoon stap voor de stap de beschrijving gevolgd. Ook verschillende voedingen geprobeerd en steeds weer gemeten naar de voltages. De Voltcraft stekker voeding aangesloten, maar die komt niet hoger dan 11,8V. Daarna weer terug naar mijn zware maar wel beveiligde voeding. Deze voeding geeft gemeten met een geijkte meter 13 volt. Mijn nieuwe Voltcraft multimeter geeft iets meer dan 12 volt aan nl 12,96. En toch nauwelijks enige beweging in de wisselmotor. Daarna heb ik de aansluiting zoals je die op de website van Joop Verseput ziet gevolgd, voeding via DCC. Ook geen respons. Toen nog een keer stap voor stap alle handelingen gedaan met als resultaat dat beide ledje knipperen maar de wisselmotor nu wel om gaat. kennelijk heb ik ergens iets verkeerd gedaan. Ik houd het nog wel ff in de gaten. Ik kan ook bij Joop nog even informeren.
 
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.